استفاده بهینه از امکانات Accessibility در آیفون

استفاده بهینه از امکانات Accessibility در آیفون
  • 1392/5/6
  • بهراد جاود
  • 7

اگر کاربر آیفون باشید، چه آیفون خود را جیلبریک کرده باشید چه نکرده باشید یک ویژگی منحصر به فرد در آیفون شما وجود دارد که ممکن است تا امروز کمتر به آن توجه کرده باشید. این ویژگی یک بخش در تنظیمات آیفون شماست به نام Accessibility. به قول خود اپل آنها با این امکانات « هر کاری ممکن بوده کرده اند تا هر کاری ممکن است بکنید ». با اینکه این بخش از اساس برای افرادی ساخته شده که از لحاظ جسمی ناتوانی هایی دارند اما می توان از آنها برای افراد کاملا توانا هم استفاده کرد. در ادامه می خواهیم به این بخش از آیفون شما که خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد بپردازیم:

iPhone_Accessibility_01

چطور تنظیمات Accessibility را پیکربندی کنیم:

در کل دو راه برای پیکربندی این تنظیمات وجود دارد. راه اول که همان راهی هست که اپل آن را توصیه می کند استفاده از آیتونز است. دیوایس خود را به کامپیوتر متصل کنید و در آیتونز وارد قسمت مربوط به دیوایس خود شوید. در انتهای تب Summary در دسته Options یک دکمه وجود دارد که روی آن نوشته شده Configure Universal Access. اکثر تنظیمات Accessibility در همین بخش قابل پیکربندی است.

iPhone_Accessibility_02

راه دوم این است که آیتونز را فراموش کنید و تنظیمات را از روی دیوایس خود پیکربندی کنید. Settings را باز کنید و به بخش General و سپس Accessibility بروید. اینجا می توانید تنظیمات دلخواه خود را پیکربندی کنید. درست مثل آنچه در آیتونز قابل کنترل است.

iPhone_Accessibility_03

Assistive Touch:

اگر دکمه های سخت افزاری آیفون شما خراب شده یا اینکه می خواهید به سادگی هر چه تمام تر یک سری دستور به آیفون خود بدهید Assistive Touch خیلی به دردتان می خورد. مهم نیست کدام نرم افزار را اجرا کرده اید یا در کجای سیستم عامل به سر می برید، پس از اینکه این ویژگی را فعال کردید یک مربع کوچک روی صفحه نمایان می شود که می توانید جای آن را روی صفحه تغییر دهید. ضمنا وقتی با آن کاری ندارید کمرنگ می شود، انگار که اصلا روی صفحه شما نیست. پس نگران این نباشید که مزاحمتان بشود.

iPhone_Accessibility_04

یک کار خوب دیگری که این ویژگی انجام می دهد این است که می توانید از طریق آن امکان چرخش صفحه را غیر فعال کنید و صفحه را روی حالت افقی قفل کنید. همانطور که می دانید قفل کردن صفحه از طریق منوی Multitask صفحه را تنها در حالت عمودی قفل می کند.

iPhone_Accessibility_05

برای قفل کردن صفحه نمایش در حالت افقی ابتدا آن را در منوی Multitask در حالت عمودی قفل کنید و سپس در منوی Assistive Touch که قبلا فعال کرده اید وارد بخش Device و سپس Rotation شوید. درست مثل عکس بالا با گزینه های تغییر حالت صفحه نمایش مواجه می شوید که هر کدام را که انتخاب کنید به صورت موقت روی همان حالت صفحه نمایش قفل می شود.

Invert Colors:

یکی دیگر از توانایی های فوق العاده Accessibility در آیفون Invert Colors نام دارد. این ویژگی می تواند در برخی مواقع و در برخی از نرم افزار ها کنتراست رنگ را بهبود بخشد و در نتیجه باعث شود دیدتان در نرم افزار بهتر شود.

iPhone_Accessibility_07

همانطور که گفته شد استفاده از این ویژگی به نرم افزاری که استفاده می کنید وابسته است و ممکن است برای برخی نرم افزار ها این ویژگی نتیجه معکوس دهد و کیفیت تصاویر را کاهش دهد. اما بعضی نرم افزار ها هم هستند که با این ویژگی به خوبی هم خوانی دارند. یکی از فواید این ویژگی زمانی است که در شب و در نور کم از آیفون خود استفاده می کنید. غیر از مواقعی که از حالت night در iBooks استفاده می کنید، در بقیه موارد نور سفید صفحه نمایش آیفون در اتاق تاریک می تواند چشم شما را به شدت اذیت کند که با استفاده از Invert Colors این مشکل نیز حل می شود.

Zoom:

اگر فکر می کنید متون در آیفون شما بیش از حد ریز هستند راه های زیادی وجود دارد که این مشکل را حل کنید. یکی از آن راه ها ویژگی Large Text در بخش Accessibility است که در آنجا می توانید اندازه متون را برای برخی نرم افزار ها و بخش ها مثل نوتیفیکیشن ها و ایمیل ها افزایش دهید.

iPhone_Accessibility_06

راه دیگر که البته برای همه نرم افزار ها می توان از آن استفاده کرد ویژگی Zoom است. با فعال کردن این ویژگی می توانید با تپ کردن صفحه نمایش با سه انگشت، متن هر نرم افزاری در سیستم عامل را به نزدیک زوم کنید و اگر می خواهید میزان زوم را تغییر دهید فقط کافی است با سه انگشت صفحه را لمس کنید و سپس سه انگشت خود را روی صفحه بالا یا پایین ببرید.

صدای مونو و تغییر در توازن صدا:

خیلی وقت است که صداها به صورت دو جانبه یعنی بخشی برای گوش سمت راست و بخشی برای گوش سمت چپ پخش می شوند و این مورد در آیفون هم وجود دارد. یعنی وقتی در حال گوش دادن آهنگ هستید بخشی از صداها برای گوش سمت راست شما پخش می شوند و بخشی دیگر برای گوش سمت چپ. ولی چون مغز هر دو صدا را با هم ترکیب می کند شما متوجه این موضوع نمی شوید. در این میان مواقعی ضروری وجود دارند که ترجیح می دهید صداها مونو یا یک جنبه ای پخش شوند یعنی همه صدا ها برای هر دو گوش به صورت یکسان به اجرا در آیند.

iPhone_Accessibility_09

در بخش Hearing در منوی Accessibility علاوه بر این که می توانید صدا را به حالت مونو تغییر دهید، همچنین می توانید میزان توازن صدا را هم به دلخواه خود ویرایش کنید. این کار ممکن است در برخی موارد به درد بخورد. مثلا ممکن است کاربر یکی از گوش هایش از دیگری قوی تر باشد که در این صورت می تواند صدا را بیشتر برروی گوش قوی تر خود متمرکز کند. یا شاید هم کاربر مجبور است فقط از یکی از گوشی های هدفون استفاده کند، مثلا مواقعی که می خواهد صدای اطراف را با گوش دیگرش بشنود یا وقتی که گوشی دیگر هدفون را با دوست خود شریک شده، در این مواقع هم می توان با مونو کردن صدا، حتی با یک گوشی هم همه صداهای در حال پخش را شنید و نیازی به گوشی دوم هدفون نخواهد بود.

Guided Access:

تا کنون همه ویژگی هایی که به شما معرفی کردیم یک چیز جدید به آیفون شما اضافه می کردند، اما این یکی هدفش کم کردن توانایی های آیفون شما است. Guided Access برای این به وجود آمده تا آیفون را روی یکی از نرم افزار ها قفل کنید، یعنی در این حال آیفون فقط همین نرم افزار را اجرا می کند. پس از اینکه این ویژگی را فعال کردید وارد نرم افزار دلخواه خود شوید و سه بار دکمه Home را فشار دهید تا آیفون روی همین نرم افزار قفل شود.

iPhone_Accessibility_08

این ویژگی در مواقع مختلفی به دردتان می خورد، مثلا وقتی که می خواهید برای مدت طولانی در محیط یک نرم افزار باقی بمانید و با یک لمس اشتباه از نرم افزار خارج نشوید، یا وقتی می خواهید آیفون خود را به دست بچه ها بدهید تا با آن بازی کنند و البته به دیگر بخش های آیفون سرک نکشند. این ویژگی همچنین برای زمانی خوب است که می خواهید یک کیوسک آیفونی ایجاد کنید به طوری که مراجعان بتوانند فقط از همان نرم افزار مورد نظر شما استفاده کنند، چیزی شبیه به دستگاه های خودپرداز. همین طور می توان از این ویژگی برای مدارس استفاده کرد و معلم می تواند با فعال کردن این ویژگی با خیال راحت سر کلاس به شاگردانش آیفون بدهد تا فقط در راه علم از آن استفاده کنند.

ویژگی خواندن متون:

برای کسانی که در خواندن متون در آیفون مشکل دارند همانطور که بالاتر ذکر شد می توانند از ویژگی های Zoom و Invert Colors استفاده کنند. اما راه دیگر که ممکن است برای بعضی ها بسیار مفید باشد ویژگی VoiceOver است. وقتی این ویژگی را فعال کنید با هر یکبار تپ کردن روی هر چیز که در صفحه نمایش می بینید، متن آن برای شما خوانده می شود. در این حالت برای انتخاب کردن هر چیز باید یکبار تپ کنید، برای اجرا کردن هر چیز باید دوبار تپ کنید و برای اسکرول کردن یا بالا و پایین بردن صفحه باید از سه انگشت خود استفاده کنید.

iPhone_Accessibility_10

علاوه بر این یک ویژگی دیگر به نام Speak Selection هم وجود دارد که می توانید آن را در منوی اصلی Accessibility فعال کنید. با فعال کردن این ویژگی، در هنگام انتخاب کردن یک متن یک گزینه جدید برای خواندن متن به شما نشان می شود. این ویژگی برای متن های قابل انتخاب به خصوص در صفحه های اینترنتی بسیار مفید است.

تغییر در تنظیمات دکمه Home:

اگر یکبار دکمه هوم را فشار دهید به صفحه اصلی سیستم عامل انتقال داده می شوید. اگر دوبار فشار دهید بخش چند وظیفه ای فعال می شود. معمولا این دکمه را سه بار پشت سر هم فشار نمی دهید مگر اینکه همانطور که پیش از این اشاره شد ویژگی Guided Access را فعال کرده باشید. در انتهای منوی Accessibility می توانید با انتخاب Triple-click Home تنظیمات سه بار فشار دادن دکمه هوم را تغییر دهید. می توانید تعیین کنید که با سه بار فشار دادن دکمه هوم کدام یک از ویزگی ها فعال شوند.

iPhone_Accessibility_11

چنانچه برای دوبار یا سه بار فشار دادن دکمه هوم کمی مشکل دارید و نمی توانید با سرعت لازم این دکمه را فشار دهید می توانید در منوی Accessibility وارد بخش Home-click Speed شوید و سرعت این کار را کاهش دهید تا از این پس فشار دادن پشت سر هم کلید هوم برای شما آسان شود.

تا به حال از ویژگی های Accessibility در آیفون خود استفاده کرده اید؟ کدام را بیشتر از همه مورد استفاده قرار دهید؟ خوشحال می شویم نظر شما را در این مورد بدانیم.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 7 دیدگاه
  1. ممنون بابت راهنماییتون … بیشتر از دو مورد خوشم اومد یکی Assistive Touch چون قبلا توی اندروید این چنین ویژگی هایی رو توسط یه نرم افزار داشتم و دومی Guided Access چون خیلی مواقع بچه ها گوشیم رو واسه عکس نگاه کردن میخوان دیگه نا خواسته به مخاطبینم زنگ نمیزنن …

  2. سلام
    من پیشتر با دو بار زدن دکمه home به قسمت مالتی تسک وارد میشدم اما الان متاسفانه با دو بار زدن این گزینه هیچ اتفاقی نمیوفته!
    ممنون میشم اگه دلیلش رو بهم بگید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *