بررسی Razer Blade چهارده اینچی

بررسی Razer Blade چهارده اینچی
  • 1392/4/17
  • بهراد جاود
  • 0

نکات مثبت:

– باریک، سبک و قدرتمند

– لپ تاپی مناسب برای گیمرها

– بیش از ۶ ساعت طول عمر باتری

نکات منفی:

– صفحه نمایش ضعیف

– داغ شدن بیش از حد

– عمل نکردن تاچ پد ( در برخی مواقع )

Razer_Blade_01

Razer شرکتی بود که وسایل جانبی برای گیمرها می ساخت – ماوس ها، کیبوردها، هدفون ها و ماوس پد ها. اما این روند سال گذشته به کلی تغییر کرد. در مارس ۲۰۱۲ این شرکت Razer Blade را ساخت، لپ تاپی که به گفته خود این شرکت « اولین لپ تاپ کامل برای گیمرها » بود. مدل استاندارد ۱۷ اینچی Blade لپ تاپ خوبی بود ولی بسیار گران قیمت بود و نتوانست در برابر محصولات قدرتمندتر و ارزان تری مثل مک بوک ها دوام بیاورد.

Razer_Blade_13

حالا اگر به سرعت کتاب زندگی را ورق بزنیم و به سال ۲۰۱۳ برسیم، با سومین لپ تاپ Razer رو به رو می شویم و خیلی زود متوجه می شویم که گویا این شرکت سازنده وسایل جانبی برای گیمرها قصد دارد مفهوم جدیدی از PC را به ما نشان دهد. Razer Blade جدید ۱۴ اینچی ( که با قیمت پایه ای ۱۷۹۹ دلار عرضه می شود ) از بسیاری از اولترابوک های بازار باریک تر است، اما این توانایی را دارد که هم یک پردازنده ۴ هسته ای Core i7 را مدیریت کند و هم یک پردازنده گرافیکی Nvidia GeForce GTX را، آن هم به صورت هم زمان و با تمام نیرو. این فقط یک لپ تاپ ساده نیست بلکه یک ماشین قدرتمند و قابل حمل است که در ادامه قصد داریم به طور کامل آن را بررسی کنیم. پس با گویا آی تی همراه باشید:

Razer_Blade_02

لپ تاپی برای غیر گیمرها:

پیشنهاد دادن یک لپ تاپ گیمینگ به کسی که یک گیمر حرفه ای نیست کار مشکلی است. Asus, Toshiba یا حتی Lenovo همگی قدرت زیادی در لپ تاپ های خود پنهان کرده اند. البته Alienware را هم فراموش نکنیم که مقام خاصی در میان گیمرها دارد.

آخرین Blade را می توان تقریبا اولین لپ تاپ گیمینگی دانست که نمی توان آن را به سرعت جزء دسته لپ تاپ های گیمینگ خطاب کرد. قاب براق مشکی این لپ تاپ با اینکه ممکن است اثر انگشت را روی خود نشان دهد ولی به قدری مجذوب ظاهر آن می شوید که دیگر چند جای اثر انگشت خیلی به چشم نمی آیند. تنها آرم سبز رنگ و متمایز Razer است که در نگاه اول این لپ تاپ را از دیگر لپ تاپ ها متمایز می کند – وگرنه ممکن بود هم اول فکر کنید این همان یکی دیگر از همان اولترابوک های معمولی ویندوز هشتی است که کمی به ظاهرش رسیده اند.

Razer_Blade_12

از برخی جهات، و از نظر بسیاری از کاربران این لپ تاپ، یک اولترابوک ساده و البته خوب است. در مقایسه با مدل های قبلی Blade این مدل را می تواند بهترین Blade شرکت Razer دانست. از لحاظ مقایسه، Blade چهارده اینچی فاقد ویژگی رابط کاربری متغیر Razer است – که متشکل است از یک صفحه نمایش لمسی و مجموعه ای از کلید های قابل ویرایش که به شما اجازه می دهد با کیبورد خود کارهای بسیار زیادی انجام دهید. مدل بزرگتر Blade برای عاشقان کلید های میانبر گزینه بهتری به نظر می رسد، اما حذف کردن این رابط کاربری در مدل کوچکتر باعث شده این Blade چهارده اینچی استفاده آسانتر و راحت تری داشته باشد.

Razer_Blade_03

ترک پد این لپ تاپ هم از لحاظ جذابیت ظاهری چیزی کم ندارد و مانند بقیه بخش های Blade به زیبایی تمام طراحی شده است. تنها مشکلی که دارد این است که در طول مراحل آزمایشی چندین بار ترک پد از کار افتاد و نشانگر ماوس دیگر روی صفحه تکان نمی خورد. برای حل این مشکل هم کاربر مجبور است لپ تاپ را ریستارت کند و امیدوار باشد که مشکل حل شده باشد. این مشکل چه برای گیمر ها و چه برای غیر گیمر ها چیزی نیست که به راحتی بتوانند از کنار آن بگذرند و آن را نادیده بگیرند. البته لازم به ذکر هست که اکثر گیمرها چه حرفه ای و چه غیر حرفه ای از ماوس جداگانه استفاده می کنند. ضمنا این ترک پد قابل کلیک کردن نیست و برای کلیک کردن باید از کلیک پد که در پایین ترک پد قرار دارد استفاده کرد. این موضوع هم سلیقه ای است، برخی ها از ترک پدهایی خوششان می آید که قابل کلیک کردن باشند، مثل ترک پد های مک بوک. بعضی از کاربران هم با کلیک پد جداگانه هیچ مشکلی ندارند.

رنگ نور پس زمینه کیبورد، رنگ سبز دلنشینی است که به خوبی نمایانگر آن است که این لپ تاپ یک Blade است. همان طور که رنگ قرمز نشان دهنده ThinkPad است، رنگ سبز هم نام Blade را فریاد می زند. لوگوها، رنگ نور کیبورد و حتی درگاه ها همگی به رنگ سبز می درخشند. همین رنگ سبز نمایی جذاب و متمایز به Blade بخشیده و به نوعی کاربر را دعوت می کند که از این لپ تاپ استفاده کند. از برخی جنبه ها شباهتی هم به مک بوک پرو با صفحه نمایش رتینا دارد. همان گوشه های گرد و مسطح را دارد، همان طراحی لبه جلویی برای راحت تر باز کردن درب لپ تاپ را دارد، و با صفحه نمایش ۱۴ اینچی و وزن سبکش به خوبی می توان آن را در میان پرو های ۱۳ اینچی و ۱۵ اینچی جای داد و البته همه این موارد به نظر نمی رسد که تصادفی بوده باشد.

Razer_Blade_04

شاید به نظر شما هم رسیده باشد که چنین لپ تاپ فوق العاده زیبایی حتما به یک صفحه نمایش لمسی باید مجهز باشد اما همان طور که بالاتر گفته شد این لپ تاپ تاچ اسکرین ندارد، علتش هم کاملا مشخص است. صفحه نمایش لمسی به قطر دستگاه می افزاید و آنطور که در طراحی Blade جدید کاملا مشهود است، Razer دوست داشته این مدل را به باریک ترین شکل ممکن طراحی کند بنابراین از خیر صفحه نمایش لمسی گذشته است.

Razer_Blade_11

البته نه تنها صفحه نمایش ۱۴ اینچی ۱۶۰۰ در ۹۰۰ پیکسلی این لپ تاپ تاچ اسکرین نیست، بلکه صفحه نمایش چندان خوبی هم به نظر نمی رسد. در واقع سایز صفحه نمایش برای یک لپ تاپ ویندوزی مخصوص گیمینگ بسیار خوب و قابل قبول است – با توجه به اینکه ویندوز ۸ از صفحه نمایش های با وضوح بالا نمی تواند به خوبی پشتیبانی بکند، و Blade هم در اجرای بازی های پر کیفیت با وضوح 1080p مشکلاتی دارد. با این حال هیچ کدام از این موارد دلیل خوبی برای نادیده گرفتن زاویه نمایش ضعیف یا کیفیت نمایش نه چندان خوب این صفحه نمایش نیست. با نگاهی به این صفحه نمایش احساس می کنید که انگار یک پوشش محافظ بسیار بی کیفیت روی صفحه نمایش کشیده شده است، که این چیزی نیست که از یک لپ تاپ ۱۷۹۹ دلاری باید انتظار داشت.

Razer_Blade_07

به نظر می آید Razer باید توجه بیشتری به صفحه نمایش Blade می کرد. اما Razer در ساخت آخرین Blade خود توانسته کاری کند که کمتر کسی انتظارش را داشت: یعنی ساخت یک لپ تاپ گیمینگ که به هیچ وجه شبیه یک لپ تاپ گیمینگ نیست. این اولین لپ تاپ ویندوزی است که می توان آن را هم در خانه یک کاربر دید و هم در خانه یک گیمر، یکی برای اجرای نرم افزارهایی مثل اکسل و دیگری برای اجرای پر هیجان ترین بازی های رایانه ای. این لپ تاپ طول عمر باطری خوبی دارد، کیبورد پر کاربردی دارد و در بدنه باریک خود قدرت فراوانی را پنهان کرده است. اینها همان مواردی است که خریدار را وادار به خرید Razer Blade چهارده اینچی می کند.

Razer_Blade_05

لپ تاپی برای گیمرها:

یک گیمر حرفه ای پیش از هر چیز از لپ تاپ خود چه انتظاراتی دارد: اینکه باریک باشد، سبک باشد و به اندازه کافی طول عمر باتری داشته باشد که بتواند تمام طول روز آن را با خود حمل کند و با آن بازی کند. Blade چهارده اینچی همه این ویژگی ها را دارد.

همانطور که گفته شد از بیرون چشم هر بیننده ای را به خود می دوزد چون از نظر زیبایی همه چیز تمام است. اما از درون مثل یک غول پر قدرت است. یک پردازنده ۴ هسته ای ۲.۲ گیگاهرتزی Intel Core i7 و یک پردازنده گرافیکی پر قدرت Nvidia GeForce GTX 765M. به نظر می توان این لپ تاپ را یک رقیب جدی برای Alienware 14 دانست، علاوه بر اینکه Blade بسیار باریک تر هم هست. اینکه Razer چطور توانسته این همه قدرت را در چنین بدنه ظریفی جای دهد سوال خوبی است. اما سوال مهم تر این است که آیا Razer Blade چهارده اینچی می تواند واقعا Alienware 14 را شکست دهد؟

Razer_Blade_06

هم بله و هم نه – اما با کمال تعجب، این بله را باید کمی محکم تر از نه گفت. اجرای بازی های سنگینی مثل Crysis 3, Battlefield 3, Max Payne 3, The Witcher 2 و Borderlands 2 برای لپ تاپی به این باریکی و سبکی کار چندان ساده ای نیست اما Blade توانست در حد قابل قبول و در برخی مواقع فراتر از حد انتظار از پس همه این بازی ها به خوبی برآید. البته گاهی مشکلاتی مثل افت فریم وجود داشت که قطعا دور از انتظار نبود.

Razer_Blade_08

عملکرد در برابر تراکم پیکسل:

شاید خیلی معقول نباشد که Blade چهارده اینچی را با Alienware 14 مقایسه کنیم چون Alienware 14 مقام و منزلت خاص خود را دارد و Blade با همه زیباییش هنوز در برخی موارد به خصوص صفحه نمایش بسیار ضعیف تر از Alenware 14 است. اما با همه این اوصاف این دلیل نمی شود که Blade را لپ تاپ ضعیفی بدانیم. این لپ تاپ با وجود برخی کاستی ها هنوز هم لپ تاپ قدرتمندی محسوب می شود.

Razer_Blade_10

باتری های لیتیومی Blade هم به خوبی توانایی آن را دارند که نیروی لازم برای یک روز را فراهم کنند. در زمان بازی کردن، باتری ها به اندازه کافی در خود شارژ نگه می دارند.  در زمانی هم که بازی نمی کنید باتری ها به بهترین شکل ممکن وظیفه خودشان را انجام می دهند. در مراحل آزمایشی با ۶۵ درصد از روشنایی صفحه این لپ تاپ توانست ۶ ساعت و ۴۹ دقیقه در اینترنت به جست و جو بپردازد.  با اینکه از لحاظ طول عمر باطری حدود ۵ ساعت از مک بوک ایر های جدید و خارق العاده اپل عقب هست اما باز هم رضایت کاربر را جلب می کند. از نظر عملکرد هم به لطف SSD پر سرعت خود می تواند در عرض ۱۱ ثانیه ویندوز ۸ را به طور کامل بارگذاری کند.

Razer_Blade_09

متاسفانه این قدرت زیاد، همچنین منجر به انتقال گرمای زیاد می شود و در حین بازی کردن لپ تاپ تا حد زیادی داغ می شود و بدبختانه همین بدنه آلومینیومی آنودایز شده شیک و جذاب، به خوبی گرما و حرارت را به دست ها و انگشتان شما منتقل می کند. داغ ترین بخش آن دریچه های روی لولای لپ تاپ است که اگر کمی محتاط باشید هرگز هوس نمی کنید به آن بخش دست بزنید. با این حال کلید های کیبورد هنوز آنقدر گرم می شوند که بعد از مدتی احساس کنید سر انگشتان تان کمی سوزش دارد. علاوه بر این گرما در فن ها و چیپ ست هم تا حدودی به وضوح احساس می شود.

وقتی قدرت زیاد انگشتان را می سوزاند:

Razer_Blade_14

فقدان رابط کاربری متغیر Razer در این لپ تاپ را می توان نادیده گرفت چون برای بسیاری از گیمر ها این ویژگی خیلی جذاب و مفید نبود. اما کمبود ترک پد قابل کلیک کردن یا نبود درگاه های اترنت و کارت SD مواردی نیست که بتوان به راحتی از آنها چشم پوشی کرد و با وجود اینکه اسپیکرهای این Blade چهارده اینچی برای بازی کردن کیفیت مطلوبی دارد اما برای پخش موسیقی از کیفیت قابل توجهی برخوردار نیستند.

نتیجه:

Razer_Blade_15

Razer Blade را نمی توان لپ تاپ ضعیفی دانست اما از لحاظ قیمت باید آن را با محصولات عظیمی چون مک بوک پرو با صفحه نمایش رتینا یا Asus Zenbook Prime UX51vz مقایسه کرد که البته مقایسه چندان ساده ای نیست. در یک کلام باید گفت تا به حال هیچ لپ تاپی به خوبی نتوانسته به اندازه Razer Blade هم نیاز گیمرها را برآورده کند و هم نیاز کاربران را. اگر از آن دسته از کاربران هستید که بازی کردن با لپ تاپ برایتان زیاد مهم نیست مسلما پیشنهاد های بهتری برای شما وجود دارد، اما اگر لپ تاپی می خواهید که هم بتواند از پس کارهای شخصی تان برآید و هم تجربه قابل قبولی از بازی کردن به شما ارائه دهد، در آن صورت Razer ‌Blade چهارده اینچی گزینه مناسبی است.

امتیازات ( از ۱۰ امتیاز ):

طراحی: ۹

کیبورد: ۹

تاچ پد: ۷

صفحه نمایش: ۶

عملکرد: ۹

گرما / نویز: ۷

طول عمر باتری: ۹

نرم افزار: ۹

امتیاز نهایی: ۸.۴

منبع The Verge

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *