روش استفاده از دیسک نصب ویندوز برای پشتیبان گیری از فایل ها به هنگام روشن نشدن رایانه

روش استفاده از دیسک نصب ویندوز برای پشتیبان گیری از فایل ها به هنگام روشن نشدن رایانه
  • 1391/12/29
  • مژگان فنائی
  • 4

Back up Files From Windows CD

چنانچه ویندوز راه اندازی (بوت) نشود، بازیابی فایل هایتان می تواند به گرفتاری و دردسر بیانجامد. نیازی نیست تا دیسک سخت تان را خالی کرده یا از سی دی زنده (لایو) لینوکس استفاده کنید. شما می توانید از یک دسک نصب ویندوز برای پشتیبان گیری سریع از فایل هایتان استفاده نمایید.

ما در اینجا مراحلی برای هر دو ویندوز 8 و ویندوز 7 را گنجانده ایم؛ این روند به طور اساسی بر روی هر دو یکسان است. شما می توانید از یک دیسک ویندوز 7 برای پشتیبان گیری از فایل های یک سیستم ویندوز 8 یا بر عکس استفاده نمایید.

راه اندازی از یک دیسک نصب ویندوز

نخست، یک دیسک نصب ویندوز (یا یک درایو USB با نصاب ویندوز روی آن) را در رایانه وارد کرده و رایانه را دوباره راه اندازی کنید. چنانچه همه چیز به درستی پیش رود، شما پیامی با عنوان “یک کلید را برای راه اندازی از طریق CD یا DVD فشار دهید” را مشاهده خواهید کرد. یک کلید را برای ورود به مرحله نصب فشار دهید. چنانچه این صفحه را نمی بینید، ممکن است نیاز باشد تا تنظیمات راه اندازی (بوت) در بایوس (BIOS) رایانه تان را تغییر دهید.

Press Any Key To Boot From CD Or DVD

روی گزینه بعد (Next) کلیک کرده و تعمیر رایانه تان (Repair Your Computer) را انتخاب کنید. شما این گزینه را در گوشه پایین سمت چپ پنجره مشاهده خواهید کرد، چه در حال استفاده از یک دیسک نصب ویندوز 7 باشید یا ویندوز 8 .

Windows 8- Repair Your Computer

چنانچه در حال استفاده از یک دیسک نصب ویندوز 8 هستید، عیب یابی> گزینه های پیشرفته> خط فرمان (Troubleshoot > Advanced Options > Command Prompt) را انتخاب نمایید.

Windows 8 Installer-Launch Command Prompt

چنانچه در حال استفاده از یک دیسک نصب ویندوز 7 هستید، گزینه بازگرداندن رایانه با استفاده از یک تصویر (image) سیستم که پیشتر ایجاد کردید را انتخاب کنید، روی بعد (Next) کلیک کرده، روی لغو (Cancel) کلیک کنید، و دوباره روی لغو کلیک نمایید.

Cancel Select System Image Backup

شما پنجره گزینه های بازیابی سیستم (System Recovery Options) را مشاهده خواهید کرد؛ روی خط فرمان (Command Prompt) کلیک کنید تا پنجره خط فرمان راه اندازی شود.

Windows 7 System Recovery-Command Prompt

هنگامی که خط فرمان را مشاهده کردید، notepad را بنویسید و Enter را بفشارید تا پنجره Notepad راه اندازی شود. روی فایل (File) کلیک کرده و باز کردن (Open) را در پنجره Notepad انتخاب کنید.

Notepad From Windows Installer Disc

مطمئن شوید که گزینه تمامی فایل ها (All Files) را در پایین پنجره انتخاب کرده باشید، و سپس روی گزینه رایانه (Computer) کلیک کنید.

شما می توانید از این پنجره مکالمه باز کردن (Open) گویی که یک پنجره جستجوی ویندوز بوده، استفاده کنید. فایل ها را انتخاب کنید، پس از آن قادر خواهید بود تا از آنها رونوشت گرفته (کپی) و هر کجا آنها را جایگذاری (paste) نمایید. چنانچه یک USB درایو یا هارد سخت قابل حمل را به رایانه تان متصل کنید، قادر خواهید بود تا تمامی فایل ها را درون آن رونوشت – جایگذاری (copy-paste) کنید.

File Manager In Windows Installer

روی هیچ فایلی دوبار کلیک نکنید، چرا که Notepad تلاش خواهد کرد تا آنها را باز کند، و احتمالا هنگ می کند. چنانچه Notepad منجمد شده یا هنگ کند، به پنجره خط فرمان برگردید و taskmgr را بنویسید تا مدیر وظیفه (Task Manager) راه اندازی شود. شما می توانید به هنگ کردن Notepad پایان دهید و دوباره Notepad را راه اندازی نمایید.

Killing Frozen Notepad

هنگامی که کار رونوشت از فایل های دیسک سخت تان به پایان رسید، پنجره ها را بسته و رایانه تان را خاموش (shut down) کنید. یا چنانچه به هر حال قصدتان نصب دوباره ویندوز باشد، می توانید هم اکنون شروع به اجرای یک نصب تمیز و کامل با فایل هایی که با اطمینان از آنها پشتیبان تهیه کرده اید، نمایید.

منبع: HowToGeek

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
  1. سلام خانم فنائی خسته نباشید
    ازمطالب مفیدتون سپاسگذارم
    چندتاسوال داشتم
    1-چطوری میتونم آپدیتهای ویندوزروبه فایلisoویندوز8 اظافه کنم؟
    2-درایورکارت گرافیک ونرم افزارهایی مثلneroوغیره روچطوری به فایلisoویندوزاضافه کنم که بعدازنصب ویندوزدیگه احتیاجی به نصبشون نباشه؟
    3-چطوری میتونم یه دیسک بوت چندگانه ازآنتی ویروسهادرست کنم؟
    لطفاآموزش کامل بزارین

    1. سلام و درود
      از مهرتان سپاسگذارم
      برخی نرم افزارها قابلیت پشتیبان گیری و ایجاد CD ، DVD یا فلش درایو های راه انداز هم از فایل های سیستمی و هم درایورها و نیز سایر نرم افزارهای نصب شده بر روی سیستم عامل را دارند از جمله اینها می توان به WinUSB Maker ، Acronis True Image ، Ultimate Boot CD اشاره کرد که البته با کمی جستجو می توان به گستره دیگری از این گونه نرم افزارها دست یافت.
      بد نیست سری به این پیوندها هم بزنید:
      http://digiday.ir/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D8%AA%D8%B1%D9%81%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7/30-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AF%DB%8C%D8%B3%DA%A9-%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%88%D8%B2-8

      https://www.gooyait.com/1391/12/30/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%DB%8C%DA%A9-bootable-dos-usb-drive.html

      پیشاپیش سال خوب و سرشار از شادکامی و سربلندی را برایتان آرزومندم.
      پاینده باشید.

  2. سلام خانم فنائی
    سال نوبرشماوهمه عزیزان گویاآیتی مبارک
    انشاالله سالی پرازخوشی وشادی برای همه باشه
    ممنون ازراهنمایی که کردین
    باآرزوی موفقیت برای عزیزان گویاآیتی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *