داستان دو برادر (نقد بازي Brothers: A Tale of Two Sons)

داستان دو برادر (نقد بازي Brothers: A Tale of Two Sons)
  • 1392/5/19
  • hosseincode
  • 13

Brothers-A-Tale-of-Two-Sons[1]

اغلب مي شنويم كه براي توصيف دو نفر كه بسيار شيبه هم هستند گفته مي شود «از يك ذهن واحد استفاده مي كنند» زيرا اينها بدون كوچك ترين حرف زدني مي دانند كه طرف ديگر به چه چيزي فكر مي كند يا چه حسي دارد. استوديوي بازي سازي Starbreeze سازنده بازي هايي نظير The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay و The Darkness در بازي جديد خود از اين ايده استفاده كرده است.

دو برادر بدون نام كه در بازي فقط با نام برادر بزرگ و برادر كوچك شناخته مي شوند هدف مشتركي را دنبال مي كنند: پيدا كردن علاجي براي بيماري مرموز پدرشان. اين دو برادر كه از روستاي كوچك خود به بيرون زده اند و وارد دنيايي شبيه كتاب داستان شده اند، تنها سلاحشان ذهن آنهاست و فقط كمك همديگر را دارند.

اگر فكر مي كنيد كه Brothers يك بازي مشاركتي است كه هر يك از برادرها را يك نفر كنترل مي كند سخت در اشتباهيد، اين بازي چيزي فراتر از آن است. در حقيقت بازيكن به طور همزمان هر دو برادر را كنترل مي كند و هر برادر با حركت يكي از Thumbstick هاي دسته كنترل مي شوند. به خاطر همين كه هر دو دست مشغول كنترل اين Thumbstick ها هستند و ديگر زدن دكمه ديگر بسيار سخت مي شود، در اين بازي كارهايي نظير گرفتن لبه يا كارهاي مشابه هم تنها با همان Thumbstick ها امكان پذير است.

شايد به نظر كنترل اين دو برادر ساده به نظر بيايد، ولي وقتي خودتان كنترلشان كنيد خواهيد فهميد كه براي مغزتان بسيار سخت است كه دو شخصيت را همزمان كنترل كند. در اوايل بازي، حتي براي ساده ترين كارهايي كه بايد در طول بازي انجام داد هم با سختي هايي مواجه خواهيد شد.

brothers-1[1]

به عبارت ديگر اين دو برابر از يك ذهن واحد استفاده مي كنند و اين ذهن واحد هم همان ذهن شماست و آن هم به تنها كار كردن عادت دارد. ولي  با اين حال وقتي چندين بار اين دو برادر را كنترل كنيد تا پازل هاي محيطي را حل كنند و يا از خطرات دوري كنند اتفاق جالبي مي افتد. شما ياد مي گيريد! بعد از مدتي بهتر از قبل آنها را كنترل خواهيد كرد.

داستان بازي چيز جديدي نيست؛ دو برادر به خاطر شرايط سخت به كمك هم آمده اند اما چيز شگفت انگيز اين است كه اين داستان خوب با كلمات بيان نمي شود. اين دو برادر در طول بازي حتي يكي كلمه هم حرف نمي زنند.

شما روابط و داستان اين دو برادر را از طريق قابليت هميشه در حال پيشرفت ذهن خود در كنترل كردن آنها، خواهيد فهميد. ساده تر بگويم: كل داستان بازي از طريق گيم پلي روايت مي شود.

بازي هاي زيادي هستند كه به سمت فيلم هاي پويا حركت مي كنند ولي Brothers بيشتر شبيه يك كتاب شعر است تا فيلم. مكانيزم گيم پلي بازي نقش بندهاي شعر را دارند و در كنار هم چنان احساسي را به وجود مي آورند كه چندين صفحه فيلم نامه (يا در اينجا بازي نامه) با هزاران هزار كلمه از ايجاد چنين حسي عاجزند.

Brothers داستانش را با معرفي كردن المان هاي جديد در گيم پلي هميشه تازه نگه مي دارد (بهترين آن براي من زماني بود كه دو برادر با يك طناب به يكديگر وصل شده بودند و بايد خود را از لبه اي به لبه ديگر پرت مي كردند). برخلاف ديگر هم قطارانش، مكانيزم هاي گيم پلي Brothers تكرار نمي شوند. اين مكانيزم ها در يك مرحله معرفي مي شوند، آنها را انجام مي دهيم و بازي ادامه مي يابد. اين زمان كوتاه براي هر مكانيزم كه كمتر از سه ساعت هم طول مي كشد، نشان مي دهد كه هدف سازندگان در اين بازي منحصر به فرد بودن است نه رسيدن به زمان طولاني با ارائه چيزهاي تكراري.

url1[1]

از نظر گرافيكي هم بازي در همه لحظات خوب عمل كرده است. به سختي مي توان مرحله اي را يافت كه بدون منظره اي زيبا و خيره كننده باشد. اين صحنه ها نه تنها زيبا هستند بلكه نشان مي دهند كه اين دو برادر چه دنياي بزرگي را بايد براي رسيدن به هدفشان طي كنند و اينكه چقدر اين همكاري براي موفقيت شان مهم است.

اين روابط بين شخصيت ها در جريان ريزه كاري هاي اضافي، بيش از پيش شكل مي گيرد. در يكي از اين صحنه ها دو برادر با پيرزني رو به رو مي شوند كه در حال جارو كردن جلوي خانه اش است. اگر برادر بزرگ تر را پيش اين پيرزن ببريد به او كمك خواهد كرد و اگر برادر كوچك تر را ببريد سعي خواهد كرد براي تحت تاثير قرار دادن او نحوه گرفتن جارو را در دستان پيرزن درست كند. اين صحنه ها تنها براي شناختن شخصيت دو برادر در بازي گنجانده شده است. آنهايي كه ميخواهند از اين دو برادر بيشتر بدانند در ادامه بازي موقعيت هاي بيشتري خواهند داشت تا تجربه يشان بيش از پيش احساسي شود.

Brothers: A Tale of Two Sons مرزهاي قابليت بازي هاي ويديويي در برقراري ارتباط را به چالش مي كشد و هرچند كم، اما موفق مي شود اين مرزها را گسترش دهد. مراحل پاياني بازي اشك شما را در خواهد آورد اما نه به خاطر يك خط ديالوگ كه دلتان را به درد آورد يا نه به خاطر آهنگ غمگينش، بلكه باز هم از طريق گيم پلي اش. اين بازي براي Xbox 360 منتشر شده و 28 اگوست براي PC و 3 سپتامبر براي PS3 عرضه خواهد شد.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 13 دیدگاه
  1. سلام توروخدا کمکم کنید من این بازی یه جای گیر کردم یکی کمکم کنه دوتا ویندوز عوض کردم هر چی میکنم در باز نمیشه اینم لینک عکسی که تو او مرحله گیر کردم
    http://axgig.com/images/17423226980792627359.jpg

    1. احتمالا بازیت مشکل داره. من این مرحله رو به سادگی رد کردم.

    2. البته الان شاید دیر شده برای پاسخ دادن ولی توی اون قسمت اگه دوربین رو بچرخونی پشت در در کم کم باز میشه میاد بالا.

  2. بازی احساسی بود
    خیلی خوشم اومد
    ضمنا اگه با دسته بازی کنی میتونی با آنالوگ سمت راست یا چپ کنترل یه برادر به دست بگیری و با کیبورد هم برادره دیگه یعنی میشه دو نفره بازی کرد!

  3. من در چپتر ۴ قسمتی که باید از قلعه بالا برند نزدیک اواخر چپتر مشکل دارم. برادر کوچک تر با تاب خوردن به گیره بالای سرش نمیرسه . آپدیت رو هم از لینک http://dl3.ps-army.com/Download/Updates/Brothers_A_Tale_of_Two_Sons_Update_1-iNLAWS.www.PS-Army.Com.rar گرفتم و نصب کردم اما تصحیح نشد. لینک رو دوستان ببینند آخرین آپدیتش هست دیگه درسته؟ چه کار کنم سیو چپتر ۴ رو کسی داره زحمتشو بکشه جایی آپلود کنه یا برام بفرسته؟

  4. یکی از بهترین بازی هایی بود ک دیده بود
    عالی بود
    خیلی هم احساسی بود و آخرش حرف نداشت

  5. سلام
    یه مرحله رو بازی باگ داره اصلا خوب نیس
    اون مرحله که باید پل را بندازی روی اون یکی کوه
    باگش اینطوریه که وقتی اون مرد رو واسه کمک صدا می کنی دیگه بازی به خالت اولی یه جوی استیک هارو نمیاره

  6. سلام
    من این بازی رو دانلود کردم ولی نور بازی خیلی زیاده بنظرتون مشکل چیه(موبایل)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *