بدافزارهای موبایل در سال 2012 ، افزایش 163 درصدی داشته اند !

بدافزارهای موبایل در سال 2012 ، افزایش 163 درصدی داشته اند !
  • 1392/3/1
  • سهیل دارائی
  • 0

AndroidPhishing

اپراتور “NQ Mobile” گزارشی جامع ؛ از نتایج تحقیقات آزمایشگاه امنیتی  خود پیرامون رشد بدافزارهای سال 2012 میلادی انتشار داد.امروز قصد دارم تا بخش های مهمی از این گزارش را برای کاربران خوب گویا آی تی بیان کنم.طبق گزارش NQ Mobile ؛ بدافزارهای مخصوص سیستم عامل موبایل در سال 2012 میلادی نزدیک به 163 درصد رشد داشته اند ! تقریبا بیش از 65,000 مورد از این بدافزارها شناسایی گشته اند.این بدافزارها از انواع و اقسام راه ها برای ورود به سیستم عامل گوشی شما استفاده می کنند.مثلا از طریق ارائه برنامه تقلبی یا آدرس های اینترنتی آلوده و یا حتی از طریق پیامک ! بد نیست بدانید که اکثر تهاجم این بد افزارها روی سیستم عامل اندروید است. حتی 95 درصد از حملاتی که NQ Mobile موفق به شناسایی آن شده است ، حملاتی است که روی سیستم عامل اندروید صورت گرفته است.

963

گزارش NQ Mobile حاکیست که روند حملات افزایشی بوده و همینطور هر چه زمان می گذرد راه و روش های خلاقانه تری هم برای حمله بدافزار ها بوجود می آیند.در ماه فوریه ؛ کارشناسان امنیتی NQ Mobile گونه جالبی از بد افزار را شناسایی کردند که از دستگاه اندرویدی و پلتفرم آن ها ، برای آلوده سازی کامپیوتر هدف بوسیله پورت USB استفاده می کرده است.البته لازم به ذکر است که این مورد خاص تنها بر روی تعداد کمی از بدافزارهای مخصوص اندروید یافت شده است.به هر حال درست است که تا الان تعداد کمی بدافزار به این طریق پیچیده باعث آلوده سازی می شوند ؛ اما این نگرانی وجود دارد که در بعد ها بدافزارها به صورت های گوناگون و پیچیده تری سیستم ها را فلج نکنند !”عمر خان” ؛ مدیر ارشد اجرایی NQ Mobile عنوان کرده است که آن چیزی که در حال حاضر بدان احتیاج داریم ؛ سیستمی است که قابلیت شناسایی نفوذ های پیشرفته را داشته باشد و آن قدر قوی باشد که بتواند جلوی آسیب آن را بگیرد.البته این سیستم تا همین لحظه قابل دسترس نبوده است.

AndroidEvil-300x267

همچنین NQ Mobile اذعان می کند که بیشتر از 32.8 میلیون دستگاه اندرویدی در طول سال 2012 میلادی آلوده شده اند.این آمار را که در کنار آمار بدست آمده سال 2011 میلادی قرار دهیم متوجه رشد عجیبی می شویم ! یک رشد 200 درصدی ! البته محبوبیت عمومی دستگاه های مجهز به سیستم عامل اندروید نیز رشد بی نظیری داشته است.مطالعات اخیر ABI نشان می دهد که تعداد دستگاه های موجود مجهز به سیستم اندروید در انتهای سال 2012 میلادی بیش از 798 میلیون بوده است ! در قیاس با آمار ابتدای سال 2012 میلادی می یابیم که ، 300 میلیون دستگاه افزایش یافته است و این پیشرفتی بی نظیر به حساب می آید.آمار جالب دیگری هم حاکی از این است که کشور امریکا با این که درصد بسیار بالایی از کاربران اندرویدی را تشکیل می دهد ؛ تنها 9.8 درصد دستگاه آلوده اندرویدی داشته است و در پایین لیست تهیه شده از کشور های مورد هجوم بدافزارها قرار می گیرد.گفتی است که کشور چین 25.5 درصد ؛ کشور هند 19.4 درصد و کشور روسیه 17.9 درصد جزء کشورهایی بوده اند که بیشترین حمله بدافزار اندروید را داشته اند.

789

به طور قطع یقین باید با تاسف اعلام داشت که حملات بدافزار ها با موبایل ها روز به روز گسترده تر خواهد شد.یکی از دلایل مهم گستردگی این حملات این است که محبوبیت اتصال از طریق موبایل توسط کاربران روز به روز در نسبت به کامپیوتر ها در حال افزایش است.اما در قیاس آن ها با پلتفرم ها ؛ اقدام های پیشگیرانه کمتری برای موبایل ها موجود است.این مشکلات هنگامی پیچیده تر می شوند که ما با نسخه های گوناگونی از سیستم عامل های موبایل رو به رو می شویم. طبق گزارش NQ Mobile ؛ نسخه های قدیمی اندروید مانند نسخه “Gingerbread” (معروف به نان زنجبیلی) یکی از عوامل کاهش سطح امنیتی کاربران است.

trojan-virus-found-android

آمارها و اطلاعاتی که توسط NQ Mobile بدست آمده بیانگر خطرات بزرگ مخربی که بدافزار ها برای اندروید فراهم می کنند هستند.اما بد نیست بدانید که iOS نیز اخیرا مورد هجوم بدافزارهای مخصوص شده است.توسط اپلیکیشن های رایگان این پلتفرم محبوب ؛ توانسته اند اطلاعات شخصی زیادی را نسبت به پلتفرم های دیگر سرقت کنند.در کل باید اذعان داشت که بحث امنیت موبایل یک مبحث نگران کننده است که درحال رشد و توسعه نیز می باشد.چیزی که می تواند پتانسیل رویارویی این مشکل را به معضلی پیچیده تر تبدیل کند ؛ چیزی نیست جز گسترش روزانه استفاده عمومی از آن و تکنولوژی های مرتبط با آن است.حس مشترکی که شاید بشود از آن به عنوان بهترین دفاع در برابر تهدیدات امنیتی یاد کرد ؛ وجود یک پلتفرم واحد و یکپارچه برای سیستم عامل اندروید است که می تواند بدافزار ها را تا حد زیادی محدود سازدو همچنین روح تازه ای بر پیکر فعالیت توسعه دهندگان بدمد.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *