کدام یک بهتر است Instagram یا Vine ؟

کدام یک بهتر است Instagram یا Vine ؟
  • 1392/4/3
  • امیر امام جمعه
  • 0

اگر مطلع باشید در چند روز گذشته Instagram یک قابلیت جدید را برای اشتراک گذاری ویدیوها معرفی کرد که از طریق برنامه معمولی این سرویس در دسترس است. این قابلیت جدید برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS عرضه شده است و تاکنون نیز کاربران از آن استقبال بی نظیری کرده اند. اما قابلیت جدید Instagram آن چنان هم جدید نیست زیرا قبل از آن ، توییتر اقدام به معرفی سرویس Vine کرد که ویژگی های مشترکی را در خود جای داده است. اما این دو سرویس اشتراک گذاری ویدیو تفاوت هایی نیز دارند که در این مطلب قصد اشاره به برخی از آنها را داریم.

در سرویس Vine شاهد محیط کاربری ساده ای هستیم که عناصری برای ثبت ویدیو ، مشاهده زمان آن و تغییر دوربین (فقط در iOS) وجود دارد. برای شروع فیلمبرداری کافی است که انگشت خود را برای چند لحظه بر روی صفحه نمایش نگه دارید. شما این امکان را دارید که تعداد بی نهایتی از ویدیوهای 6 ثانیه را ضبط نمایید. اما مشکل اساسی وقت شکل می گیرد که خطایی کوچک از شما در هنگام فیلمبرداری رخ می دهد زیرا امکان متوقف کردن آن را ندارید و مجبورید دوباره از ابتدا اقدام به ثبت ویدیو کنید. پس از اتمام فیلمبرداری یک پیش نمایش از ویدیو نشان داده می شود و پس از آن می توانید اقدام به اشتراک گذاری ویدیو خود کنید.

1

همانند سرویس Vine در Instagram نیز برای ثبت ویدیو باید برای چند لحظه صفحه نمایش را لمس کنید. البته نمی توانید هر جای صفحه این کار را انجام دهید و فقط باید کلید قرمز رنگ فیلمبرداری را لمس نمایید. این مسئله باعث می شود که Instagram بر روی سوژه فیلمبرداری شما فوکوس کند که امری کاربر پسند به نظر می رسد در حالی که سرویس Vine در محیط های کم نور ضعیف تر عمل می کند. در این سرویس نیز می توانید میان دوربین اصلی و تماس تصویری جا به جا شوید.

نکته مهم دیگر درباره Instagram این است که مدت زمان فیلمبرداری آن تقریبا دو برابر بیشتر از Vine است. در این سرویس شما می توانید ویدیوهایی با طول 15 ثانیه را ثبت کنید که همانند دیگر سرویس های اجتماعی می باشد. البته در Instagram می توانید ویدیوهایی که در قبل ثبت کردید را حذف کنید که از این نظر نسبت به Vine برتری دارد.

در سرویس Vine پس از اتمام فیلمبرداری و مشاهده پیش نمایش صفحه ای دیگر ظاهر می شود که در آن می توانید ویدیو خود را به اشتراک بگذارید. در کنار اشتراک گذاری ویدیو قابلیت های دیگری همانند اضافه کردن برچسب ، مکان و انتخاب سرویس اجتماعی مورد نظر از جمله فیسبوک و توییتر وجود دارد. پس از گذر کردن از تمامی مراحلی که در قبل ذکر کردیم برنامه چند لحظه به پردازش ویدیو مشغول می شود و قبل از به اشتراک گذاشتن آن ، نسخه ای را بر روی دستگاه ذخیره می نماید. به یاد داشته باشید که اگر تمایلی برای اشتراک گذاری ویدیو خود نداشته باشید سرویس Vine شما را مجبور به این کار نمی کند در حالی که Instagram سیاست مخالفی را در پیش گرفته است. در واقع شما می توانید 3 گزینه مربوط به اشتراک گذاری را غیر فعال کنید و ویدیو شش ثانیه ای را فقط در نزد خود نگه دارید. توجه داشته باشید اگر پس از ثبت ویدیو آن را به اشتراک نگذارید در ادامه نیز نمی توانید از طریق Vine این کار را انجام دهید.

2

برگ برنده Instagram این است که پس از ثبت ویدیو 13 فیلتر متفاوت را در اختیار کاربر قرار می دهد تا بر روی ویدیو خود قرار دهد. همانند فیلترهای مخصوص به تصاویر این سرویس ، فیلترهای ویدیویی نیز قابلیت تغییر رنگ و دیگر ویژگی ها را دارد که سبکی هنری متفاوتی را ایجاد می کند. در آخر نیز باید اطلاعات مربوط به ویدیو خود را وارد کنید و آن را از طریق شبکه های اجتماعی گوناگون به اشتراک بگذارید. شبکه هایی مانند توییتر ، فیسبوک ، تامبلر و فوراسکور در این سرویس پشتیبانی می شوند. مثل Vine در سرویس Instagram نیز نسخه کپی از ویدیو بر روی دستگاه ذخیره می گردد.

شباهت های زیادی میان این دو سرویس وجود دارد. وقتی قصد جا به جایی میان ویدیوها را دارید ، امکانات مشابه ای را مشاهده خواهید کرد که شامل کلید لایک و قسمتی برای نوشتن نظرات می باشد. با وجود تمام این شباهت ها تفاوت های کلیدی و کوچکی نیز میان این دو پلتفرم وجود دارد. در سرویس Vine ویدیوها به طور مرتب تکرار می شوند که به کاربران اجازه می دهد با ویدیو های خود بازی کنند و کلیپ های جالبی را ایجاد نمایند.

3

در Instagram ویدیوها فقط یکبار نمایش داده می شوند و پس از آن متوقف می گردند. این نکته بسیار آزاردهنده نیست ولی ممکن است برخی از کاربران آن را پسند نکنند. نکته مهم دیگر این است که داخل Instagram ویدیوها در کنار تصاویر نمایش داده می شوند در حالی که Vine قسمت جداگانه ای برای ویدیوها در نظر گرفته است و برخی از کاربران قسمت جداگانه را بیشتر ترجیح می دهند.

بدون شک سرویس Vine امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد تا به ویدیوهای دیگران دسترسی داشته باشند. در قسمت Explore می توانید ویدیوهای جدیدی را مشاهده کنید که ممکن است برای شما جالب باشند.

4

اما در سوی دیگر Instagram کار را کمی سخت تر می کند زیرا فیلترهایی برای جدا کردن ویدیوها وجود ندارد و هم چنین آنها را به تصاویر نمایش می دهد. به همین دلیل ممکن است قسمت Explore مفید واقع نشود. البته می توانید با جستجوی هشتگ هایی مثل #video کار خود را ادامه دهید ولی این قابلیت نیز چندان کارآمد نیست.

+ منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *