بازگردانی سشن های فایرفاکس در صورت بروز خطا

بازگردانی سشن های فایرفاکس در صورت بروز خطا
  • 1392/3/15
  • علیرضا
  • 2

نترسید! سشن اصلا چیز پیچیده ای نیست . همان تب هایی که باز کرده اید و کارهایی که در مدت زمان بین باز و بسته شدن مرورگرتان انجام می دهید، اصطلاحا یک Session یا نشست نامیده می شود.

گاهی اوقات دارید با مرورگر خود کار می کنید و تعداد زیادی تب باز کرده اید و حسابی مشغولید که ناگهان مرورگر کرش می کند و یا به هر دلیل دیگر مروگر یا کل سیستم از کار می افتد. اینجاست که همه تب ها از بین می روند. اما اگر از مرورگرهای جدید استفاده کنید، قابلیت بازگردانی سشن قبلی وجود خواهد داشت. این قابلیت با نام Restore Session شناخته می شود. در واقع تمامی تب ها، موقعیت پنجره مرورگر در صفحه، مواردی را که در فرم های اینترنتی وارد کرده اید، همه و همه بازگردانی می شوند. انگار که اتفاقی نیفتاده باشد.

اما گاهی اوقات همین قابلیت بازگردانی سشن قبلی نیز به درستی کار نمی کند. اینجا تکلیف چیست و باید چه کار کرد؟ با گویا آی تی همراه باشید تا پاسخ این سوال خود را بگیرید. لازم به ذکر است که در این مطلب ما بر روی روش های بازگردانی سشن قبلی در مرورگر فایرفاکس تمرکز کرده ایم.

بکاپ های فایرفاکس

اکثر کاربران اصلا نمی دانند که فایرفاکس اطلاعات مربوط به سشن ها را در پروفایل کاربر ذخیره می کند و از همین طریق می توان سشن ها را بازگردانی کرد.

فایلی با نام sessionstore.js وجود دارد که اطلاعات مربوط به سشن فعلی را در خود نگهداری می کند که اگر آن را به صورت دقیق زیر نظر بگیرید، مشاهده خواهید کرد که در طول یک سشن، حجم آن به صورت دائم در حال افزایش یا کاهش است. فایل دیگری نیز با نام sessionstore.bak وجود دارد که اطلاعات سشن قبلی را نگهداری می کند.

firefox-sessionstore

اما برای دسترسی به این فایل ها باید از مسیرهای زیر استفاده کنید. این مسیرها در هر سیستم عامل متفاوت است:

ویندوز ایکس پی و نسخه های پایین تر:

C:Documents and Settings<Windows login/user name>Application DataMozillaFirefoxProfiles<profile folder>

ویندوز ویستا و بالاتر:

C:Users<Windows login/user name>AppDataRoamingMozillaFirefoxProfiles<profile folder>

توزیع های گنو لینوکس:

~/.mozilla/firefox/<profile folder>

مک:

~/Library/Mozilla/Firefox/Profiles/<profile folder>

~/Library/Application Support/Firefox/Profiles/<profile folder>

نکته : هنگامی که فایرفاکس نمی تواند سشن قبلی را به درستی بازگردانی کند، شما نباید فایرفاکس را مجددا باز کنید. چون این کار باعث بازنویسی فایل seesionstore.bak خواهد شد و دیگر شانسی برای بازگردانی سشن قبلی نخواهید داشت. برای جلوگیری از هرگونه اشتباه احتمالی بهتر است که فایل های sessionstore.js و sessionstore.bak را در مکانی دیگر کپی کنید.

بازگردانی سشن قبلی

اکنون به مرحله بازگردانی سشن قبلی می رسیم. برای شروع باید حجم دو فایل sessionstore.js و sessionstore.bak را با هم مقایسه کنید. هر کدام از فایل ها که حجم شان صفر بود، دیگر قابل استفاده نیستند.

اکنون باید شانس خود را امتحان کنید. یکی از فایل ها که حجم شان صفر نیست را با استفاده از یک برنامه ادیتور متنی ( مثل Notepad ) باز کنید. اگر متون موجود در این فایل بهم ریخته و غیر قابل فهم باشد، نتیجه می گیریم که سشن قبلی به کلی تخریب شده است و امکان بازگردانی آن بسیار کم است. گرچه می توانید باز هم در فایل جستجو کنید و آدرس تعدادی از سایت هایی را که قبلا باز کرده اید را دوباره بدست بیاورید.

اکنون سعی کنید که فایل sessionstore.js را حذف کرده و فایل sessionstore.bak را به sessionstore.js تغییر نام دهید. این کار باعث بازگردانی تب ها، پنجره و فرم های آخرین سشن فایرفاکس نخواهد شد؛ بلکه به احتمال زیاد شامل تب ها، پنجره و فرم های سشن قبلی بسته شده توسط شما می شود.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. سلام اقای زارغ
    من با اقای میری هماهنگ کردم لطفا نام کاربری من رو به نویسنده ارتقا بدهید
    با تشکر

    1. سلام خانم معبودی.
      اکانتتون رو ارتقا دادم.
      موفق باشید…..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *