نگاهی به امکانات جدید فایرفاکس ۲۲

نگاهی به امکانات جدید فایرفاکس ۲۲
  • 1392/4/6
  • بهراد جاود
  • 0

فایرفاکس ۲۲ یکی دیگر از به روز رسانی های بزرگ برای مرورگر محبوب موزیلا به حساب می آید. موارد جدیدی برای کاربران ویندوز و OS X و البته دولوپرها به این مرورگر اضافه شده است. آیکن فایرفاکس در داک OS X حالا میزان دانلود ها را نشان می دهد. کاربران ویندوزی که صفحه نمایش های بزرگ دارند در این نسخه متوجه می شوند که متن ها کمی بزرگتر از قبل نشان داده می شوند چون موزیلا به این نسخه امکانی را اضافه کرده که متن ها را در صفحه نمایش های بزرگتر، درشت تر و واضح تر نمایش دهد. ویژگی جدید دیگری که برای کاربران ویندوز و OS X اضافه شده امکان فشرده کردن متن در زمان نشان دادن فایل های TXT است. سرعت بازپخش ویدیوهای HTML5 اکنون در منوی کلیک راست قابل کنترل است. اگر از فیسبوک مسنجر یا هر سرویس مشابه دیگری که از زمان معرفی فایرفاکس ۱۷ و ادغام API اجتماعی آن تحت پوشش این مرورگر قرار گرفت استفاده می کنید، اکنون می توانید این سرویس ها را در یک تب جدید در بخش مدیریت افزونه ها به نام Services کنترل کنید. و آخرین اما نه کم اهمیت ترین ویژگی جدید، دولوپر ها از این پس می توانند از عناصر افزوده شده برای HTML 5 لذت ببرند، یک ابزار بررسی فونت جدید، و امکانی برای داک کردن وب کنسول به بخش راست صفحه. این به روز رسانی همچنین شامل افزایش سرعت رندر کردن عکس ها، ارتقاء سطح امنیتی و چندین پیشرفت دیگر می شود.

Firefox22_01

OS X – نمایش میزان دانلود در آیکن داک:

این ویژگی با اینکه تغییر کوچکی است اما از طرف کاربران OS X با استقبال گرمی رو به رو خواهد شد. یک خط باریک در پایین آیکن فایرفاکس در داک این سیستم عامل نشان می دهد که چقدر از یک دانلود پیش رفته و چقدر باقی مانده. گرچه این ویژگی فقط میزان دانلود مجموع فایل های در حال دانلود را نشان می دهد و نمی تواند میزان دانلود هر فایل را به تفکیک نشان دهد، ضمن اینکه تعداد فایل های در حال دانلود را هم نمی تواند نمایش دهد.

Firefox22_02

ویندوز – پیمایش صفحه نمایش:

کاربران فایرفاکس با صفحه نمایش های بزرگ اکنون متوجه می شوند که متن ها کمی بزرگتر از قبل نمایان می شوند. شاید اینطور به نظر برسد که صفحه کمی به نزدیک زوم شده است، گرچه در واقع زوم نشده است. این بزرگی متون به خاطر ویژگی جدید فایرفاکس پیمایش صفحه نمایش است که به صورت پیش فرض در این نسخه فعال است. این ویژگی متون را برای صفحه نمایش های بزرگ کمی بزرگتر نشان می دهد تا کاربر بتواند از فاصله دور هم متن را بخواند. برای غیر فعال کردنش باید مقدار layout.css.devPixelsPerPx را به صفر تغییر دهید یا اگر می خواهید این معیار را افزایش دهید مقدار پیش فرض را به عددی کمتر تغییر دهید.

Firefox22_03

فشرده سازی متن در فایل های TXT:

مانند بسیاری از مرورگر های دیگر، فایرفاکس هم می تواند به عنوان نشانگر انواع فایل ها از جمله فایل های TXT مورد استفاده قرار بگیرد. فایرفاکس اکنون متن را در فایل های TXT فشرده می سازد تا خواندن آنها ساده تر شود.

Firefox22_04

مدیریت سرویس های API اجتماعی از بخش مدیریت افزونه ها:

با پشتیبانی از API اجتماعی یا Social API توسط فایرفاکس، این امکان به کاربران داده می شود که بتوانند به راحتی شبکه های اجتماعی تحت پوشش را مدیریت کنند. اما پیش از این برای مدیریت آنها باید از آیکن ها نوار ناوبری استفاده می شد. در فایرفاکس ۲۲، کاربران می توانند همه چیز را در بخش جدیدی در مدیریت افزونه ها به نام Services مدیریت کنند.

Firefox22_05

کنترل سرعت باز پخش ویدیوهای HTML5:

کاربران اکنون می توانند سرعت بازپخش در ویدیو های HTML5 را کنترل کنند. این ویدیو ها اکنون می توانند از طریق منوی کلیک سمت راست تا نصف میزان سرعت معمولی کندتر یا تا دو برابر سریعتر بازپخش شوند.

Firefox22_06

ابزار جدید بررسی فونت و وب کنسول:

این نسخه از فایرفاکس دارای یک ابزار جدید بررسی فونت است که با وب کنسول ادغام شده است. این ابزار جدید بررسی فونت به دولوپرها اجازه می دهد تا ببینند در یک صفحه اینترنتی دقیقا از چه فونت هایی استفاده شده است. این ابزار یک لیست کامل از فونت های استفاده شده برای رندر شدن صفحات وب را به شما ارائه می دهد.

Firefox22_06

در این نسخه متوجه یک آیکن جدید در نوار ابزار وب کنسول می شوید که شبیه به یک پنجره است که به دو بخش تقسیم شده. این دکمه صفحه را به دو بخش تقسیم می کند که بخش سمت راست به وب کنسول اختصاص دارد. شما می توانید عرض این دو بخش را با جابجا کردن مقسم در وسط صفحه تغییر دهید.

البته این همه امکانات فایرفاکس ۲۲ نبود، از دیگر امکانات جدید آن می توان به افزیش سرعت بارگذاری عکس ها، فعال بودن WebRTC به صورت پیش فرض و همین طور پشتیبانی از تگ های <data> و <time> در HTML5 اشاره کرد. در زمان نوشتن این مقاله فایرفاکس ۲۲ هنوز در مرحله بتا بوده. پس از انتشار آن را نصب کنید و نظرات خود  در مورد آخرین نسخه از مرورگر فایرفاکس را با ما در میان بگذارید.

دانلود فایرفاکس ۲۲

منبع Addictivetips

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *