مقایسه‌ی Galaxy Tab 3 10.1 و iPad نسل چهارم

مقایسه‌ی Galaxy Tab 3 10.1 و iPad نسل چهارم
  • 1392/3/20
  • روزبه رضوی
  • 9

ipad-vs-galaxy-tab-3-10-1

همه‌ی ما با جدل سامسونگ و اپل سر تلفن‌های هوشمند آگاه هستیم. این دو شرکت بزرگ در تبلت هم رقیب هم هستند. در این نوشتار به مقایسه‌ی خصوصیات گلکسی تب 3 10.1 اینچی و اپل آی‌پد نسل چهارم خواهیم پرداخت.

ابعاد

ipad-vs-galaxy-tab-3-10-1-4

گلکسی تب 3 10.1 اینچی تنها اندازه‌ی یک تار مو از آی‌پد قد بلندتر است. در عوض حدود 5% عرضش کم‌تر است. در ضمن تبلت ظریف‌تری هم هست، چرا که حدود 15% ضخامت کم‌تری نسبت به رقیب اپلی خود دارد.

وزن

ipad-vs-galaxy-tab-3-10-1-10

در بحث وزن هم به نظر گلکسی پیروز میدان است، چرا که تبلت گلکسی تب 3 10.1 اینچی در این رقابت نیز حدود 22% از آی‌پد نسل چهارم سبک‌تر است.

جنس بدنه

ipad-vs-galaxy-tab-3-10-1-1

دلیل کم وزن بودن گلکسی را باید در جنس بدنه‌ی آن جستجو کرد. گلکسی تب 3 از بدنه‌ی پلاستیکی ساخته شده (و بقیه‌ی وزنش مربوط به باتری آن است) در حالی که آی‌پد از جنس فلز محبوب طراح اپل، آلومینیوم آنودیزه شده ساخته شده‌است.

صفحه نمایش

ipad-vs-galaxy-tab-3-10-1-5

اینجاست که اپل، سامسونگ را قورت می‌دهد! نمایشگر تب 3 در هر اینچ 149 پیکسل را جای می‌دهد که اصلا در رده‌ی نمایشگر رتینای 264 پیکسل در اینچی اپل نیست!

اما صبر کنید. نمایشگر سامسونگ بزرگ‌تر نیست؟ ظاهرا چرا. تب 3 نمایشگر 10.1 اینچی دارد ولی آی‌پد نسل 4 9.7 اینچ است. اما تفاوت چندانی محسوب نمی‌شود. چرا که عملاً اندازه‌ی آی‌پد با فرمت‌ها و ابعاد تصویر هم‌خوانی بیشتری دارد.

پردازنده

ipad-vs-galaxy-tab-3-10-1-3

سامسونگ اسمی از پردازنده‌ی خود فاش نکرده. مهم این است که هر دو رقیب از پردازنده‌ای دو هسته‌ای استفاده می‌کنند که البته شرکت کره‌ای در حد 0.2 گیگاهرتز از رقیب آمریکایی خود جلوتر است.

RAM

ipad-vs-galaxy-tab-3-10-1-7

RAM هر دوی این تبلت‌ها 1 گیگابایتی‌ست. پس حرفی برای گفتن نیست.

حافظه

ipad-vs-galaxy-tab-3-10-1-9

وقتی حرف از حافظه می‌شود، ظاهرا اپل گزینه‌های بیشتری پیش روی شما می‌گذارد. آی‌پد نسل 4ام در انواع 16، 32، 64 و 128 گیگابایتی عرضه می‌شود، اما سامسونگ فقط مدل 16 گیگابایتی دارد. اما قدری صبر کنید. اپل هرگز هیچ دستگاه مجهز به iOS و با قابلیت استفاده از microSD نساخته، و به نظر هم نمی‌رسد که همچین کاری کند. اما سامسونگ دارای ورودی microSD می‌باشد.

تجهیزات بی‌سیم

ipad-vs-galaxy-tab-3-10-1-11

هر دو تبلت مورد مقایسه‌ی ما در دو مدل Wi-Fi + 3G / LTE عرضه می‌شوند.

دوربین

ipad-vs-galaxy-tab-3-10-1-2

اگر از آی‌فون 4 استفاده کرده باشید، کیفیت عکاسی آی‌پد نسل چهارم دقیقاً مشابه آن است و هیچ تفاوتی نمی‌توان مشاهده کرد. بنابراین آی‌پد دوربین اصلی 5 مگاپیکسلی دارد؛ اما سامسونگ 3 مگاپیکسلی. هر دوی این تبلت‌ها دارای دوربین جلو هم هستند که کیفیت رقیب کره‌ای قدری بیشتر است.

باتری

ipad-vs-galaxy-tab-3-10-1-0

باتری آی‌پد ظرفیت بیشتری دارد. اما با کمی تأمل درخواهیم یافت که طبیعی هم هست. چرا که وضوح تصویر آی‌پد بیشتر از گلکسی بوده و طبیعتاً باتری بیشتری مصرف خواهد کرد.

نرم‌افزار

ipad-vs-galaxy-tab-3-10-1-8

نمی‌خواهم بحث آندروید و iOS و این که کدام یک بهتر است را به میان بکشم. سامسونگ از آخرین نسخه‌ی اندروید (4.2) در دستگاه خود استفاده کرده و همچنین مدل تبلتی TouchWiz نیز بر روی آن نصب است. اپل هم آخرین نسخه‌ی سیستم عامل خود یعنی iOS 6.1.3 (در لحظه‌ی تحریر این نوشتار) را بر روی دستگاه خود نصب نموده.

سخن آخر

همینطور که دیدید گلکسی تب 3 دو مزیت نسبت به آی‌پد دارد و آن هم کم‌وزن‌تر بودن و ظریف‌تر بودن آن است. اما در بعضی جنبه‌های تکنیکی‌تر، به نظر آی‌پد جلوتر است. البته همانطور که مشخص است بحث قیمت هم در مقایسه بسیار مهم است که متأسفانه هنوز سامسونگ قیمتی برای محصول جدیدش ارایه نکرده. نسخه‌ی پیشین گلکسی تب، یعنی گلکسی تب 2 10.1 اینچی برای اولین ارایه‌ی خود به بازار قیمتی معادل 400 دلار آمریکا داشت. باید دید که این‌بار چه قیمتی برای محصول جدید تعیین خواهد شد. در هر صورت، آی‌پد در مدل 16 گیگابایتی مجهز به Wi-Fi معمولی (یعنی پایین‌ترین مدل)، در ابتدا 500 دلار آمریکا قیمت‌گذاری شده است.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 9 دیدگاه
  1. اینکه آیپد 4 بهتره شکی نیست. سامسونگ چیه که بخواد از اپل جلو بزنه اگه یه بارم آیپد دستتون بگیرید مطمئنا ظرافت خاصش رو حس میکنید و عاشقش میشید

    1. امیرجان توهم داری زیادی تندمیری

    1. ببخشیدمیفهمی داری چیومقایسه میکنی محمدجان

  2. 1- تمام دلهای سامسونگ سیمکارت میخورن و قابلیت مکالمه دارن که اپل نداره
    2- قیمت اپل سر سام آوره
    3- مقایسه پردازنده اصلی و گرافیکی و همچنین رم این دو دستگاه هم مسخره است ! چون داریم درباره دو سیستم عامل مختلف حرف میزنیم.
    4- مقایسه باید بر اساس استفاده شخصی ، خدمات ، قیمت و مسائل در دسترس صورت بگیره
    5- اپل یک شرکت مونتاژ کاره و عمده قطعاتش را سامسونگ میزنه ، اما سامسونگ تولید کننده اصلیه
    6- تنها حسن اپل به سیستم عاملشه که اونم باید با اندروید گوگل مقایسه بشه که قطعاً در استفاده های حرفه ای برد با اپله
    7- البته اگر ویندوز فون را درنظر بگیریم ، اپل و اندروید هر دو عقب هستن
    پس بیخودی از دستگاهاتون تعریف نکنید samsung galaxy tab 3 10.1 بهتره

    1. شاهرخ جون درهرصورت چون اپل چیزیه که به دست آمریکاساخته شده پس به هیچ وجه نبایدفکرعرضان ترازاپل یاحتی هم قیمت بودنش هم باشی

    2. چه ربطی داره قیمت تبلت زد ۴ بیشتر از ایر دو هست
      پس این طوری هم نیست

  3. اپل بلوتوث نداره من گاکسی تب سه هم دارم نوت سه هم و واقعا راضیم هیچم هنگ نمیکنه اپل تو جای خودش خوبه مگرنه ساسونگ پادشاه گوشی هاست

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *