مدرسه وب میکرز: وردپرس را به خوبی بشناسید

مدرسه وب میکرز: وردپرس را به خوبی بشناسید
  • 1392/4/5
  • omid.kamangar
  • 0

Wordpress-features

وردپرس یک پلت فرم قدرتمند برای انتشار محتوی شما در اینترنت می باشد که با ویژگی های بسیار مفید و کارامد عرضه می شود. وردپرس همیشه به استاندارد بودن سیستم، سریع، سبک، رایگان، هسته بسیار قدرتمند و قابل شخصی کردن و همچنین آزاد بودن کاربرانش معروف بوده است که اینها می تواند شما را به انتخاب آن سیستم سوق دهد.

در ادامه به معرفی برخی از ویژگی های وردپرس می پردازیم؛ به یاد داشته باشید این ویژگی ها تنها استانداردهایی هستند که با وردپرس خواهند آمد چون اگر قرار بر این باشد تمام ویژگی های وردپرس را معرفی کرد با هزاران پلاگین موجود برای این سیستم باید هزاران ویژگی را نیز بیان کرد :D.

در یک نگاه


اثبات شده

امروزه حدود 1/4 سایتهای اینترنتی از وردپرس استفاده می کنند و همچنین به عنوان CMS بیش از 2/3 میلیون ها وبسایت معروف در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. جالبی این نکته این است در کنار وردپرس صدها CMS بسیار پیشرفته دیگر با برنامه نویسها و تیم پشتیبانی قدرتمند وجود دارند.

استفاده آسان

رابط کاربری وردپرس طوری طراحی شده است که شبیه به نرم افزارهای دسکتاپ می باشد که با زبان های مختلف نیز موجود است و باعث شده هرکاربری در هرجای دنیا و بدون داشتن هیچگونه دانش برنامه نویسی بتواند یک وبسایت راه اندازی کرده و آن را مدیریت کند.

دارای بخش پشتیبانی قدرتمند

وردپرس توسط افرادی پر جنب و جوش و دانا  که بسیاری از سخت ترین برنامه ها را به آسانی حل کرده اند پشتیبانی می شود و دارای انجمن ها و وبسایت های پشتیبانی بسیار فعال و قدرتمندی می باشد. آخرین نسخه وردپرس بعد از چند ماه عرضه بیش از 10 میلیون دانلود بار دانلود شده است و همچنین نسخه قبل آن بیش از  6,072,599 بار دانلود شده است. در کنار اینها هم می توان به وجود بیش از 20000 پلاگین و پوسته برای این سیستم اشاره کرد که به شما این امکان را می دهد هرکاری بخواهید با آن انجام دهید.

محتوی وب شما پادشاه وب شما است


گردش کاری مطالب

وردپرس از پیش نویسهای اولیه گرفته تا زمان نوشتن مقاله و اسپلینگ یا هجا کردن کلمات، رعایت نکات گرامری مطلب، پیش نمایش پست و در نهایت انتشار مطالب و محتوی شما بسیار قدرتمند کار کرده و می تواند نیاز شما و وبسایتتان را به خوبی براورده کند.

فراتر از سیاه و سفید و خشک

چیزی که باعث می شود صفحات شما جذاب به نظر برسند ترکیب و به کار گیری متن، عکس، فایلها، صدا و ویدئو باهم در صفحات به نحو درست و کاربردی است که وردپرس به شما امکان استفاده از تمامی این عناصر را به آسانی و تنها با درگ اند دراپ به شما می دهند.

هرگز هیچ کلمه ای را از دست نخواهید داد

وردپرس اتوماتیک پست های شما را ذخیره می کند به طوری که وقتی یک کلمه را نیز تایپ می کنید این پست اتوماتیک ذخیره شده و به عنوان یک پیشنویس در نوشته هایتان قرار داده خواهند شد پس دیگر نباید نگران خاموش شدن ناگهانی سیستم و از دست رفتن مطالبتان باشید.

سفر در زمان

این یکی از قابلیت های ویژه و کارامد وردپرس است که به شما این امکان را می دهد که مطالبتان را برای انتشار در روز و ساعت مشخصی زمان بندی کرد.

دسترسی در همه جا

اینترنت همه جا هست، پس چرا هرجا که هستید محتوایتان را منتشر نکنید؟؛ وردپرس دارای اپلیکیشن موبایل برای سیستم عامل های اندروید، بلک بری، آی او اس، نوکیا و ویندوز فون می باشد. پس هرجا که هستید با هر دستگاهی که در اختیار دارید به آسانی می توانید به پیشخوانتان دسترسی داشته باشید و حتی با ایمیل پست ارسال کنید.

رمزنگاری

در وردپرس می توانید پست هایتان را رمزگذاری کرده تا از دید عموم پنهان باشد و تها افرادی که شما می خواهید آن را ببینند به آن دسترسی داشته باشند.

پست های چند صفحه ای

اگر پستتان بسیار طولانی است در وردپرس می توانید آن را صفحه بندی کنید تا دیگر صفحه زیاد سنگین نباشد.

ذخیره پیشنویس

با این قابلیت می توانید مطالب تمام نشده تان را به عنوان پیش نویس ذخیره کرده و بعدا ادامه آن را بنویسید و هرزمان که پست کامل شد آن را منتشر کنید.

پیش نمایش ارسال ها

قبل از اینکه بخواهید دکمه “انتشار” را بزنید و پست را در وبسایتتان قرار دهید می توانید با زدن “پیش نمایش” ظاهر پستتان را بعد از ارسال و درحالی که ارسال نکرده اید ببینید.


لباس رسمی جداگانه برای هر قسمت

وردپرس دارای سیستم تم بسیار ویژه و کارامدی است که برای هر بخش می توان لباس مخصوص پوشید و آن را طبق نیازتان به هرگونه ای که دلتان می خواهد دراورید.

سازماندهی وسواسانه محتوی

هرچقدر محتوی و مطلب در سایتتان دارید مهم نیست، اگر کاربرانتان نتوانستند مطلب مورد نظرشان را بیابند وردپرس برای این مشکل با وسواسی خاصی عمل کرده است به طوری که مطالب را در قسمت های مختلفی شامل دسته بندی بر اساس روز، ماه و سال، دسته بندی بر اساس نویسنده مطلب و دسته بندی موضوعی در سایت قرار دهد.

سیستم جستجوی پخته

کلمه ای را که در وبسایت وردپرسی جستجو می کنید در هرجا از مطالب باشد بدون هیچ اشتباهی پیدا می کند.

حتی URL ها هم زیبا هستند

برخی وبسایت ها را دیده اید که در آن آدرس صفحات شامل اعداد و کلمات درهم ریخته است و به صورت gobbledygook هستند. وردپرس معتقد است آدرس ها برای کامپیوترها نیامده اند بلکه برای انسان ها هستند و طوری طراحی شوند که قابل درک باشند.

وردپرس چند زبانه

وردپرس هم اکنون در بیش از 60 زبان مختلف مانند کردی سۆرانی، kurmanji Kurdî، فارسی، آذری، ترکی و بیشتر زبان های زنده دنیا منتشر می شود پس شما می توانید وبسایت خودتان را به آسانی و با زبان خودتان مدیریت کنید.

مدیریت با کشیدن و رها کردن

منوها، آپلودها، ابزارک ها و… در وردپرس تنها با عمل Drag and Drop انجام می شود و به آسانی هرچه تمامتر امکان پذیر است.

مدیران و نگارنده های متعدد

اگر شما می خواهید وبسایتتان را چند نفره مدیریت کنید و یا چندین نویسنده مطالب را می نویسند مشکلی نیست چون وردپرس این امکان را به شما می دهد تا کاربران مختلف در چندین نقش مختلف برای آن تعریف کنید.

کاربر تست شده، گیک تایید شده


باز و شفاف

وردپرس سیستمی است که هرکسی از کاربر ساده گرفته برای درست کردن یک وبلاگ ساده تا کاربران پیشرفته برای درست کردن وبسایت های بسیار پیشرفته می توانند با آن به خوبی کار کنند.

مطالبتان مال خودتان است

بعضی از سیستم های مدیریت محتوی سعی می کنند تا شما را تا آخر با آن سیستم به اصطلاح به زور نگه دارند به طوری که بر روی مطالب نوشته شده با آن سیستم فرمت گذاری خاصی قرار می دهند اما اینجا یعنی در وردپرس اینطور نیست. وردپرس عقیده دارد مطالب مال شما هستند و بدین منظور سیستمی برای گرفتن خروجی از مطالب و همچنین یک وارد کننده مطالب به خصوص، از سیستم های مدیریت محتوی معروف مانند MT, Textpattern, Greymatter, Blogger, و b2 قرار داده است.

نرم افزار مال خودتان است

وردپرس طوری طراحی شده است که بر روی سرور شخصیتان، در ابرها و یا در هاست های عادی به آسانی نصب خواهد شد و کنترل کاملی بر روی آن خواهید داشت بدون داشتن هیچگونه تبلیغ در آن. به یاد داشته باشید وردپرس را در کامپیوتر شخصیتان نیز می توانید نصب کنید.

راه اندازی یک سایت و میلیون ها در آن

وردپرس از تکنولوژی راه اندازی چندین سایت در خود پشتیبانی می کند. شاید شما هم WordPress.com را دیده باشید که بیش از 20 میلیون سایت در آن سازماندهی می شود. هر سایت دارای مدیریت، امکانات و ظاهر متفاوتی نسبت به هم هستند.

“این سیستم اصطلاحا به سیستم وبلاگ دهی معروف است”

پلتفرم خاص برای مطالب خاص


وبسایت شما قلعه شماست

وردپرس 8 سال است که در نسخه های پایدار، امن و به صورت مستمر عرضه می شود. سیستم متن باز بوده و به دلیل دسترسی کاربران به کدهای هسته آسیب پذیری ها در سیستم سریعا پیدا و برطرف می شوند. همچنین پچ ها به سرعت توسط تیم امنیتی مدیریت و عرضه می شوند. در نهایت برای اعمال تغییرات در سایتتان تنها با یک کلیک این امر امکان پذیر می شود و آپدیت ها برای شما نیز اعمال خواهد شد.

API های وسیع و بزرگ

هسته وردپرس بر ای پی آی های وسیعش متکی است که این کار باعث می شود توسعه دهنده ها وبسایتشان را بر اساس نیازشان طراحی کنند.

قابلیت تعامل و همکاری

می خواهید وردپرس را به سایر سیستم ‌ها وصل کنید؟ وردپرس از XML-RPC که یک کد باز XML استاندارد است استفاده می کند که به سیستم های مختلف با محیط های مختلف اجازه تعامل را می دهد.

راه اندازی، تعمیر و نگهداری بسیار ساده

نصب و بروزرسانی سیستم می تواند قطعه ای از این کیک شیرین باشد. با تجربه کار با نصب کننده معروف 5 دقیقه ای سیستم و بروزرسانی آسان تنها با یک کلیک شما به این سوال برایتان پیش می آید که چرا نباید تمامی نرم افزارها اینطور باشند؟!

مطابق استانداردها

تیم برنامه نویسی وردپرس با دقت کاملی کدها را نوشته اند و با حساسیت خاصی به مطابقت کدها با استانداردها جهانی از جمله استانداردهای W3C توجه کرده اند.

بیشتر از یک وبلاگ … خیلی، خیلی بیشتر

شاید این جمله را شنیده باشید که می گویند وردپرس یک پلتفرم بلاگدهی است اما با دیدن واقعیت، با دیدن این همه وبسایت بسیار بزرگ و قدرتمند که با وردپرس راه اندازی شده اند نمی توان این حرف را قبول داشت.

در واقع گفتن اینکه وردپرس یک سیستم بلاگدهی است مانند این است بگوییم کارخانه BMW یک کارخانه ساخت پروانه است…

ارتباطاتتان را رشد دهید


ساختن یک جامعه

وردپرس با استفاده از کامنت گذاری ها، دنبالک ها و تماس ها به شما کمک می کند که ارتباطات متعددی در سایتتان راه بیندازید.

نوشتن دیدگاه

بازدیدکننده های وبسایت شما می توانند در مطالبتان دیدگاه خود را بنویسند و از دنبالک ها و تماس ها استفاده کنند.

حفاظت از هرزنامه (اسپم)

وردپرس دارای ربات های قدرتمندی برای حفاظت از هرزنامه ها است که مانع از ثبت اطلاعات و نظرات اسپم در سایت شما می شود.

سیستم ثبت نام کاربری کامل

وردپرس دارای یک سیستم داخلی ثبت نام کاربران است. در کنار اینها می توانید امکان قرار دادن کامنت و یا دیدن مطالب را تنها برای کاربران عضو شده و یا دسته خاصی از کاربران قرار دهید.

ساپورت تگ های html 

وردپرس امکان ثبت تگ های html در کامنت ها را به کاربران بدون به خطر انداختن امنیت داده ها و یا سرور می دهد.

اعتدال

در وردپرس شما می توانید بر روی موارد مشکوک مدیریت خاصی داشته باشید؛ شما می توانید در این ها میانه روی کنید:

  • مدیریت کامنت ها قبل از قرار گرفتن در سایت
  • مدیریت کامنت های با کلمات خاص در آن
  • مدیریت کامنت هایی از یک آی پی خاص
  • مدیریت کامنت هایی که دارای لینک های بیش از اندازه هستند

مجوزها، پلتفرم ها و فلسفه


مجوزها

وردپرس بر اساس مجوز GPLv2 و نسخه های بعد آن بنا شده است که این امکانات را به کاربران می دهد:

  • امکان استفاده از نرم افزار برای هر شخص
  • امکان آموزش کار با نرم افزار
  • امکان توزیع مجدد نرم افزار
  • امکان توزیع نسخه تغییر داده شده نرم افزار برای دیگران

پلتفرم

وردپرس نیازمند PHP 5.2.4 و یا نسخه های بعد آن و MySQL 5.0.2 یا جدیدتر می باشد.

فلسفه

تیم وردپرس دارای اصول کاری به شرح زیر هستند:

  • کار بر اساس اصطلاح Out of the box
  • طراحی برای اکثریت
  • گزینه های زیاد برای تصمیم گیری
  • تمیز، شفاف و ناب
  • داشتن سادگی
  • توجه به صدای اقلیت ها
  • رعایت حقوق وردپرسی
  • و…
دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *