چگونه می توان در گوگل درایو از شیت های گسترده به کمک پسورد حفاظت کرد؟

چگونه می توان در گوگل درایو از شیت های گسترده به کمک پسورد حفاظت کرد؟
  • 1392/2/10
  • مهرداد ارجمندی
  • 0

گذرواژه ها از کامپیوتر ها ، تلفنهای همراه و فایلهای ما برای مدتهای مدیدی محافظت می کردند . در واقع اکثر ابزارها امروزه به کمک گذرواژه ها محافظت می شوند و فایلها و درایوها به این ترتیب قفل می شوند و به این ترتیب می توانیم از آنها به خوبی و بدون هیچگونه تهدیدی استفاده نماییم.یکی دیگر از راه ها برای محافظت و پنهان سازی فایلهایتان این است که انتخاب کنید آنها در حافظه ابری باشند. همواره می توانید قبل از اینکه آنها را در حافظه ابری مانند Dropbox یا Box و یا … ذخیره کنید ، آنها را پنهان کنید . ولی برای سرویس هایی مانند Google Drive که به شما اجازه می دهد تا فایلها را به صورت آنلاین مشاهده کنید ، پنهان سازی فایل ها کاری غیر ممکن است . در اینجا می خواهیم به شما نشان دهیم که چگونه می توانید بر روی فایل ها و شیت های گسترده خودتان که در Google Drive  بار گذاری کرده اید ، گذرواژه بگذارید و این کار را در حالی انجام دهید که می توانید همزمان آن را در مرورگر خود به نمایش درآورید و یا ویرایش کنید .

کار را با ایجاد یک کپی از spreadsheet در Google Drive خودتان آغاز کنید .شیتی که استفاده می کنید همانی است که برای حفاظت از اطلاعات خودتان از آن استفاده می کنید .محدودیت این روش این است که نمی توانید با آن فایلی را که وجود دارد را دارای محافظت گذرواژه ای کنید . در واقع باید همیشه یک کپی از spreadsheet که به بالا لینک شده باشد بسازید و سپس اطلاعات خود را وارد آن کنید . با اینکه روش ایده آلی نیست ولی به هر حال کار می کند و قدم هایی که ذکر شد را کافی است فقط یک بار انجام دهید . بعد از اینکه spreadsheet را کپی کردید به Tools > Script editor بروید .

 script-editor

با این کار یک اسکریپت در یک تب جدید باز می شود .به File > Manage Versions بروید . در آپشنهایی که جلوی شما می آید لازم نیست چیزی وارد کنید ، فقط آن را زیر نظر داشته باشید و اسکریپت را نبندید . هنگامی که ورژن مورد نظر درست شد به Publish > Deploy به عنوان یک اپلیکیشن وب بروید .

 script-editor manage-versions

هنگامی که پاپ آپ Deploy as web app’  ، ظاهر شد ، بر روی Deploy کلیک کنید. هیچ تغییر دیگری را لازم نیست در اینجا اعمال کنید . و در پایان یک پیام تایید مبنی بر اینکه اپلیکیشن به خوبی مستقر شده است را دریافت می کنید .

 deployed-as-web-app

به spreadsheet که کپی کرده بودید بازگردید و یک آپشن جدید که به منو اضافه شده است را مشاهده خواهید کرد به نام Protect File . بر روی آن کلیک کنید و Initialize’ را انتخاب کنید و به آن اجازه دهید هنگامی که آماده شد اجرا شود. حالا می توانید spreadsheet را ویرایش کنید .اطلاعاتی را که می خواهید از آنها محافظت کنید را وارد کنید ، به منوی محافظت از فایل یا Protect File بروید و Encrypt File را انتخاب کنید و به اسکریپت اجازه دهید که اجرا شود .

initialize

اولین زمانی که شما فایلی را پنهان کردید ، از شما پرسیده می شود که یک گذرواژه را وارد کنید. هنگامی که خط فرمان کارش را اجرا کرد ، متنی که در شیت گسترده قرار دارد بالا می رود .

 set-password

می توانید با رفتن به Protect File > Decrypt File و وارد کردن گذرواژه خود آن را از حالت پنهان درآورده و آشکار کنید ( با این حال دقت داشته باشید گذرواژه هایی مانند 123456 به هیچ عنوان گذرواژه ای مطمئن محسوب نمی شوند پس در انتخاب آنها دقت کنید )

تا زمانی که فایل را در مرورگر کامپیتورتان مشاهده می کنید ، نباید هیچ مشکلی در پنهان سازی آنها و یا آشکار سازی آنها داشته باشید ، با این حال تلفن های هوشمند داستان متفاوتی دارند . برای آشکار سازی فایل بر روی Encrypt/Decrypt URL داده شده کلیک کنید . سپس به صفحه وبی برده می شوید که می توانید با وارد کردن گذرواژه ، فایل خود را از حالت قفل شده خارج کنید .

منبع : addictivetips

/a

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *