مک بهتر است یا ویندوز؟ ( بررسی و مقایسه مک و ویندوز )

مک بهتر است یا ویندوز؟ ( بررسی و مقایسه مک و ویندوز )
  • 1392/3/6
  • سهیل دارائی
  • 77

همان طور که می دانید جنگ میان طرفداران و دوست داران مک (مکینتاش ) و ویندوز چند دهه ای است که به قوت خود باقی مانده است و همچنان رو به درازا می رود و ادامه دارد.امروز ، در این مقاله قصد دارم تا برای کاربران خوب و محترم گویا آی تی ، مقایسه ای جامع ، و در عین حال شفاف از این دو سیستم عامل پر طرفدار امروزی داشته باشم.امید است تا در این مقاله تصویر روشنی از نقاط قوت و ضعف ، جنبه های گوناگون و عملکردهای خاص هر کدام از این دو سیستم عامل را شرح دهم.اگر از افراد مختلف در رابطه با برتری هرکدام از این دو سیستم عامل بر دیگری سوال بپرسید ، عده ای جانب دارانه طرفداری ویندوز را می کنند و عده دیگری هم طرفداری مک را ! اما حق انتخاب باشماست ! بنابراین تا انتهای این مقاله ، گویا آی تی را همراهی نمایید تا با چشمانی کاملا باز ؛ خودتان بتوانید پاسخ سوال بالا را بدهید و تصمیم گیری نمایید.

k-bigpic

در این مقاله سعی شده تا هیچ گونه عقاید شخصی بیان نشود.هیچ گونه تبلیغ یا موضع گیری روی ویندوز یا مک نیز انجام نگرفته است ؛ فقط و فقط قصد مقایسه این دو سیستم عامل محبوب را در زاویه دیدی منصفانه دارم.همین جا اعلام می کنم که از دوستانی که این مقاله را کامل خواندند درخواست دارم تا در بخش نظرات ، حتما نقطه نظرات خودشان را در میان بگذارند تا از آن ها بهره مند شویم.

» هزینه های بالای سخت افزار مک !

بسیاری از خریداران مک معتقد هستند که جمع کردن و خریدن یک سیستم مک برای شما با قیمت فراوانی تمام می شود و مقرون به صرفه نیست.در نگاه متقابل این گرانی قیمت مک ، طرفداران آن بر این باورند که علی رغم گران بودن تجهیزات این سیستم ، آنچه که شما بدست می آورید بسیار ارزشمند تر است ! همان طور که می دانید هماهنگی و یکپارچگی سخت افزاری و نرم افزاری مک اثبات شده است و همچنین کارایی و کیفیت آن نیز زبان زد است.همین طور از مزایای اکوسیستم اپل نیز بهره مند است! این دو نقطه نظری که مطرح شد ؛ کاملا صحیح و دارای احترام هستند اما یکی از موضوعاتی که پیرامون مک مطرح می باشد ، محدودیت های خاصی است که سخت افزار های مک دارند.فرض کنید شما به دنبال سیستمی هستید که قصد ارتقاء سخت افزاری آن را پس از خرید و استفاده دارید ( راه دور نمی رویم ! مثلا حافظه RAM را در ذهنتان تصور کنید ) ، با توجه به محدودیت های سخت افزاری مک ، شما فقط می توانید از سیستم مکی استفاده کنید که با حداقل قیمت چیزی در حدود ۲۴۹۹ دلار برای شما خرج بر می دارد! حتی نمی توانید از مدل های پایین تر مک پرو (“Mac Pro”) استفاده کنید.همچنین اگر به دنبال سیستمی در مک می گردید که از لحاظ مالی ، قیمت به مراتب پایین تری را داشته باشد ، در نهایت با مدل هایی مواجه می گردید که توانایی ارتقاء ندارد ! و طبیعتا کارایی آن ها نیز پایین تر می باشد.مثلا اگر بخواهید بازی های کامپیوتری روز دنیا را با این سیستم های ارزان مک انجام دهید ، باید به شما بگویم که این کار شدنی نیست ! راه حل این مشکل در موضوعات مربوط به “هکینتاش” (hackintosh) است.

mac1

در واقع با این کار شما فقط سیستم عامل مک را بر روی ویندوزتان نصب می کنید.با این ترفند شما با یک تیر دو نشان زده اید ! هم توانایی ارتقاء سخت افزاری را دارید و هم این که با هزینه ای پایین ، از سیستم عامل مک بهره می برید.

» نرم افزار های مخصوص ویندوز از مک بیشتر است !

نقطه قوتی که طرفداران ویندوز به آن اهمیت می دهند ، وجود هزاران نرم افزار مخصوص ویندوز است. برای مثال باید گفت که ، تنها در فروشگاه نرم افزاری ویندوز (Windows Store) ، بالای ۵۰ هزار عدد نرم افزار ثبت گردیده و در مقام مقایسه ، نرم افزار های ثبت شده مخصوص مک در مک اپ استور (Mac App Store) ، تنها حدود ۱۴ هزار عدد برنامه است.پس ویندوز در این زمینه گوی سبقت را از مک برده است.البته باید به نکته ظریفی هم اشاره داشت ! عددی که از میزان تعداد برنامه های مخصوص ویندوز اعلام کردم ، شامل برنامه های مخصوص تبلت ها نیز می باشد ! بنابراین نمی شود فقط روی این عدد تکیه کرد و مدعی شد که تا این حدود نرم افزار ؛ برای ویندوز رومیزی موجود است.

original

کاربران مک در مقابل این اعداد و ارقام موضع می گیرند و شاخص دیگری را مطرح می کنند.شاخص کیفیت نرم افزار ها ! آن ها اذعان دارند که کمیت نشان دهنده کیفیت نیست و درست است که تعداد نرم افزارهای ارائه شده برای ویندوز رقم بالاتری است اما نرم افزار های سیستم عامل اپل از نظر رده کیفی قابل قیاس با ویندوز نیستند و از ویندوز بالاتر هستند.چون قرار شد جانب دارانه این مقایسه را انجام ندهم باید بگویم که به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم ، بر روی هر سیستم عاملی نرم افزار های خوب و بد وجود دارد و نمی توان فقط اذعان داشت که تمامی نرم افزار های این پلتفرم از پتلفرم رقیبش بالاتر است.اما آنچه تا به اینجای کار از لحاظ آماری و مستند داریم ، تعداد برنامه های بیشتر و فراگیرتر ویندوز نسبت به مک است.حتی اگر بخواهیم از لحاظ حوزه عملکرد و موضوع ، نرم افزارها را رنج بندی و دسته بندی کنیم ، باز هم مشاهده خواهیم کرد که در حوزه های پخش مدیا و ابزارهای پیام رسان باز هم برتری عددی مربوط به ویندوز می شود و کفه سنگینی ترازو به سمت ویندوز است. البته باید به این موضوع اشاره داشت که هر دو سیستم عامل ویندوز و مک ، نرم افزارهای استاندارد و مخصوص خود را دارند که بر روی پلتفرم دیگری قابل استفاده نیستند.

» انعطاف پذیری ویندوز بیشتر است !

درست است که سیستم عامل “OS X” اپل مانند ios محصور شده و محدود نیست اما اصلا نمی شود از این حقیقت چشم پوشی کرد که میزان انعطاف پذیری سیستم عامل آن ها در نسبت با ویندوز به مراتب پایین تر است.بگذارید دیدگاه یک فروشنده سخت افزار را که بی ربط با این مسئله نیست را برایتان باز گو کنم.بیشتر کامپیوتر های شخصی ویندوز را می توان به هرآن چه که خریدار تمایل دارد ارتقا داد و بروز کرد اما مک این انعطاف را ندارد. کاربران ویندوز از این که هرچیزی را که نیاز دارند به طور خاص تولید می شود بهره مند هستند اما مک از سخت افزار ها و برنامه های قدیمی تر آن چنان که باید و شاید پشتیبانی نمی کند.

original (1)

کارشناسان معتقدند که بیش از نود و هشت درصد مردم ؛ از کامپیوترهای ویندوزی استفاده می کنند و یا حداقل برای رفع نیاز های روزانه خود در خانه یا آفیس های کاری ، با کامپیوتر های ویندوزی سرو کله می زنند.از انعطاف پذیری بالای ویندوز باید بگویم که ، قابل اجرای همزمان جدید ترین برنامه ها در کنار قدیمی ترین آنهاست ! حتی برنامه های وابسته به داس (DOS) را نیز پشتیبانی می کند.نکته کلیدی و حائز اهمیت انعطاف پذیری بالای ویندوز این است که کامپیوتر های آماده ویندوزی را می توان از هزاران شرکت مختلف فعال در این زمینه تهیه کرد و یا این که خود کاربر ( بسته به نیازی که دارد ) ؛ شخصا دست به کار شده و قطعات سخت افزاری را جدا جدا تهیه کند و اسمبل ( سرهم کند ) کند و درنهایت به نصب ویندوز بر روی آن بپردازد.این کار شاید در ابتدا کار هرکسی نباشد و سخت به نظر آید اما پس از گذشت اندکی زمان و کسب تجارب در این زمینه ؛ این مهارت را بدست می آورید.

» ویروس های مک کم تر است و نگهداری سیستم های مک ساده تر می باشد !

 از موضوعات داغ و قابل بحث میان دوست داران و علاقه مندان دو سیستم عامل مک و ویندوز ؛ نگهداری سالم از سیستم و وجود ویروس ها و کرم های کامپیوتری است.حتی طی یک ادعای قدیمی تر که دیگر امروزه این ادعا رد شده است و کاملا نا صحیح است ؛ برخی اذعان داشتند که مک عاری از هرگونه ویروس و بد افزار است و ویروس نمی گیرد ! اما از حقیقت هم نباشید چشم پوشی کنیم که مک ویروس های کمی دارد و به همین دلیل است که اکثر کاربرانی که از مک استفاده می کنند ، بدون نصب هرگونه آنتی ویروسی به خوبی از کار با مک رضایت دارند.اما کافیست سابقه خراب اپل در رابطه با مقابله با حفره ها و مشکلات امنیتی را گذری ورق بزنید تا به این تنیجه برسید که این حال و اوضاع و کم بودن ویروس های مخرب مک تا بدین لحظه ؛ کاملا مقطعی است ! در مقام مقایسه ؛ ویندوز نسبت به مک دارای انواع و اقسام بدافزار و ویروس های مخرب است ( تا دلتان بخواهد ! ) .

images

حتی خود سیستم عامل ویندوز نیز دارای حفره های متعدد امنیتی است.خودتان خوب می دانید که امروزه هر کاربری که با ویندوز سرو کار دارد نیاز دارد تا آخرین و به روز ترین بسته ها و پکیج های امنیتی را نصب نماید تا از شر حملات بدافزار ها و ویروس ها در امان بماند.ویندوز در نسبت به مک ، نیازمند مراقبت و توجه بیشتری است .برنامه های امنیتی منتشر شده از سوی مایکروسافت مانند “Microsoft Security Essentials” و “Windows Defender” برای ویندوز ۸ ؛ نشان از تکاپو مایکروسافت در جهت مقابله با ویروس ها و حفره های امنیتی ویندوز دارد.

البته همانطور که  اطلاع دارید نسخه های رایگان از محصولات دیگر کمپانی ها ، برای مقابله با ویروس های ویندوز موجود است که می توانید از آن ها نیز استفاده نمایید ( البته من خودم شخصا از “Microsoft Security Essentials” استفاده می کنم و کاملا راضی هستم ).مشکلات امنیتی دایره وسیع تری را شامل می شود که در این دایره انواع کلاهبرداری های سودجویان ، حملات طرح ریزی شده و دام های سر راه مرورگر ها نیز به چشم می خورد.شاید این سوال در ذهن شما شکل گیرد که حملات طرح ریزی شده (مهندسی شده) چیست ؟

اگر بخواهم تعریف دقیقی از این حملات داشته باشم باید بگویم که این قبیل حملات توسط لینک ها (پیوندها) انجام می گیرد.مثلا شما به دنبال دانلود یک برنامه خاص هستید.به اجبار یا به اشتباه روی لبنک دانلود کیلیک می کنید ولی به صفحات دیگری هدایت می شوید و آلوده می شوید.یا اینکه تولباری را (نوار ابزار) از اینترنت دریافت کرده اید و بر روی مرورگر خود نصب کرده اید ، اما این تولبار یک بدافزار است و شما را آلوده می کند.اما آیا کسانی که از مک استفاده می کنند نیز امکان دارد دچار این در دسر ها شوند؟در پاسخ به این سوال باید بگویم که چون برنامه های آنتی ویروس بر روی سیستم مک ندارند مقاومت سیستمشان در قیاس با ویندوزی که آنتی ویروس دارد بسیار پایین تر است.

» هر دو سیستم عامل مناسب برای طراحان و گرافیست ها :

در گذشته ، در دهه های هشتاد و نود میلادی سیستم های مک خودشان را در دل گرافیست ها جا کردند و شهرت خوبی را در کارهای گرافیکی کسب نمودند.می شود گفت که در آن زمان ؛ مک اولین و آخرین گزینه انتخابی طراحان و گرافیست ها بود.بسیاری از طراحان حال حاضر که در گذشته هم با مک سروکار داشتند هنوز بر این باورند که در زمینه طراحی و کار گرافیک فقط و فقط بایستی مک را باور داشت ! اما در حقیقت باید بگویم که در حال حاضر هم ویندوز و هم مک هر دو ؛ در زمینه پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری و سازگاری در زمینه کار با فایل های حجیم ؛ برای طراحان به هم نزدیک می باشند و از لحاظ کارایی به خوبی پاسخگوی نیاز گرافیست ها هستند. شاید در جایی مشاهده کرده باشید که بعضی از طراحان از سیستم های چند مونیتوره (چند نمایشگر) برای طراحی های خود استفاده می کنند.برخی از گرافیست های امروزی برای سیستم های چند مونیتوره خود ، از ویندوز استفاده می نمایند !

images (1)

دلیل این کارشان هم پشتیبانی هرچه بهتر از نمایش اطلاعات برای این سیستم های چندین مونیتوره است و دلیل دیگر هم سرعت بالای ویندوز ، روی این سیستم ها می باشد.البته طراحان سنتی هم هنوز موجود هستند که به محصولات اپل در این زمینه توجه بیشتری دارند.شنیده ها حاکی است که حتی برخی از طراحان و گرافیست ها برای انتخاب مک دلیل جالب و منحصر به فردی دارند ! آن ها اذعان دارند که جدای از مسائل فنی مک ؛ ظاهر زیبای آن مورد توجه طراحان قرار گرفته است و این ظاهر زیبای محیط داخلی ، باعث می شود که آن ها را به سمت مک سوق دهد.

البته از حق نگذریم ؛ مک کدیریت خوب و قوی ای بر فونت های ( قلم های ) نمایش داده شده دارد و پیش نمایش های مورد احتیاج کاربر را به خوبی فراهم می آورد و این مزیتی برای مک محسوب می شود.تا به اینجای بحث اگر بخواهم یک نتیجه گیری مفید و مختصر داشته باشم باد بگویم که هم مک و هم ویندوز ، دارای نقاط قوت و نقاط ضعف هستند و اگر بخواهیم این دو را در مقام مقایسه با هم ببینیم و  بگوییم که کدام بر دیگری چیره تر است ، صادقانه باید بگویم که نیروی هیچ کدام بر دیگری نمی چربد ! به نظرم در مورد انتخاب مک یا ویندوز بیشتر باید سلیقه را در این انتخاب دخیل داد و البته مهم تر از آن بودجه مالیست که تعیین کننده است !

ویندوز تجربه های بهتری از بازی کردن را ارائه می دهد !

همان طور که پیش تر عرض کردم ، سخت افزار های رسمی کمپانی اپل ، فقط تعدادی از کارت گرافیک های محدود را ساپورت می کند.اگر اخبار بازی های روز دنیا را دنبال کنید متوجه می شوید که بازی های به مراتب بیشتر و محبوب تر برای سیستم عامل ویندوز در بازار عرضه می شود.در برخی موارد هم که فقط بازی منتشر شده روی پلتفرم اختصاصی ویندوز نصب و اجرا می گردد.در یکلام باید بگویم که در این زمینه مک از ویندوز عقب می افتد و ویندوز گوی رقابت را می برد ! چرا که ویندوز در این حوزه ؛ توانایی های بیشتری در نسبت با مک دارد و مک حرفی برای گفتن ندارد.

در ابتدای مقاله خدمت شما بزرگواران گویا آی تی عرض کردم که میان طرفداران مک و ویندوز همیشه اختلاف نظر است و هرکدام سعی دارند سیستم عامل محبوب خود را برتر جلوه دهند.اما جالب است که در حوزه بازی های رایانه ای ؛ تعداد کمی از طرفداران این دوسیستم عامل باهم چانه زنی می کنند.شاید دلیل این ماجرا این باشد که به طور واضح و مشخص همه می دانند که بازی ها ، سخت افزارهای مناسب و قابل نیاز و ابزار های تنظیماتی کمی را در حوزه بازی برای مک می یابید.در مورد هکینتاش در ابتدای مقاله توضیح دادم.

images (2)

اگر ما هکینتاش را نیز روی ویندوز نصب کنیم ( سوار کنیم ) ، باز هم خروجی شما اصلا رضایت بخش نیست ! علت این است که شما نمی توانید از توان پردازنده گرافیکی با همان GPU آن طور که نیاز دارید استفاده نمایید.حتی دیده شده است بازی ای که برای دو سیستم مک و ویندوز به طور مشترک قابل اجراست در ویندوز نسبت به مک بهتر اجرا می گردد.

» هر دو سیستم عامل در امر یادگیری دشواری های خاص خودشان را دارند !

یکی از شهرت های دیگر مک ؛ به جنبه ها و ساختارهای بصری آن بر می گردد.البته اگر از کاربران ویندوز هم سوال کنید به شما این جواب را خواهند داد که ویندوز هم سیستم عاملی بصریست! حال می خواهیم به این موضوع بپردازیم که ؛ اگر فرد آماتوریم هستیم و می خواهیم از صفر به یادگیری سیستم عامل بپردازیم ، مک آسان تر است ؟ یا ویندوز ؟

images (3)

یادگیری اینترفیس گرافیکی کاربر یا GUI -Graphical User Interface ؛ در هر دو سیستم عامل دشواره های خاص خود را دارد.فرض کنید فقط بلد هستید کامپیوترتان را روشن کنید ! حال که وارد صفحه اصلی سیستم عامل (دسکتاپ) ؛ شدید ناخواسته کیلیک کردن روی آیکون های مختلف موجود بر روی صفحه را خودکار ، خواهید آموخت.اگر در رابط کاربری مک مشکل دارید مطمئن باشید در ویندوز هم به مشکل برخواهید خورد و بلعکس ! به شخصه پس از چند سال سروکله زدن با اینترفیس گرافیکی ویندوز ، به سراغ مک و لینوکس رفتم و باید اعتراف کنم که مشکل چندانی نداشتم و به سرعت نحوه کار با آن ها را باد گرفتم.البته نباید منکر این شد که هر سیستم عاملی به خودی خود ؛ بخش هایی دارد که برای تازه واردین کار با آن گیج کننده است.

سوالی که در ذهن ما مطرح می شود این است که واقعا چرا OS X شهرت خوبی برای داشتن اینترفیس گرافیکی دارد ؟ در ابتدا شاید بگوییم تاثیر تبلیغات و حجمه آن است اما کارشناسان معتقدند که تجربه سرو کله زدن و کار با OS X در نسبت به ویندوز بسیار بصری تر است ! به عنوان مثال فرآیند تغییر نام فولدر و فایل ( Rename ) در ویندوز را به خاطر دارید ؟ این روند در مک بسیار متفاوت تر بوده و کاملا شهودی و آسان تر است در نسبت به ویندوز.البته هیچ انسان عاقل و بالغی نمی تواند ادعا کند که مک یا ویندوز عاری از هرگونه باگ و مشکل است.شاید بتوان گفت اصلا وجود نرم افزارهایی که روزانه برای مک و به خصوص ویندوز عرضه می شوند ؛ در حقیقت نقش مکمل سیستم عامل را ایفا می کنند و نیازمندی های غایب سیستم عامل را برای کاربران به نوعی جبران می کنند.توصیه می کنم کاربران آماتور و تازه کار زمانی را برای کار با ویندوز کنار گذارند و زمانی را هم به سروکله زدن با مک ؛ تا بدون هیچ گونه جانب داری ای خودشان انتخاب مناسب را داشته باشند.

» درباره لینوکس چه می دانید ؟

images (4)

درست است که در این مقاله بر روی سیستم عامل ویندوز و مک فوکوس کرده ایم اما بد نیست حالا که صحبت از سیستم عامل ها شده است کمی هم راجب به “لینوکس” صحبت کنیم. عده ای از کاربران ممکن است مک را بدلیل ارائه تجاربی مبنی بر “یونیکس” (UNIX) ترجیح دهند علاوه بر اینکه مک کمبود نرم افارهای کاربردی تجاری را هم برطرف ساخته است.اما عده ای به دلیل قابلیت های شخصی سازی قوی لینوکس به آن وابسته و علاقه مند هستند.

» ایستگاه آخر ! جمع بندی :

پس از خواندن این مقاله نسبتا طولانی نوبت به جمع بندی مطالب گفته شده می رسد.آیتم های برتری مک و ویندوز را برایتان بسیار کوتاه و به صورت چکیده عرض می کنم.

دلایل برتری سیستم مک :

  • مک مراقبت کمتری نیاز دارد
  • ویروس ها و بدافزار های کمی به مک یورش می برند.
  • مک تجربه ای مبتنی بر یونیکس رائه می کند.
  • اکثر نرم افزار های مک بر روی رابط کاربری (اینترفیس کاربری) فوکوس کرده اند.
  • سایر محصولات اپل را به آسانی می توانید به مک متصل سازید.

دلایل برتری ویندوز :

  • قابلیت انعطاف سیستم عامل ویندوز هم از منظر سخت افزاری و هم از منظر نرم افزاری بیشتر است.
  • جدید ترین سخت افزار ها توسط ویندوز ساپورت می شوند.
  • نرم افزارهای کاربردی تجاری منتشر گشته برای ویندوز بسیار فراوان می باشد.
  • بازی های رایانه ای در ویندوز بسیار حرفه ای تر اجرا و ساپورت می شوند.
  • ساپورت و پشتیبانی ویندوز از موزیک پروداکشن بهتر است.
  • ویندوز بستری مشترک برای میلیون ها کاربر در سراسر نقاط کره خاکی ارائه می دهد.

اگر بخواهیم به نقاط مشترک این سیستم عامل ها نیز اشاره کوتاهی داشته باشیم ؛ میزان سختی و آسانی یادگیری و کار با آنها را اشاره می کنم. شرایط طراحی برای طراحان و گرافیست ها نیز جز در موارد خاص تقریبا یکسان است.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 77 دیدگاه
  1. با سلام
    با تشکر از شما بابت این مقاله باید عرض کنم خدمتتون که من بیش از ۱۰ ساه کاربر ویندوز بودم و الان ۱ سالی هست که به طور کامل از مک استفاده میکنم و بیش از حد ساده و روان و کامل هستش ، و بی اغراق بگم که از همه لحاض فوقالاده است و تمامی نرم افزارهای مورد نیازم رو به راحتی براش تهیه کردم و بسیار بهتر از ویندوز هستند ! در مواردی هم با نسب یک نرم افزار ساده تمام برنامه های اساسی ویندوز رو میشه روش نضب کرد ، به هر حال من خیلی خیلی بیشتر از ویندوز پسندیدمش و البته کیفیت و بعضی کاراییهای اپل رو هم در نطر داشته باشید که هیچجا نمیتونید ببینید

    1. ممنونم امین جان که دیدگاه و تجربه کار با مک رو برامون به اشتراک گذاشتی

  2. عالی بود دستتون درد نکنه . مفید بودند .

  3. سلام،مرسی از مقاله ی کاملتون.من کارم میکس و مونتاژ و ساخت کلیپ های با حجم بالاست،تازگیها یک سیستم خیلی پیشرفته خریدم با سیستم عامل ویندوز،ولی موقع کار روی فیلمهای فول اچ دی و بالاتر بازهم مشکل دارم.سوالم اینه که،کسی هست که با مک میکس فول اچ دی انجام داده باشه؟آیا فیلم بصورت Realtime بخش میشه؟

    1. سپاس فرشید جان // با توجه به گرافیکی بودن مک همچین عملیاتی نباید دور از ذهن باشه اما خب توجه داشته باشید که مک متنوع است ! بسته به نیاز شما …

  4. سلام
    مقاله ی کامل و جالب و صد البته جامعی بود
    اولا بابت این مقاله ازتون ممنونم آقا سهیل.
    دوما من میخوام لپتاپ بگیرم و رشتم هم نرم افزاره و همچنین از اونجایی که اکثر استادام لپتاپشون مکینتاش و اپل هست خیلی وسوسه شده بودم که این نوع سیستم رو بگیرم از طرفی هم خودم علاقه و وابستگی شدیدی به ویندوز و نرم افزاراش دارم.

    با خوندن این مقاله شخصا به این نتیجه رسیدم که فعلا همچنان روی ویندوز استوار باشم .

    بازم تشکر میکنم ازتون

    1. نظر لطفتون هست مهرداد جان // خوشحال شدم که مقاله تونست به شما کمکی کنه و خستگی کار از تنم بیرون آمد

  5. با سلام خدمت دوستان
    از مقالتون خوشم اومد ولی اصلا تخصصی نبود و فقط موارد تجاری و عمومی رو مطرح کردین ولی مقاله ی خوبی بود

    ولی من میخوام چندتا مورد رو براتون بازگو کنم
    سیستم عامل ویندور مدیریت حافظه(RAM) خیلی خوبی داره ولی در سیستم عامل های مک و لینوکس حافظه بصرفه اصتفاده نمیشود
    سیستم عامل ویندوز و لینوکس سخت افزار خاصی را هدف نگرفته اند برای همین با درایور ها کار میکنند پس هسته این سیستم عامل ها (kernel) خیلی سبک تر از مک هست
    ولی در عوض مک با سخت افزار مناسبی که داره خیلی مچتر هست و کیفیت بهتری ارائه میدهد
    ویندوز و مک در خصوص شبکه ضعیف هستند ولی لینوکس قدرت بلامناعضه در شبکه دارد
    مک خیلی انحصاری هست این در حالی هست که ویندوز و لینوکس به همه کشور ها و ملل احترام میگذارند
    پردازش ها در ویندوز بصورت مووور اجرا میشه بخاطر پردازشگر های X86 و X64 اینتل این در حالیکه در مک و لینوکس بصورت میلی اجرا میشه یعنی تعداد پردازش هایی که در ویندوز با موفقیت اجرا میشه بیشتره ولی سرعت یکم کمتره
    ویندوز پردازش موازی واقعی ندارد یعنی میتواند یک پردازش را به چند پرادشگر بدهد ولی نمیتواند چند پردازش را به چند پردازشگر بدهد ولی لینوکس و مک پردازش موازی واقعی را تا قسمتی پشتیبانی میکنند مخصوصا لینوکس در این زمینه عالیه

    مدیریت حافظه سخت یا همون هارد دیسک در ویندوز خیلی خیلی عالیه این در حالیه که در لینوکس اصلا خوب نیست و مک هم به ویندوز نمیرسه

    ویندوز دیر بود بوت میشه این در حالیه که مک و لینوکس خیلی خیلی زودتر از ویندوز بالا میان

    نرم افزار ها در ویندوز ابتدا کنترل میشن بعد اجرا میشن و همچنین کل برنامه ابتدا لود میشه بعد اجرا میشه یعنی فایل های exe در ویندوز بصورت کامل در برنامه لود میشن بعد اجرا میشن به همین خاطر اجرای برنامه ها در ویندوز کندتر هست ولی در مک برنامه ها سریالی در حافظه لود میشن به همین خاطر سریع تر اجرا میشن
    در این مورد از لینوکس چیزی نمیدونم

    ویندوز و مک قسمت های گرافیکی رو در gpu اجرا میکنن ولی لینوکس در cpu به همین خاطر لینوکس مصرف پردازشی بیشتری داره

    برنامه های ساخته شده برای ویندوز سبکتر و پابلیش کردنشان سریع تر است ولی برای لینوکس و مک سنگینتر است

    برنامه نویسی برای ویندوز و لینوکس به مراتب بسیار آسونتر از مک و درئسر های آن است

    مفسر های تحت وب مثلا html و…. در لینوکس و ویندوز بسیار بهتر از مک اجرا میشن

    پشتیبانی مایکرو سافت واقعا عالیه این در حالیه که سایر شرکت ها چنین پشتیبانی رو نمیدن

    و از همه اینها مهمتر اینه که در مک و لینوکس از خیلی از تکنولوژی های مایکروسافت استفاده میشه و استاندارد های ویندوز استفاده میشه مثل دی ال ال هاو فایل های آی ان آی و ترد ها و ….. که این نشون دهنده قدرت مایکرو سافت هست
    در عوض خیلی از نو آوری هارو هم مک به دنیای کامپیوتر میده که اینم ویژگی منحصر به فرد مک هست
    از طرفی هم زیبایی ، امنیت بالا و سروری قدرتمند و باز گذاشتن دست کاربر برای تغییرات رو هم لینوکس ارائه میده که اصلا گذشتنی نیست

    خیلی از موضوعات مقایسه تخصصی موند و نمیشه گفت ولی در هر صورت هر سیستم عاملی نقات قوت و ضعفی داره و اگر نقاط قوت و ضعف این سه سیستم عامل رو جمع کنیم ویندوز برتری داره

    البته نظر شخصی بنده است و سایر نظرات هم محترم هست

    من الله توفیق

    1. حامد جان از این که تایم گذاشتید و مقاله رو خوندید و دیدگاهتون رو فرستادید سپاس گزارم

  6. بابت مقاله بسیار ممنون که خیلی خوب بود و منم سعی کردم یکم تخصصیش کنم

  7. سلام من میخواستم لپ تاپ مک بوک بگیرم و مشکل در خرید این لپ تاپ برنامه های اونه یعنی دست اوردن برنامه هاش اسونه یا نه لطفا راهنمایی کنید.

    1. اگر تا به حال کار نکردید امین جان من ویندوز رو پیشنهاد میکنم

  8. سلام … ممنون از مقالتون
    من imac 089 دارم ، و با برنامه ی protools 8.5 کار میکنم ، اما برنامه اورجینال نیست، من با پشکل low memory مواجهم در موقع کار کردن . ایا این طبیعی هست یا بحاطر برنامه ی غیر اصل هست که همچین اتفاقی میافته …؟ چون با این مشخصات تقریبا بالای 089 بنظرم میاد که غیر معموله … ممنون میشم اگه کسی میدونه جوابم و بده .

  9. شما که مکینتاش رو کوبوندی و له و لورده کردی …. کجای نقدتون بی طرفانه بود ؟؟؟

    من تابحال به مکینتاش کار نکردم ولی کنجکاویم منو به سمت لینوکس برد, گویا مکینتاش و لینوکس از نظر ظاهر و قابلیت ها شباهت هایی دارن

    من از ابتدایی که ویندوز 98 ارایه شد کاربر ویندوز بودم تا به امروز که ویندوز 8.1 روی سیستمم نصبه و رضایت دارم ازش . بجز در یه چیز خیلی اساسی .اونم” اوریجینال نبودن ویندوز” . من مجبورم هر چند وقت یه بار برنامه کرک جدید ویندوز رو نصب کنم و این موضوع به شدت آزارم میده ! نه تنها وقت گیره بلکه از نظر قانونی هم اشکال داره ولی چاره ای نیست ! قیمت یه ویندوز اوریجینال 600 هزار تومان به پول ایرانه … و البته یه کاربر ساده کامپیوتر باید بالاخونه رو اجاره داده باشه که از پس چنین خرجی بر بیاد !

    شما می تونین با هزینه بسیار کمتر یه سیستم غیر مکینتاشی تهیه کنین که از نظر سخت افزاری امکانات بیشتری رو ارایه میده . اما نمی تونین از کیفیت ساخت دستگاه های اپل چشم پوشی کنین.

    به این اوصاف من هنوز نتونستم خودمو قانع کنم که یه پی سی بخرم یا آی مک …

    1. سوء برداشت نشه ؛ من قصد تخریب نداشتم فقط قصد شفاف سازی داشتم

  10. سلام جناب نويسنده،علي رغم ادعاي شما خيلي به نفع ويندوز صحبت نمودين،من بنده سه تا انتي ويروس اويرا و نود وكاسپر اسكاي رو رو دستگاهم نصب دارم اما دستگاه من هنوز ١٣تا ويروس داره كه در عمق سيستم من حك شده والان سه ماه سه ماه دستگاهم رو روشن ميكنم،شما بايد به اين نكات توجه ميركردين كه سيستم مكينتاش به جاي افيس چيزي رو داره به نام كينوت و پيجز كه واقعا ورد در اي او اس و ويندوز حريفش نميشن با مدركن دارم حرف ميزنم،يه سر به استور بزن و چك كن؛نكته بعد. اين كه واسه ارائه پرزنتيشن ها ويندوز گوي رقابت رو از دست ميده جناب دارايي چون در سراسر جهان مك الان بهترين ارائه دهنده پرزنتيشن هاست،چيزي كه يك دانشجو زندگيش به اون وابسته است،در واقع ويندوز بيشتر يه چيزيه واسه بچه ها كه هر كاريش كني خراب نشه(١١٠٠) و واسه بازيه،اما همه چيز بازي نيس،يه دانشجوي پزشكي مث خود من بايد كلي كاراي گرافيكي انجام بده كه واقعا بايد ويندوز رو بزاره كنار چون مك اپ استور برنامه هاي بسيار با كيفتي داره كه واقعا با دريافت يكي كارهاي شما رو به صورت تمام راه ميندازه.در خصوص سخت افزار هم بهتون بگم اگر اپل نميزاره كه سيستم هاي قديمي ماوريكس ومثل اينا رو داشته باشن به اين دليله كه بازده كافي رو به شما ارائه نميده اما شما رو هر اشغالي ويندوز نصب ميكني و سيستمو ميسوزوني.ببين اگه اين محدوديت ها بده حداقلش اين نكته كه قدرتش اون قدر هست كه خيلي بالاتر از سطح نياز هر كسي باشه داداش،لطفا نظر منو پخش كن و حذف نكن

    1. سپاس جناب مهرگان // دلیلی وجود نداره که نظر شما رو منتشر نکنم // در گویا آی تی دموکراسی حرف اول رو میزنه و ما نظراتی که حتی مخالف با آن چه که انتشار دادیم هستند رو هم درج می کنیم // در انتها سپاس گزارم که دیدگاهتون رو با ما و دیگر دوستان به اشتراک گذاشتید

    2. دوست عزیز باید خدمتتون عرض کنم روی یک سیستم بیشتر از 1 آنتی ویروس نباید نصب بشه.این موضوع خیلی مهمه

  11. سلام.من ویندوز 8.1 رو لپتابم نصبه(غیر اورجینال).
    مایکروسافت برای ویندو 8 یک نرم افزار جدید پخش موسیقی گذاشته(همین طور نرم افزار های دیگه برای پخش فیلمو عکسو و …).این نرم افزار توانایی پخش فایل هایی با کیفیت فلک(780) رو نداره و حتی فایل ها ی 320 رو هم خوب اجرا نمی کنه(همین طور نرم افزار پخش فیلمش).چند تا سوال در همین مورد داشتم:
    1.می خواستم بدونم دلیلش اورجینال نبودن ویندوزه یا کلا رو ویندوز اورجینال هم خوب عمل نمی کنه؟
    2.منظور شما از ویندوز در این مقاله ویندوزه اورجیناله یا هر ویندوزی رو شامل میشه؟
    3.لطفا فرق ویندوز اورجینال با غیر اورجینالش رو توضیح بدید؟
    با تشکر

  12. فقط ویندوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووز

  13. دوستانی که از ویندوز حمایت میکنن 100% با مکینتاش کار نکردند!!
    نمیگم ویندوز خوب نیست بنا به مواردی که اشاره شده کاربران مکینتاش مجبور به استفاده از ویندوز هم هستند
    ولی واقعا مجبووووورررر هستند!!!!

  14. از مقاله مفید شما بسیار ممنونم. با تمام مطالبی که در مقاله آمده و دوستان اظهار نظر فرمودند خواستم بدونم علیرغم محبوبیت ویندوز آیا توصیه میفرمایید که برای کارهای متداول دانشگاهی از لپ تاپ اپل استفاده شود؟

  15. واقعا مقاله مفیدی بود؛ واقعا ممنون.

  16. سلام من تازه دانشجو شدم و ميخوام يه macbook pro بگيرم…..يه چندتا موضوع رو اينجا نفهميدم…..اول اينكه برنامه واسه ي مك كم هست يعني چي؟؟؟؟ آيا منظورتون اينه هيچكدوم از برنامه هايي كه تو windows هست تو مك نيست؟؟؟؟دوم هم اينكه اين appstore دوستان ميگن همون appstore مربوط به دستگاه هايي مثل ipadيا iphone هست يا اينكه macbook ها يك store جدا واسه خودشون دارن؟؟؟؟؟……در آخر هم تشكر ميكنم از مقاله ي خوبتون و بسيار بيشتر ممنون ميشم اگه جواب منو بديد

    1. سلام،
      اکثر برنامه های ویندوز بر روی مک موجود است.
      استور مک شبیه به استور آیفون و آیپد هست، اما بطور جداگانه طراحی شده؛ یعنی تنها برنامه های مربوط به مک در آن قرار گرفته است.

  17. سلام دوستان عزیز.
    من خودم الان ٧ ساله که با مک و ویندوز کار میکنم براى کار هاى گرافیکى که با نرم افزار هاى چون
    After Effects, premier, و Photoshop مک خیلى بهتر جواب میده.

  18. سلام من موندم لب تاپ اپل بخرم یا ایسوس به نظر شما ها کدوم بهتره از نظر سیستم اگه کسی میتونه کمک کنه به من هم کمک کنه

Comments are closed.