مدیریت و جلوگیری از ایجاد برنامه ها در لیست استارت آپ مک

مدیریت و جلوگیری از ایجاد برنامه ها در لیست استارت آپ مک
  • 1391/12/26
  • علیرضا
  • 0

1

کند شدن سرعت بوت شدن سیستم عامل یکی از موارد آزار دهنده ای است که ممکن است گاهی اوقات نیز شما با آن مواجه شده باشید . اما واقعا دلیلی این کاهش سرعت چیست ؟ در واقع نمی توان یک یا دو مورد را به عنوان عوامل اصلی این کاهش سرعت در پروسه بوت سیستم عامل نام برد . مواردی از جمله مشکلات سخت افزاری ( مثل کمبود رم ، ضعیف بودن پردازنده ، مشکلات هارد دیسک ) ، نصب بودن تعداد زیادی برنامه روی سیستم و … را می توان به عنوان متهمان ردیف اول بروز این کند شدن ها نام برد .

در این مطلب ما قصد داریم تا عامل دومی که معرفی کردیم را بررسی کنیم . پس با گویا آی تی همراه باشید ……

همانطور که گفتیم گاهی اوقات مشکل سرعت پایین بوت شدن سیستم مربوط به نصب بودن تعداد زیادی برنامه روی سیستم عامل می شود . شاید شما هم بدانید که همه سیستم عامل ها دارای بخشی با نام Startup هستند که برخی برنامه های نصب شده به منظور اجرا به صورت خودکار ، آدرس را در آنجا قرار می دهند . سپس هنگامی که سیستم در حال بوت شدن می باشد ، باید همه این برنامه ها را مدیریت کرده و یک به یک آنها را اجرا کند .

حالا فرض کنید که تعداد زیادی برنامه دارید و اکثریت آنها نیز خودشان را در لیست استارت آپ قرار داده اند . آنگاه چه خواهد شد ؟ مسلما مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا همه این برنامه ها اجرا شده و در در حافظه سیستم قرار گیرند . بنابراین پروسه بوت و آماده به کار سیستم نیز مدت زمان بیشتر طول خواهد کشید .

برای حل این مشکل در سیستم عامل مک می توانید به منوی System Preference رفته از بخش Users & Groups وارد تب Login items شده و به مدیریت بخش استارت آپ سیستم عامل بپردازید . می توانید برنامه هایی که نیازی به اجرا شدن شان در هنگام شروع به کار سیستم ندارید را حذف کنید تا این بخش خلوت تر شده و مدت زمان شروع به کار سیستم نیز کاهش یابد . اما با این حال این یک راه حل موقتی است .

برخی برنامه ها برای اینکه خود را به لیست استارت آپ مک اضافه کنند از شما سوال می پرسند ، در حالی که برخی دیگر خیلی زیرکانه و بدون هیچ سوالی این کار را انجام می دهند . برای مقابله با این برنامه ها چه باید کرد ؟ در زیر راهکارهایی را برای این مشکل بیان خواهیم کرد . پس با ما همراه باشید …..

1- تاخیر در اجرای برنامه ها

اگر فکر می کنید که تعداد زیادی از برنامه ها را در هنگام شروع به کار سیستم نیاز دارید و نمی توانید آنها را از لیست استارت آپ حذف کنید و همچنین از سرعت بوت شدن سیستم نیز راضی نیستید ، بهتر است از راهکار دیگری استفاده کنید . می توانید اجرای برنامه ها را با تاخیر روبرو کنید . اگر این کار را انجام دهید ، دیگر شاهد کمبود سرعت بوت سیستم نخواهید بود . چون برنامه ها با اندکی تاخیر ( بسته به انتخاب شما ) اجرا می شوند .

به منظور انجام این کار نیز می توانید از برنامه Delay startup استفاده کنید که از طریق اپ استور اپل قابل دریافت است . هنگامی که این برنامه را اجرا کنید ، یک لیست در اختیار شما قرار خواهد گرفت که می توانید برنامه های مورد نظرتان را به آن اضافه کنید . سپس باید یک مدتی زمانی ( بر حسب ثانیه ) را در قسمت بالا و در مقابل عبارت Time Setting وارد کنید تا بعد از سپری شدن این زمان ، برنامه های موجود در لیست اجرا شوند .

2

2- ممانعت از اضافه شدن برنامه ها به لیست استارت آپ

اگر می خواهید کنترل کاملی بر روی لیست استارت آپ سیستم عامل مک داشته باشید ، باید از این روش استفاده کنید . یعنی در واقع نباید اجازه بدهید که هیچ برنامه ای خود را به لیست استارت آپ اضافه کند . همانطور که در بالا نیز گفتیم ، لیست استارت آپ توسط بخش Login items مدیریت می شود . هنگامی که یک برنامه خود را به استارت آپ اضافه می کند ، این بدان معناست که فایل پیکربندی این بخش دچار تغییر شده است . چون در سیستم عامل های بر پایه لینوکس ، همه چیز در فایل های پیکربندی نوشته می شود و به می توان آنها را ویرایش کرد . فایل پیکربندی مربوط به استارت آپ سیستم عامل مک نیز فایلی با نام com.apple.loginitems.plist می باشد . شما می توانید به فایل مذکور از طریق آدرس زیر دسترسی داشته باشید :

~/Library/Preferences/com.apple.loginitems.plist

نکته : توجه داشته باشید که قسمت ضخیم شده آدرس مورد نظر ماست و قسمت آخر همان فایل پیکربندی استارت آپ مک می باشد .

حالا کافیست تا پنجره Get info مربوط به این فایل را باز کنید . خیلی راحت از قسمت پایین پنجره روی گزینه Locked کلیک کنید .

3

به همین راحتی ! از این به بعد دیگر هیچ برنامه ای قادر نخواهد بود تا محتویات این فایل را تغییر دهید مگر اینکه مجوزهای لازم از سوی شما را دریافت کند . البته اگر بعدها بخواهید برنامه ای را به استارت آپ اضافه نمایید ، باید فایل را موقتا آنلاک کرده و پس از اضافه شدن برنامه به استارت آپ ، دوباره آن را قفل کنید .

3- دریافت هشدار به هنگام اضافه شدن چیزی به فولدر لاگین

یکی دیگر از مکان هایی که برخی برنامه می توانند از آن به منظور اضافه شدن به استارت آپ استفاده کنند ، فولدر مربوط به لاگین هاست که با نام StartupItems شناخته می شود . این فولدر از مسیر زیر قابل دسترسی می باشد :

System/Library/StartupItems/

نکته : توجه داشته باشید که قسمت ضخیم شده آدرس مورد نظر ماست و قسمت آخر همان فایل پیکربندی استارت آپ مک می باشد .

یکی از برنامه هایی که می تواند این فولدر را به منظور کشف تغییرات به صورت دائمی زیر نظر بگیرد ، برنامه Automatic launch object detection می باشد . این برنامه را می توانید از لینک پایان مطلب دریافت کرده و نصب کنید .

هنگامی که این برنامه را نصب کنید ، فولدر مذکور زیر نظر گرفته خواهد شد و به محض اینکه هر برنامه ای ، فایلی را به این لیست اضافه کند ، شما خبر دار خواهید شد و می توانید فایل جدیدی که به این فولدر اضافه شده است را مشاهده کنید .

4

پس اگر نمی خواهید فایل com.apple.loginitems.plist را قفل کنید و برای هر تغییر در استارت آپ سیستم مجبور به آنلاک کردن آن باشید ، این راهکار مناسب شماست .

4- حذف کردن برنامه ها از استارت آپ به روشی ساده تر

اگر حال و حوصله انجام کارهای بالا را ندارید و تنها می خواهید یک برنامه را از لیست استارت آپ حذف کنید ، می توانید روی آیکون آن که در Dock وجود دارد کلیک کرده و از گزینه Option ، آیتم Open at Login را غیر فعال کنید . نیازی به گفتن نیست که این روش تنها برای حذف یک ، دو یا تعداد محدودی از برنامه ها کارایی دارد و چنانچه بخواهید تعداد زیادی از برنامه ها را از لیست بیرون بیندازید ، بهتر است به بخش Login items بروید .

5

امیدواریم که بتوانید از روش های بالا به منظور مدیریت هرچه بهتر استارت آپ سیستم عامل مک خود بهره ببرید . شاید روش های بالا هر کدام کم و کاستی های خود را داشته باشند ولی در حال حاضر می توان از آنها برای آسان تر شدن مدیریت استارت آپ بهره جست .

دریافت برنامه Automatic Launch Object Detection

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *