چگونه جریان AC را به DC تبدیل کنیم؟

چگونه جریان AC را به DC تبدیل کنیم؟
  • 1392/4/16
  • مهيار سوري
  • 14

550px-Convert-AC-to-DC-Step-1
جریان برق متناوب ((AC بدون شک موثرترین راه برای عبور جریان برق است. به هر حال با این وجود بیشترین و محبوب ترین دستگاه های خانگی و حتی گجتی به جریان مستقیم (DC) نیازمندند و باید جریان تبدیل گردد؛ بدین منظور این مبدل های جریانی یا درون دستگاه قرار دارند یا هنگامی که به جریان متناوب (AC) متصل می گردند از درون کابل برق این انرژی تبدیل می شود.
حال به نقطه ای می رسیم که شما خود با استفاده از کیت های آموزشی یا … یک مدار را ساخته اید یا حتی یک دستگاه با ولتاژ کم در دست دارید که می خواهید یک مبدل در اختیار داشته باشید. پس با گویا آی تی همراه باشید

1-در ابتدا به این موضوع فائق آیید که دقیقا قدرت ولتاژ برق رسانی محلی شما چه اندازه است. در قاره آمریکای شمالی، میانی و جنوبی سوکت های ولتاژ نهایت 110-120 ولت (60 هرتز) قدرت دارند که این مقدار در قاره اروپا، آسیا، استرالیا، خاور میانه و آفریقا به 230-240 ولت (50 هرتز) می رسد. شایان ذکر است که استاندارد ها ناحیه به ناحیه متفاوت می شود و نیازمند کسی اطلاعات دقیق است.

550px-Convert-AC-to-DC-Step-2
2- مرحله دوم پیدا کردن مقدار ولتاژ مورد نیاز دستگاه تان است که معمولا روی راهنمای دستگاه نوشته شده یا این که باید با استفاده از قطعات استفاده شده روی بورد آن را بدست آورد (که معمولا برای برد های ساده به کار می رود و در پیدا کردن برد های حرفه ای و پر قطعه کمر آدم را می شکند!). توجه کنید که اگر ولتاژی که وارد دستگاه می شود کم باشد باعث نارسی قدرت به دستگاه شده و آن را از کار خواهد انداخت و از آن طرف هم اگر بیشتر از حد معمول و مجاز باشد دستگاه را به دلیل قدرت بیش از اندازه سوزانده یا آسیب شدیدی به آن وارد می کند.

550px-Convert-AC-to-DC-Step-33- پس از آن به یک/چند ترانسفورماتور (مبدل) برای تبدیل خروجی بالای AC به DC نیاز دارد. جریان به محور فنری-مارپیچی مبدل وارد می شود و جریانی متعادل و مطابق تغییرات در فنر دوم که پیچ های کمتری دارد و ولتاژ کمتری تولید می کند به دست می دهد.

550px-Convert-AC-to-DC-Step-4

4- اکنون ولتاژ کم AC را از یک یکسو ساز (Rectifier) عبور دهید. یک رکتیفایر (بریج) معمولا از چهار دیود با ترتیب چینش الماس وار تشکیل شده است. همانطور که می دانید یک دیود جریان را تنها به یک سو سوق می دهد؛ اما چینش الماسی به دو دیود امکان عبور جریان بار مثبت و به دو دیود دیگر امکان عبور تنها جریان منفی را می دهد. اکنون خروجی با توجه به خواست شما با ترکیب بار مثبت و منفی به گونه ای از 0 تا بالاترین مقدار مورد نیاز شما تغییر پیدا می کند.

550px-Convert-AC-to-DC-Step-6

5- از یک خازن الکترولیتی برای سلیس شدن ولتاژ استفاده کنید. کار خازن هم همانطور که شما بزرگواران می دانید جمع کردن مقدار بالایی از جریان و خروج آن به صورت آرام است و ورودی از رکتیفایر به رشته های برآمده ای همانند سازی می شود؛ به طوری که خروجی خازن چیزی با ولتاژ ثابت با حرکت موج و درهم و برهم است.
نکته  قابل توجه: برای دستگاه هایی که از جریان های پائین استفاده می کنند به جای این همه کار می توانید از یک رگولاتور با مقاومت و دیود زنر استفاده کنید که اگر ولثاژ به سطح بالایی از نیاز برسد آن را خرد می کند و به راحتی آن را از خود عبور می دهد و این مقاومت است که جریان را مشخص می کند.

550px-Convert-AC-to-DC-Step-5Bullet1

6- خروجی خازن را از یک رگولاتور عبور دهید.  این باعث از بین رفتن حرکات موجی شده و جریانی کاملا ثابت و پایدار را سبب می شود که موجب فعال شدن دستگاه بدون وارد شدن هر گونه آسیب می گردد. رگولاتور ها دارای جریاناتی تصحیح شده ای هستند که می توانند خروجی ولتاژ پایدار یا متغیر داشته باشند.
اگر چه رگولاتور ها محافظت بالایی در مقابل گرما و جریان مفرط و بیش از اندازه دارند اما بهتر است که یک هیت سینک در جهت جلوگیری از گرم شدن بیش از اندازه نیاز داشته باشید.

امیدواریم که با آموزش امروز توانسته باشید یکی از نیاز های فنی که هر شخصی به صورت مستقیم/غیر مستقیم با آن مواجه می شود را برطرف کرده باشید.

مانا باشید

منبع : WikiHow

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 14 دیدگاه
  1. سلام
    من تاحالا درباره الکترونیک کار خاصی نکردم اما دوست دارم بتونم تحقیقاتی انجام بدم و یادگیری هام جنبه عملی پیدا کنه و کسب و کاری راه بندازم حالا اگر بتونید مقالاتی . فایل های آموزشی و حتی نرم افزارهای کاربردی ومطمینا راهنمایی برام میل کنید بسیار سپاسگذار میشم .
    با تشکر

  2. من میخواستم شما نام قطعه هایی رو که باید به هم متصل کنم تا ولتاژ را ببره بالا را بگید

  3. سلام و خسته نباشید
    ممنون
    ارمیچر رو هم میشه با برق خونگی روشن کرد
    ارمیچری که از ارمیچرهای برای کاردستی مدرسه کمی بزرگتر باشه

  4. سلام وعرض ادب آرمیچر ۱۲ولت (پنکه شارژی ) درهنگام قطع برق با دوعدد باطری خشک ۶ولت ۴٫۵آمپر که بصورت سری بسته شده کار میکند
    یه ترانس داره ورودی ۲۲۰شهری خروجی ۱۲ولت ac داره میخام مداری الکتریکی معرفی کنین که ۱۲ولت acرو تبدیل به ۱۲ولت dcبکنه
    ممنون

  5. سلام می خواستم اگه میشه بفرماید چه طور و با چه وسایلی میشه آدابتور ۶ولت DC با ۴ آمپر تبدیل کرد به ۱۲ولت DC با همون آمپر یا بالاتر متشکرم .

  6. سلام مجدد این بار می خواستم ببینم چطور و با چه وسایلی می تونم ۳۵ ولت DC با ۴ آمپر رو تبدیل به ۱۲ولت DC همون آمپر یا بیشتر متشکرم .

  7. من می خوام جریان ۲۲۰ولت ای سی را به ۳ ولت دی سی تبدیل کنم از چه وسیله استفاده کنم تا این کار انجام بشه ممنون میشم زود جواب بدین

  8. سلام
    میخواستم بدونم برای روشن کردن ۱۲تا ledپاور ۱وات که به صوررت موازی به هم متصل شدند از چه ترانسی وبا چه امپری باید استفاده کنم

  9. سلام ، وقتتون بخیر ،
    با چه دستگاهی میتوانیم دور موتور ( سرعت چرخش روتور ) موتورهای DC را ، زیاد و کم کنیم ، تشکر .

  10. سلام وقت بخیر ،
    با چه دستگاهی میتوان ،
    سرعت روتور موتورهای DC رو زیاد و کم کرد ؛
    تشکر .

  11. سلام من یه موتور گیربکس دار ۲۲۰ولت دارم که برای دستگاه جوجه کش خریدم ای موتو ر دو سیم است و باید به یک جهت بچرخد ولی در حین کار و موقع قطع و وصل شدن توسط تایمر به یک بار جهت چرخش موتور عکس میشه و جریان چرخش تخمها رو مختل میکنه میشه بگید چکار کنم ای مشکل بر طرف بشه

  12. سلام یه سوال دارم من یه ارمیچر ۵ ولت وصل کردم به یه ارمیچر ۲۴ ولت ولتاژ خروجی ارمیچر ۲۴ ولت نزدیک ۴۰ ولت حالا میخام با این ولتاژ باطری ۱۲ ولت شارژ کنم اگه میشه راهنماییم کنید

  13. درود بر شما
    من یک پره را به آرمیچر متصل کردم. و در جریان باد آرمیچر تولید جریان کرد ولی به طور نامتناوب .چون یک لامپ کوچک را به طور چشمک زن روشن کرد.اگر بخوام این لامپ با یک جریان مداوم روشن بشه چه باید کرد .
    سپاس

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *