عینک گوگل ، دوست داشتنی یا نفرت انگیز؟ +نظرات کارشناسان در خصوص عینک گوگل

عینک گوگل ، دوست داشتنی یا نفرت انگیز؟ +نظرات کارشناسان در خصوص عینک گوگل
  • 1392/2/23
  • سهیل دارائی
  • 3

google-glass

پروژه عینک گوگل از همان لحظه ای که به طور رسمی کلید خورد ، علاقه مندان خاص خود را پیدا کرد و توانست یک شور و هیجانی در دنیای فناوری روز دنیا ایجاد کند و توجه افراد بسیاری را از جای جای کره خاکی به خود جلب نماید.حتی این استقبال و توجه به عینک گوگل تا جایی عمیق است که بسیاری در تب استفاده کردن نمونه آزمایشی آن می سوزند! گوگل نمونه های اولیه عینک خود را در اختیار بیش تر از هزار “کاوشگر عینک گوگل” (Glass Explorers) ؛ قرار داده است و وعده داده که تا سال آتی ؛ این عینک ها را روانه بازار کند.البته هر محصول موفقی سوای این که علاقه مندان زیادی را پیدا می کند ، به قطع یقین مخالفان و منتقدانی را نیز پیدا می کند.عده ای از علاقه مندان و طرفداران عینک گوگل ؛ این گجت را گام بزرگی در جهت تکمیل فناوری های بشری دانسته اند و البته عده ای از منتقدان و مخالفان این عینک آن را گجت ترسناک و خطرناکی می دانند! و معتقدند که این ارتباط بسیار نزدیک و تنگاتنگی که بوسیله این عینک با دنیای اینترنت برقرار می شود ترسناک است و باید احتیاط بیشتری را به همراه داشته باشیم.حالا به بعضی از نقطه نظرات اهل فن و کارشناسانی که پیرامون عینک گوگل اظهاراتی را داشته اند اشاره می کنیم :

» مهندس ارشد و برجسته نرم افزار ، دن مک لافلین (Dan McLaughlin) :

_67325119_googleglassdan

من اولین شخصی بودم که در منطقه ساحل غربی ، این عینک را دریافت کرد.چند هفته ای این عینک را بر روی چشمانم زدم تا آپشن ها و توانایی های آن را امتحان کنم.این عینک مرا کاملا شگفت زده کرد! همین حالا که این اظهارات را در رابطه با عینک گوگل به شما می گویم هم بسیاری از قابلیت های دیگر این عینک بر من پوشیده است و در حال کشف توانایی های اعجاب انگیز آن هستم ! نخستین چیزی که به ذهنم در رابطه با این عینک خطور می کند این است که هر پیش زمینه غلط یا درستی که از این عینک داشتیم را باید به طور کامل دور بریزیم چرا که عینگ گوگل با معنای کامل کلمه ، متفاوت است.زبان از تعریف این گجت کاملا قاصر است.حتی اگر کلمه “جدید” را برای این گجت به کارببریم باز هم این واژه منظور ما را به مخاطب نمی رساند و معنای کاملی از این گجت فوق العاده منتقل نمی کند.اگر بخواهم نظر خود را در دو سطح “شخصی” و “یک فرد توسعه دهنده” اظهار کنم باید بگویم که ؛ از زاویه نگاه یک توسعه دهنده فقط به این فکر می کنم که چگونه می توانم اپلیکیشن های کاربردی برای این گجت را تعبیه کنم و از زاویه نگاه شخصی ؛ باید بگویم در این مدت کوتاهی که عینک بر چشم داشتم و با آشنایان و دوستانم ملاقات داشتم ؛ آن ها در رابطه با این عینک کاملا کنجکاو بودند!شاید بتوان گفت گوگل توانسته است حس کنجکاوی مردم را به خوبی قلقلک دهد و آن هارا جذب عینکش کند.

با توجه به حیطه فعالیتم ، بیشتر جاذبه های این عینک برای من ، مسائل فنی و تکنیکال آن بود.عینک را که بر چشم زدم وارد محیط “مرورگر عینک” (Glass Explorer program) شدم و به کار با آن پرداختم .کار با دوربین این عینک بسیار برایم آسان بود و به عنوان یک عکاس تازه کار و آماتور حس خوبی را در استفاده از دوربین این عینک داشتم.می توانم اذعان کنم که این بهترین دوربینی است که می تووانید داشته باشید ! حس تسلط برآن بی نظیر است.با وجود این امکان ، شما دیگر نیازی ندارید دستان خود را در جیبتان فرو ببرید و گوشی خود را بیرون آورید و وقتتان تلف گردد تا اپلیکیشن عکاسی را پیدا کنید و به عکاسی مشغول شوید! چون عینک گوگل کاملا منظم و یکپارچه این کار را برای شما به آسانی انجام می دهد.شما می توانید بدون اینکه از زمان غافل شوید ؛ از زمان جاری اطلاع داشته باشید.اگر بخواهیم چک کردن و دسترسی به صندوق ایمیل ها بوسیله عینک گوگل و کامپیوتر دفتر کارمان مقایسه کنیم بدون شک عینک گوگل پیروز این مقایسه است.همان طور که اشاره کردم هنوز به دنبال کشف امکانات بیشتری در این عینک هستم.بگذارید مثالی بزنم.من بر روی کامپیوترم برنامه مدیریت کارهای روزانه را نصب کرده ام ؛ در فکر این هستم که آیا می توانم چنین برنامه ای را برای عینک گوگل طراحی کنم؟یا در دفتر کارم در مواقعی که بسیار گرفتار هستم و باید به رفع مشکلات همکاران و دستیارانم بپردازم و عملا هر دو دستم در گیر و مشغول کاریست ؛ می توانم از این عینک برای تماس و برقراری ارتباط میان آشنایان و دوستانم که در نقاط دور تری از من واقع هستند استفاده کنم ؟ آیا ترفندی وجود دارد تا ارتباطم با آن ها نزدیک تر شود؟ برای جمع بندی باید بگویم که از آینده این عینک خبری ندارم و نمی دانم چه می شود اما کار با آن برایم لذت بخش بود و مطمئن هستم که بر جذابیت هایش افزوده خواهد شد.

» سردبیر ارشد “CBS Interactive” ، مارک کائلین (Mark Kaelin) :

_67386415_mark

با این که قرار شده است تا پایان سال 2013 میلادی ، عینک هوشمند گوگل به بازار راه یابد ، اما من هنوز از مفهوم و کارایی این عینک اطمینان خاطر ندارم! چون اگر کمی به افرادی که ابراز تمایل به این عینک را داشته اند عمیق نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که اغلب کسانی هستند که به موبایل های خود وابسته هستند و این افراد از آن دسته هستند که حتما بایستی پیامک ها و ایمیل های خود را سریعا چک کنند و پاسخ دهند.به طور یقین عینک گوگل برای این افراد همانند یک موهبت الهی است! چرا که اصلا نیازی هم نیست حتی دست در جیبتان ببرید و موبایل خود را بیرون آورید!عینک مداوم بر روی چشمان شماست.خوشبختانه این رفتار این دسته افراد (حداقل تا کنون!) به یک هنجار اجتماعی تبدیل نشده است و دسته کوچکی از جامعه را این افراد تشکیل می دهند.اگر نظر شخصی مرا بخواهید باید بگویم که عینک گوگل شباهت بسیار زیادی به جریمه رانندگی دارد! حتما متوجه شده اید که کسانی که جریمه می شوند ؛ بعد از جریمه شدن ترسشان فرو کش می کند و گستاخ تر می گردند.حالا تصور کنید که با توجه به هزینه بالای این عینک ها ، افرادی که آن ها را خریداری کرده اند همانند دیوانگان در کوچه و خیابان قدم می زنند و بلند بلند صحبت می کنند.با عینک گوگل این افراد دیگر به قوانین اجتماعی احترام نمی گذارند و در دنیای مجازی خود سیر می کنند و اعتنایی به محیط پیرامون خود ندارند.حتی این عینک ها به افرادی که سعی می کنند از تعاملات حقیقی برای دوری از افراد عادی ای هم چون من و شما بهره ببرند ، کمک شایانی می کند.

» مدیر گروه انجمن حفظ حریم شخصی “Big Brother Watch” ، نیک پیکلز (Nick Pickles) :

_67325126_googleglassnickpickles

همانند هر سرویس دهنده آنلاین دیگری ؛ عینک هوشمند گوگل ، تلنگر و اشاره ای بود که همگی جذب این محصول گوگل شدیم و ناخودآگاه خود را به چشم یک مشتری گوگل می بینیم اما در حقیقت اطلاعاتی را که ما در اختیار گوگل می گذاریم ؛ محصولات گوگل می شوند.96% از درآمد گوگل توسط بازاریابان و مشتریان سازمانی گوگل تامین می شود.آن ها خریدار اطلاعات ما هستند.با توجه به استقبال بی نظیر مردم از این عینک ها ؛ خود به خود برایمان این سوال پیش می آید که این عینک ها چه دارند که طرفدارانی سینه چاک پیدا کرده اند ؟ برای یافتن پاسخ درست باید حجمه تبلیغاتی این گجت را کنار بگذاریم و چند دقیقه تحت تاثیر آپشن ها و توانایی های این عینک نباشیم.در مرحله اول باید گفت که این عینک باعث می شود تا دوربین های مدار بسته (CCTV cameras) ؛ کاملا از اهمیت خارج گردند!چون این گجت می تواند در مدت زمان بالایی به اینترنت متصل باشد و داده ها را به کاربرش مخابره نماید.البته این داده ها تنها محدود به یک نمای خاص از ساختمان نیست ! بلکه عمق فاجعه بیشتر است ! تمام داده های زندگی روز مره و در نهایت ، کل میدان دید شما میشود اطلاعات و داده ! میتوانیم بگوییم که فردی که در یک قدمی شماست دیگر یک دوست یا رهگذر عادی نیست بلکه یک نماینده یا روبات شرکت گوگل است !

گوگل بوسیله این عینک ها همه جا و همه چیز را رصد می کند و چیزی بر گوگل مخفی و پوشیده نمی ماند! اطلاعات را ذخیره می کند و از آن به راحتی در اهداف خود استفاده می کند.کسی چه می داند ؟ شاید چهره های افراد را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.آیا می شود گفت هم هزینه می کنیم و هم رایگان اطلاعات خود را در اختیار گوگل قرار می دهیم ؟آیا قابل اعتماد هست ؟تصور کنید دنیایی را که همه افراد از این گجت استفاده کنند.آیا دنیای دلهره آور و کنترل شده ای را پیش روی خود داریم ؟

» پلی تکنیک موسسه فناوری جورجیا ، پروفسور تاد . ای . استارنر (Prof Thad E. Starner) :

_67318951_67318947

در بیست سال سپری شده از زندگی من ؛ با توجه به تخصصم ؛ همیشه یک کامپیوتر به همراه یک نمایشگر به همراه داشتم.تیم تحقیقاتی من ، گروهی از کاربران را گرده هم آورده بودند ( که به آن لابراتوار زنده گفته می شد ) و ما سعی داشتیم تا مزایا و معایبی که این گجت های جدید بر روی زندگی اجتماعی انسان دارند را روی این افراد بررسی نماییم.ما به نتایج جالبی رسیدیم . متوجه شدیم که یک نمایشگر با ظاهر شکیل و جذاب ، می تواند به راحتی در میان کاربران جلب توجه نماید البته این نمایشگر باید جذابیتی فراتر از نمایشگر های گوشی های هوشمند و انواع نوت بوک ها داشته باشد.نقطه عطف این مسئله جایی است که زمان دسترسی ما به زیر دو ثانیه کاهش می یابد و می توانیم مرز و فاصله میان عمل و تصمیم گیری را به حداقل برسانیم و در خروجی ، اطلاعات مهم و مفیدی در حوزه ها و زمینه های گوناگون داشته باشیم.اگر این گجت ها را به حالت پوشیدنی در بیاوریم ( همانند عینک هوشمند گوگل که بر روی چشم کاربر قرار می گیرد ) ، نتیجه چشمگیر تر خواهد بود و ابزار به طور چشمگیری اعضای بدن مانند چشم ، گوش ، صدا و فکر فرد مصرف کننده را تقویت نماید.البته باید توجه داشت که این گجت اگر با طراحی مناسب هم سو گردد ، می تواند جنبه آرامش بخشی را به کاربرش هدیه دهد. به قول نیکلاس نگروپونته (Nicholas Negroponte) ، این دست فناوری ها به یک نوع خدمتکار دیجیتالی برای شما تبدیل خواهند شد که دستورات شما را انجام می دهد و از شما فرمان می برد ولی ممکن است هراز گاهی در کارها و تصمیمات شما دخالت هایی نیز داشته باشد.

در آینده ای نه چندان دور ، این دست فناوری ها سهم بیشتری در مدیریت و اداره امور زندگی ما دارند و حتی با سنسور هایی که به بدن ما وصل می شوند ، از وضعیت جسمانی بدن ما با خبر می شوند.رفته رفته با کمک این گجت ها از محدودیت ها و مرز های حال حاضر خارج می شویم و از کامپیوتر های رومیزی روی گردان می گردیم.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
    1. خواهش می کنم.نظرات شما باعث دلگرمی هستش.به نظر من نمیشه منکر شد که این عینک گجت کاربردی ای هست و یک گام به سوی تکنولوژی هستش ، اما اگر از دریچه و زاویه نگاه مارک کائلین هم به این موضوع نگاه کنیم ، میبینیم که زندگی اجتماعی رو میتونه متلاشی کنه !
      البته یه جمله هستش که بی ربط با این موضوع نمیبینمش ( خودم خیلی بهش معتقد ) ؛ اونم اینه که استفاده بیش از حد از هرچیزی و تو هر کاری خطر ناکه !

  1. سلام…واقعا حرفاشون درسته………………………جدای فوائد زیادش ممکنه یه جاسوس هم باشه……………………….

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *