بررسی تبلت HP Slate 7

بررسی تبلت HP Slate 7
  • 1392/3/28
  • امیر امام جمعه
  • 0

شرکت HP در ابتدا نتوانست چهره خوشی از خود در بازار تبلت ها نشان دهد. تبلت TouchPad که از سیستم عامل WebOS بهره می گرفت مدت زیادی در میان کاربران دوام نیاورد و به سرعت از صحنه کنار رفت. اما حالا این شرکت تصمیم گرفته است که دوباره به عرصه رقابت برگردد ولی با این تفاوت که از سیستم عامل محبوب اندروید استفاده کند. این تبلت Slate 7 نام دارد و اولین بار در نمایشگاه CES 2013 معرفی شد. تبلت جدید HP یک محصول 7 اینچی با قیمت پایین است که شاید مهم ترین رقیب آن Nexus 7 باشد.

1

بر خلاف تبلت قبلی شرکت HP یعنی TouchPad ، محصول جدید دارای بدنه یک پارچه از جنس فلز آلومینیوم می باشد. البته استفاده از فلز در بدنه دستگاه باعث شده است که وزن آن زیاد شود اما در سوی دیگر هنگام در دست گرفتن حس بهتری را به کاربر منتقل می کند. هم چنین نکته مهم تر رنگ بدنه پشت دستگاه است که قرمز می باشد و توجه ها را به خود جلب می نماید. البته اگر تمایلی به رنگ های شاد ندارید نسخه ای به رنگ خاکستری نیز موجود می باشد. قسمت پشتی دستگاه حالتی نرم دارد که باعث می شود تبلت بهتر در دستان کاربر جای بگیرد و استفاده  از آن در حرکت آسان تر شود.

2

در قسمت کلیدها و پورت ها شامل مواردی هستیم که در بیشتر دستگاه های اندرویدی موجود است. کلید روشن کردن دستگاه ، کلید های صدا در قسمت راست ، جک micro USB و جک هدفون و بلندگوها از از جمله این موارد هستند که البته باید ورودی microSD را نیز به این لیست اضافه کرد. البته بیشتر این ورودی ها به جای قرار گرفتن در اطراف بدنه بر روی قسمت بالایی آن تمرکز یافته اند و طراحی تازه ای را ارائه می دهند.

3

در قلب دستگاه نیز یک پردازنده دو هسته ای ARM Cortex-A9 قرار دارد که بر روی فرکانس 1.6 گیگاهرتز تنظیم شده است. از دیگر ویژگی های سخت افزاری ان نیز می توان به 1 گیگابایت حافظه رم و 8 گیگابایت حافظه داخلی اشاره کرد. در قسمت ارتباطی نیز این تبلت مجهز به Wi-Fi و نسخه 2.1 بلوتوث می باشد. فقدان برخی از فناوری های ارتباطی مثل GPS و نسخه های جدیدتر بلوتوث بر روی آن احساس می شود. صفحه نمایش 7 اینچی آن نیز دارای رزولوشن تصویر 600×1024 می باشد و از نسخه 4.1 (لوبیای ژله ای) اندروید بهره می گیرد که نسبتا به روز محسوب می شود. شاید رزولوشن دستگاه نسبت به بسیاری دیگر از تبلت ها کم به نظر برسد اما زاویه دید مناسبی را به کاربر ارائه می دهد و برای استفاده توسط افراد عادی و موارد روزانه مشکل ساز نیست.

همان طور که در قبل اشاره کردیم نسخه 4.1 سیستم عامل اندروید بر روی Slate 7 اجرا شده است که دارای ویژگی ها و آپدیت های بسیاری است. از جمله آنها می توان به بهبود در بخش اعلان ها ، Google Now و صفحه کلید متناسب تر اشاره کرد. خبر خوب این که  دستگاه از نسخه اصلی اندروید و بدون هیچ گونه موارد اضافی بهره می گیرد و می تواند تجربه ای همانند تبلت نکسوس 7 را به کاربر منتقل کند. هم چنین کاربرانی که قصد استفاده از تغییرات را دارند می توانند از برنامه های موجود برای سفارشی کردن رابطه کاربری سیستم عامل بهره بگیرند.

4

تنها برنامه اضافی که بر روی این تبلت مشاهده خواهید کرد ePrint نام دارد که مخصوص شرکت HP است. به کمک برنامه ذکر شده می توان به صورت بی سیم فایل ها را برای چاپ به چاپگر منتقل کرد. البته برای انجام چنین کاری به یک چاپگر HP نیاز دارید که قابلیت استفاده از این برنامه را داشته باشد. چنین برنامه ای برای همه کاربران مفید نیست ولی برای علاقه مندان به محصولات HP گزینه خوبی به نظر می رسد.

نکته دیگر که باید درباره Slate 7 بدانید بهره گیری از Beats Audio می باشد که یک کنترل پنل مخصوص به تنظیمات دستگاه اضافه کرده است. البته این ویژگی داخلی بیشتر به عنوان یک گزینه برای بازاریابی و جذب مشتری بیشتر استفاده می شود و کاربرد چندانی نسبت به قطعات سخت افزاری از خود نشان نمی دهد. هم چنین شرکت سازنده تصمیم گرفته است صداهایی دیگر را برای صفحه کلید جایگزین کند که می توان به راحتی آن را غیر فعال کرد.

5

دوربین اصلی دستگاه دارای سنسور 3 مگاپیکسلی است و دوربین تماس تصویری نیز قابلیت ثبت تصاویر با کیفیت VGA را دارد. هر دو دوربین کیفیت نامناسبی دارند مخصوصا دوربین تماس تصویری که قابلیت فوکوس خودکار را نیز ندارد و در محیط های کم نور بسیار بد عمل می کند. در بیشتر تصاویر گرفته شده مشکل کنتراست پایین و لرزش وجود دارد. البته از تبلت ها مخصوصا آنهایی که با چنین قیمت پایینی عرضه می شوند انتظار بیشتری نمی رود. ویدیوها نیز مشکلاتی همانند تصاویر را دارند و در محیط های کم نور ناکارآمد ظاهر می شوند و در سوی دیگر نور خورشید کیفیت آنها را پایین می آورد.

6

Slate 7 تبلتی با آخرین ویژگی های سخت افزاری نمی باشد اما به هر حال می تواند با بیشتر تبلت های 7 اینچی رقابت کند. مهم ترین رقیب این دستگاه نکسوس 7 است که محصول HP توانسته در بنچمارک ها امتیاز تقریبا مشابهی را کسب کند. امتیاز این تبلت 11.800 و نکسوس 7 نیز 12.700 می باشد. با این تفاوت که نکسوس 7 به جای استفاده از پردازشگر دو هسته ای از یک پردازنده چهار هسته ای استفاده می کند.

7

روز به روز نحوه عملکرد تبلت ها ضعیف تر از گذشته می شود تا جایی که در اجرای برنامه های معمولی و کارهایی مثل چرخیدن صفحه نیز ناکارآمد ظاهر می شوند. بازی ها نیز در سوی دیگر قضیه قرار دارند که اجرای بازی های گرافیکی  با لگ و کندی همراه است. حتی سرعت برخی از بازی های ساده مثل Fruit Ninja و Angry Birds نیز مناسب نیست.

8

شرکت HP گفته است باطری این دستگاه می تواند تا 5 ساعت شارژدهی کند که کاملا ناامید کننده است. البته در بعضی موارد تا 6 ساعت نیز دوام خواهد آورد. البته این مقدار برای انجام کارهای معمولی نیز نظر گرفته شده است و در هنگام بازی به مقدار چشم گیری کاهش می یابد.

9

در آخر باید گفت Slate 7 برای کاربرانی که قصد انجام امور روزمره را دارند مناسب به نظر می رسد. کاربرانی که قصد دارند با پرداخت مبلغ کمتری نسبت به دیگر محصولات موجود در بازار تجربه ای از اندروید را بر روی صفحه نمایش 7 اینچی داشته باشند. البته پیشنهاد ما این است که بودجه خود را کمی افزایش دهید و تبلت نکسوس 7 را خریداری نمایید زیرا کارایی بیشتر ، صفحه نمایش مناسب تر و آپدیت سریع تر به نسخه های جدید اندروید را دارا می باشد.

+ منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *