کمی بیشتر با پردازشگر 8 هسته ای سامسونگ آشنا شویم

کمی بیشتر با پردازشگر 8 هسته ای سامسونگ آشنا شویم
  • 1391/12/28
  • امیر امام جمعه
  • 0

با معرفی عضو جدید خانواده کهکشانی ها ، توجه بسیاری از افراد به پردازشگر منحصر به فرد و جدید سامسونگ جلب شد. این پردازشگر 8 هسته ای Exynos 5 Octa نام دارد و انتظار میرود قدرتی فراوانی را برای کارهای مختلف فراهم کند. البته قبل از هر چیز باید بدانید که هر 8 هسته موجود در این پردازشگر یکجا و به صورت همزمان فعالیت ندارند. در واقع در داخل این پردازنده دو پردازشگر 4 هسته ای وجود دارد که یکی از آنها به اصطلاح big و دیگری کوچک LITTLE نام دارد. هر یک از این واحد های پردازش ، دارای معماری منحصر به فرد خود هستند که محصولی از شرکت انگلیسی ARM میباشند.

1

همان طور که در بالا ذکر کردیم در داخل پردازنده Exynos 5 Octa دو سری پردازشگر دیگر وجود دارد. از 8 هسته وجود در داخل Exynos 5 Octa چهار تای آنها Cortex-A15 و چهار تای دیگر Cortex-A7 هستند. Cortex-A15 بیشتر برای کارهای سنگین که نیاز به قدرت پردازش بیشتری دارند استفاده میشود و در سوی دیگر Cortex-A7 مخصوص به کارهای سبک تر است. به همین دلیل است که هر دو پردازشگر هیچ وقت به صورت همزمان کار نخواهند کرد. استفاده هم زمان از این پردازشگر ها موجب شده است تا علاوه بر ارائه قدرت زیاد برای دستگاه های همراه ، مصرف باطری نیز کاهش چشم گیری پیدا کند.

2

به گفته شرکت سامسونگ Exynos 5 Octa میتواند قابلیت های سه بعدی را تا چندین برابر بیشتر از پردازشگر قبلی این شرکت یعنی Exynos 4 فراهم کند. Exynos 4 در دستگاهایی مثل Galaxy Note II و Galaxy S III و Galaxy Note 10.1 به کار رفته است. هم چنین این پردازنده جدید قابلیت تامین قدرت مورد نیاز برای صفحه نمایش های WQXGA با رزولوشن 2560×1600 را دارد. البته دستگاه هایی با چنین رزولوشنی هنوز وارد بازار نشده اند اما شاید در سال آینده شاهد ورود آنها باشیم.

3

با Exynos 5 Octa میتوانید از محتوایی با کیفیت full HD و 60 فریم بر ثانیه استفاده کنید و هم چنین سخت افزار دستگاه میتواند قدرت مورد نیاز برای ضبط ویدیو ها تا کیفیت 1080p را فراهم کند. در کنار این قابلیت ها یک دوربین با سنسور 13 مگاپیکسلی و قابلیت ثبت 30 فریم در ثانیه قرار خواهد گرفت.

البته در حال حاضر تولید این پردازنده محدود است و در ربع دوم سال میلادی جاری به تولید انبوه خواهد رسید. بدون شک دستگاه هایی که از این پردازنده قدرت میگیرند میتوانند قابلیت های بسیاری را در اختیار کاربران قرار دهند. هم چنین اولین دستگاهی که از این سخت افزار بهره میگیرد GALAXY S 4 خواهد بود.

منبع : Slashgear

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *