• مقدمه

تا به امروز که با حلقه‌ها آشنا شدید، متوجه شده‌اید که همیشه سایز آرایه‌ها را پیش از اجرای برنامه می‌بایست تعیین کنیم. اما خوب قطعاً چنین چیزی در بعضی موارد برای ما مشکل‌ساز خواهد بود.

در این بخش از آموزش شما فرا خواهید گرفت که چگونه ممکن است که پس از اجرای نرم‌افزار خود، سایز آرایه را تعیین کنید.

  • تعیین سایز آرایه پس از اجرا

سایز آرایه بیان‌گر تعداد آیتم‌هایی هست که می‌تواند در خود نگه‌داری کند. شما تعریف آرایه با یک سایز معینی را بدین شکل فرا گرفتید:

int[] Array;

Array = new int[10];

و یا:

int[] Array = new int[10];

همانطور که در مقدمه برای شما آورده شد، مشکلی که ممکن است برای شما بوجود بیاید این است که باید پس از اجرای برنامه،‌ سایز آرایه تعیین شود.

ما بدین شکل عمل خواهیم کرد با اضافه کردن یک Text Box و Button، سایز مورد نظر کاربر را از طریق Text Box دریافت کنیم و پس از کلیک کردن بر روی button، سایز آرایه را تعیین کنیم.

از پروژه‌ای که از پیش داشتیم، فرمتان را به شکل زیر در آورید:

1-arrays_Size

همانطور که می‌بینید ما بصورت پیشفرض، مقدار ۵ را در Textbox وارد کردیم؛ شما می‌توانید هر مقداری را که مورد نیاز خودتان است، وارد نمایید!

بر روی Button خود دوبار کلیک کنید تا وارد بخش کدنویسی شوید. کدهای زیر را وارد کنید:

int aNumber = int.Parse(textBox1.Text);

int[] arraySize = new int[aNumber];

خط اول در کد مقدار وارد شده در TextBox را دریافت می‌کند و به عدد صحیح تبدیل کرده و در متغیر aNumber ذخیره می‌کنیم. سپس این مقدار را در خط بعدی به آرایه مورد نظر ما اعمال می‌کنیم.

حلقه زیر را نیز در ادامه کدهایتان قرا دهید تا مقدار دهی به آرایه مورد نظرتان انجام شود:

for (int i = 0; i != (arraySize.Length); i++)

{

            arraySize[i] = i+1;

            listBox1.Items.Add(arraySize[i]);

}

برنامه خود را مجدداً اجرا کنید و بر روی Button کلیک کنید؛ چنین چیزی را مشاهده خواهید کرد:

2-arrays_Size2

حال مقدار ۵ را حذف کنید و عدد دیگری را وارد کنید؛ خواهید دید که آرایه شما مقدار دهی جدیدی را خواهد داشت. یعنی در واقع در حالی که برنامه در حال اجراست (Run-Time) شما به آرایه خودتان سایزهای متفاوتی را منتسب می‌کنید.

جهت دریافت این بخش آموزشی بصورت یک فایل PDF، اینجا را کلیک کنید.