حل مشکلات ویندوز با استفاده از حالت Safe Mode

حل مشکلات ویندوز با استفاده از حالت Safe Mode
  • 1392/3/18
  • علیرضا
  • 8

1

حالت سیف مود یکی از ابزارهای مفید ویندوز است که در مواقع ضروری واقعا به کار می آید. به عنوان ویندوزهایی که به شدت به بدافزار آلوده شده اند و یا به صورت دائم کرش می کنند، استفاده از حالت سیف مود یکی از بهترین راهکارهاست.

در واقع اگر سیستم را با حالت سیف مود راه اندازی کنید، هیچکدام از برنامه ها و درایورها بارگذاری نخواهند شد. در این شرایط مشکل یابی بسیار آسان تر خواهد شد. چون اگر یکی از این برنامه ها عامل مشکل ساز باشند، دیگر اجرا نخواهند شد و شما می توانید به این موضوع پی برده و مراحل حل مشکل را انجام دهید.

سیف مورد کی می تواند به شما کمک کند؟

در حالت سیف مود ویندوز با کمترین وضوع صفحه راه اندازی خواهد شد. همچنین در این حالت اکثر درایوهای سخت افزاری بارگذاری نمی شوند و برنامه های نصب شده توسط شما نیز که در استارتاپ سیستم قرار دارند، اجرا نخواهند شد. پس اگر سیستم شما هم به صورت دائم کرش می کند و صفحه آبی مرگ را نشان می دهد و شما هم نمی توانید علت آن را متوجه شده و مشکل را حل کنید، پس باید ویندوز را در حالت سیف مود بارگذاری کنید.

2

در صورتی که کامپیوتر شما به چندین بار در هنگام بوت شدن کرش کند، سیستم به صورت اتوماتیک وارد حالت سیف مود خواهد شد. گرچه شما می توانید به صورت دستی نیز وارد حالت سیف مود شوید. روش کار در ویندوزهای هفت و هشت متفاوت است:

ویندوز هفت و قدیمی تر: سیستم را ریستارت کرده و چندین بار کلید F8 را بفشارید تا منوی Safe Mode را مشاهده کنید. اکنون با استفاده از کلیدهای جهتی، گزینه Safe Mode را انتخاب کرده را و کلید اینتر را بفشارید.

ویندوز هشت: سیستم را ریستارت کرده و کلید Shift را نگه داشته و کلید F8 را چند بار بزنید. اکنون وارد صفحه ریکاوری خواهید شد که در اینجا باید گزینه restart into the Windows Startup Settings menu را انتخاب کنید. البته اگر در حال کار با ویندوز هستید، می توانید کلید شیفت را گرفته و روی گزینه restart کلیک کنید.

3

حل مشکلات در حالت سیف مود

اکنون که در حالت سیف مود هستید، می توانید مراحل عیب یابی و حل مشکلات ویندوز را شروع کنید.

اسکن بدافزارها: استفاده از آنتی ویروس ها و نرم افزارهای امنیتی برای پیدا کردن بدافزارها یکی از بهترین راهکارهاست. برخی از بدافزارها که در حالت عادی امکان پاکسازی آنها در ویندوز نیست، در حالت سیف مود به راحتی از بین خواهند رفت. چون در حالت عادی این بدافزارها در پس زمینه سیستم اجرا شده و آنتی ویروس ها را گمراه می کنند. اما در حالت سیف مود دیگر انجام این کار ممکن نیست. اگر در حال حاضر آنتی ویروس ندارید، می توانید یکی از آنها را دانلود کرده و آن در حالت سیف مود نصب کنید. توصیه می کنیم که پس از نصب آنتی ویروس، حتما آن را بروز رسانی کنید.

بازگردانی سیستم به حالت قبلی: اگر کامپیوتر شما قبلا به درستی کار می کرده اما اخیرا با مشکلاتی مواجه شده است، استفاده از System Restore که بازگردانی سیستم را انجام می دهد، روش عاقلانه و خوبی است. همانطور که می دانید استفاده از System Restore، ویندوز را به زمانی می برد که همه چیز به درستی کار می کرده است.

حذف کردن برنامه هایی که اخیرا نصب کرده اید: اگر اخیرا نرم افزار جدیدی نصب کرده اید ( مثل درایورها و نرم افزارهایی که حاوی یک درایور هستند )، ممکن است عامل اصلی بوجود آمدن کرش ها باشند. پس بهتر است که نرم افزارهای جدیدی که نصب کرده اید را حذف کنید. چون احتمال وجود مشکل در یکی از آنها زیاد است.

بروزرسانی درایورهای: اگر متوجه شدید که مشکل از سوی درایورهای سخت افزاری است، بهتر است که بروزرسانی درایورهای را در دستور کار قرار دهید. برای بروزرسانی درایورهای نیز روش های مختلفی وجود دارد. می توانید به سایت شرکت سازنده سخت افزارهای تان رفته و درایورهای جدید را متناسب با ویندوز خود دریافت کنید. حتما توجه داشته باشید که درایورها را متناسب با 32 یا 64 بیتی ویندوز خود دریافت کنید. همچنین می توانید از نرم افزارهای اختصاصی دریافت بروزرسانی ها استفاه نمایید.

علت یابی بروز کرش ها: در صورتی که کرش کردن های سیستم در حالت سیف مود متوقف می شود، نتیجه می گیریم که مشکل نرم افزاری وجود دارد. اما در صورتی که در حالت سیف مود نیز کرش ها ادامه پیدا می کند، به احتمال زیاد با مشکل سخت افزاری روبرو شده اید ( البته همیشه کرش در حالت سیف مود نیز الزاما به معنی مشکل سخت افزاری نیست. )

اما با تمام این اوصاف، گاهی اوقات سریع ترین روش برای حل مشکل، نصب کردن دوباره ویندوز است. در عین حال اگر بعد از نصب ویندوز باز هم کرش کردن ها ادامه پیدا کرد، به احتمال بسیار زیاد دستگاه شما مشکل سخت افزاری دارد.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 8 دیدگاه
  1. کار جالب دیگه توی سیف مد اینه که میتونی رمز ویندوزو در یکسری مواقع دور بزنی،یا حذف کنی یا کامل پاک کنی(البته در مواردی که رمز به طور کامل ایمن نشده باشه)

  2. با سلام
    من کلید f8 رو هرچی میزنم روی حالت safe mode نمیره ، راه دیگه ای هست واسه رفتن به حالت safe mode!? ویندوز اصلا بالا نمیاد.

  3. سلام . شما میتوانید با زدن کلید پنجره و r و با نوشتن کد msconfig بعد با انتخاب تب boot و انتخاب گذینهsafe boot به حالت safe mode بروید
    نکته : بعد از انتخاب این گذینه سیستم ری استارت می شود
    نکته در صورتی که تمایل دارید از حالت safe mode خارج شوید در همان محیط دوباره کدر را زده و تیک گذینه safe boot را بردارید
    اقا خلاصه ما چاکریم ایمیلمم نوشتم سوالی داشتین در خدمتیم بای بای

  4. سلام اينكه گفتيد:
    (حذف کردن برنامه هایی که اخیرا نصب کرده اید…..)

    من ميخوام همينكارو بكنم ولي ميگه در حالت سيف مد إمكان ريموو وجود نداره

  5. سلام میخواستم ببینم تو این حالت چطور میتونم انتی ویروسمو بالا بیارم چون هر کاری میکنم باز نمیشه

  6. سلام
    من روی کامپیوتر پی سی خونمون ویندوز هفت نصب هستش و از طرفی روی اکانت آدمین اون یه پسوورد گذاشتم که حالا فراموشش کردم و میخوام اون رمز رو با چنتا خط دستور توی “سیف مد با کامند پرامپت” حذف کنم ولی هرچی ری استارت میکنم و f8 رو چند بار فشار میدم به صفحه ای که میشه “سیف مد” رو آورد منتقل نمیشه و دوباره میره ویندوز رو بالا میاره.ضمنا غیر از اکانت آدمین یه اکانت غیر آدمین هم هست که وقتی وارد اون میشم اصلا اجازه هیچگونه نصب و یا ورود به msconfig و غیره رو نمیده و همش پسوورد میخواد که من فراموشش کردم. از طرفی دی وی دی رایترم هم خراب شده و خواستم با فلش مموری یه ویندوز جدید نصب کنم ولی ظاهرا فلشم رو به طور صحیح بوتیبل نکردم.حالا میخوام منو راهنمایی کنید که پسوورد رو یه جورایی حذفش کنم یا اینکه هر طور شده ویندوز جدید نصب کنم.
    متشکرم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *