جنگ گوشی های ضدآب: سامسونگ Galaxy S4 Active در برابر سونی Xperia Z

جنگ گوشی های ضدآب: سامسونگ Galaxy S4 Active در برابر سونی Xperia Z
  • 1392/4/28
  • بهراد جاود
  • 4

نکات مثبت:

Samsung Galaxy S4 Active

– ضد آب

– دوربین فوق العاده

– عملکرد فوق العاده

– صفحه نمایش استثنایی

Sony Xperia Z

– حالت Stamina برای حفظ باتری

– ضد آب

نکات منفی:

Samsung Galaxy S4 Active

– ضعف عملکرد در برخی مواقع

Sony Xperia Z

– زاویه دید محدود

– عملکرد نه چندان قوی دوربین

اسمارت فون ضدآب ایده بسیار خوبی است اما معمولا این اسمارت فون ها به نوعی عذاب آور هستند. Casio سالهاست که اسمارت فون های Gz’One را می سازد اما این اسمارت فون ها هر کدام از یک یا چند جنبه واقعا ضعیف بوده اند؛ پردازنده های خیلی کند، صفحه نمایش های خیلی ضعیف و نرم افزارهای به درد نخور. در خارج از بازار ژاپن که گوشی های ضدآب زیادی وجود دارند و تقریبا هیچ کدام به هیچ دردی نمی خورند، این خود شما هستید که به عنوان کاربر باید تصمیم گیری کنید: اینکه یک اسمارت فون زیبا و قوی بگیرید و همیشه نگران این باشید که حتی یک قطره آب هم روی آن نریزد، یا اینکه اسمارت فونی بخرید که در برابر خیس شدن مقاوم است اما نقاط ضعف زیادی دارد.

Waterproof_Battle_01

اما تابستان امسال، با وجود اسمارت فون های جدید سامسونگ و سونی شما دیگر مجبور نیستید چنین مقایسه ای را انجام دهید. منظورم Xperia Z، اسمارت فون پر قدرت سونی و Galaxy S4 Active سامسونگ که نسخه ضدآب گلکسی اس ۴ به حساب می آید است. هر دو اسمارت فون صفحه نمایش هایی بزرگ و پرکیفیتی دارند، هر دو دارای پردازنده های پر سرعتی هستند، از دوربین های خوبی برخوردار هستند، باریک و سبک می باشند و از همه مهم تر ضدآب هستند. آیا این دو اسمارت فون، آینده اسمارت فون های ضدآب هستند و اصلا ارزش خریدن را دارند؟ در ادامه با بررسی و مقایسه این دو، سعی می کنیم به این پرسش ها پاسخ دهیم:

سامسونگ Galaxy S4 Active:

گلکسی اس ۴ را می توان به جرات بهترین اسمارت فون اندرویدی حال حاضر دانست. این اسمارت فون از لحاظ عملکرد، صفحه نمایش، دوربین و تقریبا همه چیز واقعا در حد فوق العاده ای قرار دارد. اما اس ۴ اکتیو دیوایس بسیار جالب تری است: این اسمارت فون نه تنها تمام توانایی های گلکسی اس ۴ را دارد بلکه ویژگی های برتر سونی Xperia Z را هم ارائه می کند. واقعا هیچ دلیلی وجود ندارد که اس ۴ اکتیو را از خود اس ۴ برتر ندانیم.

Waterproof_Battle_02

اس ۴ اکتیو حتی از لحاظ ظاهری هم از اس ۴ برتر است. همانطور که در عکس ها مشاهده می کنید، کلید های سخت افزاری مشکی رنگ در قسمت پایین صفحه نمایش و همین طور قاب پشتی اس ۴ اکتیو که در اینجا به رنگ آبی چشم نوازی است اما در رنگ های دیگر هم عرضه می شود، همه و همه باعث شده اس ۴ اکتیو یک اسمارت فون واقعا زیبا و جذاب شود.

Waterproof_Battle_03

اما مهم ترین نکته این است که اس ۴ اکتیو ضدآب است و به همان خوبی که در خشکی کار می کند، وقتی که خیس می شود هم به همان خوبی عمل می کند. با اینکه ضدآب است اما در تمامی موارد با اس ۴ برابری می کند و به هیچ وجه از آن ضعیف تر نیست.

Waterproof_Battle_04

تنها تفاوت بارز بین این دو گلکسی این است که اس ۴ اکتیو دروبینی ۸ مگاپیکسلی دارد در حالی که اس ۴ دارای دوربین ۱۳ مگاپیکسلس است ( صفحه نمایش اس ۴ اکتیو برخلاف اس ۴ که AMOLED است یک صفحه نمایش LCD می باشد اما در مراحل مقایسه تفاوت قابل توجهی بین این دو مشاهده نشد ).

Waterproof_Battle_05

با این حال کیفیت عکس ها و تصاویری که با دوربین اس ۴ اکتیو گرفته شد فرق زیادی با کیفیت تصاویر در اس ۴ نداشت و نمی شد به وضوح گفت که اس ۴ اکتیو دوربین ضعیف تری دارد. چه از لحاظ سخت افزاری و چه از لحاظ نرم افزاری اس ۴ اکتیو با اس ۴ شباهت ها و برابری های زیادی دارد و حتی در برخی موارد اس ۴ اکتیو نسبت به اس ۴ بهتر هم هست، به خصوص در مورد ضدآب بودن که همین ویژگی باعث می شود اس ۴ اکتیو گزینه مناسب تری برای کاربران باشد.

سونی Xperia Z:

Waterproof_Battle_08

اسمارت فون Xperia Z را می توان یکی از بهتری اسمارت فون های سونی دانست، حتی می توان آن را با اسمارت فون های قدرتمندی مثل HTC One، سامسونگ Galaxy S4 و آیفون ۵ مقایسه کرد.

Waterproof_Battle_06

ادعای ضدآب بودن سونی در مورد Xperia Z کاملا قابل قبول است. این اسمارت فون اگر در استخر بیافتد و کاملا خیس شود شما می توانید آن را از آب خارج کنید و بلافاصله از آن استفاده کنید بدون اینکه مشکلی برای اسمارت فون به وجود بیاید. البته همانطور که پیش از این در مورد Xperia Tablet Z گفتیم Xperia Z هم نمی تواند زیر آب به خوبی کار کند چون قطرات آب را مثل انگشت کاربر به حساب می آورد و مداوما دستورات ناخواسته ای را اجرا می کند.

Waterproof_Battle_07

نسل جدید اسمارت فون ها ضدآب هستند:

وضعیت اسمارت فون های ضد آب در سال ۲۰۱۳ به چه صورت است؟ هر دو اسمارت فون یعنی هم گلکسی اس ۴ اکتیو و هم Xperia Z به اندازه دیگر اسمارت فون های هم نسل خود باریک هستند – قبلا گوشی های ضد آب بسیار ضخیم و بزرگ بودند اما اکنون چنین نیست.  از جهت مقایسه این دو اسمارت فون ضد آب می توان به این موضوع اشاره کرد که Xperia Z روی تمامی درگاه های خود روکشی برای جلوگیری از ورود آب به داخل دیوایس دارد که می تواند کمی آزار دهنده باشد در حالی که اس ۴ اکتیو فقط روی درگاه شارژ خود روکش دارد و جک هدفون را بدون روکش باقی گذاشته است تا دیگر مجبور نباشید برای متصل کردن هدفون به دیوایس هر بار با یک روکش اعصاب خورد کن کلنجار بروید. در مورد شارژ هم در آینده ای نه چندان دور اسمارت فون های ضدآب می توانند از فناوری شارژ بی سیم استفاده کنند تا کمی به کارایی این نوع دیوایس ها بیافزایند.

مشکلات سر راه ساختن دیوایس های ضد آب روز به روز هموارتر می شود و قطعا نسل جدید اسمارت فون ها و گجت ها ضد آب خواهند بود. ضمنا باید به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر دیوایس های ضد آب مثل اس ۴ اکتیو و Xperia Z برای این ساخته نشده اند که بتوان از آنها در زیر فشار قوی آب استفاده کرد و تنها می توان از این مطمئن بود که این دیوایس ها زیر آب خراب نمی شوند که این موضوع به خصوص در روز های بارانی می تواند خیلی مهم باشد. شاید در آینده ای نزدیک دیوایس های ضد آب حتی در زیر آب هم قابل استفاده باشند.

نتیجه:

Waterproof_Battle_10

هر دو اسمارت فون آنچه ما در حال حاضر از یک دیوایس ضد آب انتظار داریم را به ما ارائه می دهند، اینکه دیگر لازم نیست مثل گذشته از اسمارت فون خود در برابر آب محافظت کنیم. اما اینکه بین این دو کدام یک برتر است باید اعتراف کرد که اس ۴ اکتیو قدرتمند تر از Xperia Z است چون هم دوربین بهتری دارد، هم پردازنده ای سریعتر. اما با این حال هم سامسونگ و هم سونی کار بزرگی کردند که توانستند اسمارت فون های ضد آبی بسازند که نه تنها از دیگر اسمارت فون های حساس در برابر آب چیزی کم ندارند بلکه در بسیاری از جنبه ها برتری هایی هم دارند.

امتیازات ( از ۱۰ امتیاز ):

Samsung Galaxy S4 Active

طراحی: ۶

صفحه نمایش: ۱۰

دوربین ( ها ) : ۸

کیفیت تماس: ۸

عملکرد: ۹

نرم افزار:‌ ۸

طول عمر باطری: ۸

اکوسیستم: ۸

امتیاز نهایی: ۸.۱

Sony Xperia Z

طراحی: ۷

صفحه نمایش: ۷

دوربین ( ها ): ۶

کیفیت تماس: ۸

عملکرد: ۷

نرم افزار: ۷

طول عمر باطری: ۸

اکوسیستم: ۸

امتیاز نهایی: ۷.۲

منبع: The Verge

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
  1. چه طور xperia z با ۱۳ مگاپیکسل امتیاز ۶ میگیره بعد s4 active با ۸ مگاپیکسل امتیاز ۸ میگیره؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *