نوستالژي اردك ها (نقد بازي DuckTales: Remastered)

نوستالژي اردك ها (نقد بازي DuckTales: Remastered)
  • 1392/5/24
  • hosseincode
  • 0

708530_20130808_embed003

بازي DuckTales براي كنسول NES جاي ويژه اي در قلب بچه هاي دهه 1980 دارد. نه تنها به خاطر اينكه از روي كارتون محبوبي به همين نام ساخته شده بود بلكه بيشتر به خاطر اينكه خوش ساخت هم بود. كار ساخت بازي برعهده مهندسان متخصص كپكام بود كه ساخت Mega Man اصلي را نيز برعهده داشتند. شخصيت هاي نام‌ آشنا، موسيقي هاي خارق العاده و گيم پلي بر پايه گشت و گذار باعث شدند DuckTales به يكي از به يادماندني ترين بازيهاي اين پلتفرم تبديل شود.

به همين دليل كاملا منطقي به نظر مي رسد كه چرا كپكام تصميم به بازسازي اين بازي كرده ولي درست مثل پيدا كردن يكي از عروسك هاي دوران بچگي، DuckTales هنوز هم مثل هماني است كه در آن زمان به ياد داشتيم.

DuckTales: Remastered در اكثر مواقع ادامه دهنده داستان همان نسخه NES است. داستان آقاي McDuck توسط ميان پرده هايي كه صداگذاري آن ها از روي صداهاي شخصيت هاي كارتون اصلي گرفته شده اند، روايت مي شود. بيان كليت مطلب ساده است: اين اردك بيليونر گنج و جواهرات را دوست دارد و تصميم مي گيرد براي پيدا كردن گنج بيشتر كل دنيا را بگردد. هر مرحله توسط يكي از اين ميان پرده ها مقدمه چيني مي شود و اگر غير از اين بود مراحل مختلف اصلا به هم ربط نداشتند و بي معني به نظر مي آمدند.

708530_20130808_embed001

اين ميان پرده ها باعث مي شوند هر مرحله شبيه يك قسمت از كارتون باشد. اما ديالوگ ها هرچند به سبك خود كارتون وفادار مانده اند ولي در بيشتر مواقع به سمت طنزي مي روند كه چندان جالب نيست. در يكي از مراحل يك گرز بر سر يكي از اردك ها فرود مي آيد كه به همين دليل او مي گويد:‌«اين چيزيه كه من به عنوان دل درد مي شناسم!» كه McDuck جواب مي دهد كه بايد سر او درد مي كرده نه دلش. سطح طنز بازي در اين حد است كه در سرتاسر بازي وجود دارد. شوخي هاي DuckTales: Remastered بيشتر براي افراد 8 ساله و پايين تر مناسب است.

طراحي و انيميشن هاي بهبود يافته DuckTales: Remastered بيش از بقيه قسمت هاي آن مورد توجه قرار گرفته اند. تك تك فريم هاي شخصيت ها و دشمنان با دست طراحي شده اند و فوق العاده هستند. انهايي كه كارتون اصلي را ديده باشند خيلي زود خواهند فهميد كه طرح هاي استفاده شده در بازي بر اساس همان كارتون طراحي شده اند. انيميشن هاي دوست داشتني شخصيت ها هم بسيار جالب هستند. وقتي آقاي McDuck توسط يك گياه گوشت خوار بلعيده مي شود سعي مي كند از گياه بيرون برود و با دم خود به گياه فشار وارد مي كند! يا در صحنه ديگر وقتي با عصايش مثل گلفبه چيزي ضربه مي زند كل بدنش از شدت ضربه مي لرزد و چندين پر از بدنش در مي آيد. اما وقتي از نمايش و معرفي بازي به گيم پلي مي رسيم همه چيز رو به سرازيري مي رود.

مقايسه نسخه جديد و قديمي آقاي McDuck در حال استفاده از Pogo Stick
مقايسه نسخه جديد و قديمي آقاي McDuck در حال استفاده از Pogo Stick

كنترل شخصيت اول بازي در DuckTales: Remastered غير دقيق، سفت و غير قابل اعتماد است. پرش ها با Pogo Stick چندان دقيق نيستند و بيشتر مواقع در وسط پرش متوقف مي شود و باعث مي شود دشمنان به شما ضربه بزنند. ديگر مواقع هم McDuck نمي تواند در بعضي سطوح بپرد كه به صورت عادي نبايد مشكلي داشته باشند. اين مشكلات اغلب باعث كشته شدن بازيكن در پرش هايي مي شود كه هيچ گاه به مقصد نمي رسند.

حتي در درجه سختي معمولي هم بيشتر مرگ هايتان اعصاب خورد كن و نا عادلانه است. هر سه فرصتي كه در هر مرحله داريد بسيار با ارزش هستند و اگر سه بار بميريد مجبوريد مرحله را از ابتدا شروع كنيد. هر مرحله هم حدود 30 دقيقه طول مي كشد كه به اتمام برسد و از همين رو اين مسئله بسيار روي اعصاب است. در طرف ديگر درجه سختي آسان بازي از آن طرف پشت بام افتاده است. در اين درجه سختي شما مي توانيد بي نهايت بار بميريد و ميزان سلامتي تان هم دوبرابر مي شود. در اين درجه سختي با هيچ گونه چالشي رو به رو نيستيد.

708530_20130808_embed002

البته اين مشكلات در نسخه NES هم موجود بود. چيزي كه مهم است اين است كه DuckTales: Remastered با وجود وفادار ماندن به اصل قضيه، هيچ تلاشي براي بيشتر لذت بخش تر كردن بازي نكرده است. حتي اگر با كنترل بازي هم كنار بياييد باز هم حس بازي كردن آن را نخواهيد داشت. دشمنان چيزي بيشتر از اين نيستند كه مسير مشخصي را طي كنند و منتظر بمانند كه شما روي سرشان بپريد. نقطه عجيب اين است كه اگر دو متر جلوتر برويد و برگرديد دشمناني كه كشته ايد دوباره جلويتان پديدار مي شوند. نسخه NES به خاطر مشكلات حافظه اي كه اين كنسول داشت مجبور بود اين مشكلات را تحمل كند ولي در حال حاظر با چنين پلتفرم هاي قدرتمندي هيچ دليلي براي دوباره اعمال كردن آنها در بازي جديد وجود ندارد.

اگر هدف WayForward و Capcom كه به ترتيب سازنده و ناشر بازي هستند اين بود كه DuckTales را با مدرنيزه كردن جلوه هاي بصري آن بازسازي كنند بايد بگوييم كه در اين كار موفق شده اند. اما ديگر بازيهاي NES كه نسخه بهبود يافته ي آنها منتشر شده اند، علاوه بر بهبود دادن گرافيك و برطرف كردن مشكلات، بازي را قابل دسترس تر از گذشته كرده اند. اما در عوض DuckTales: Remastered به جز گرافيك بهبود يافته اش چيز زيادي براي گفت ندارد و هيچ زيبايي گرافيكي نمي تواند اين مشكلات را پنهان كند.

DuckTales: Remastered چند روز پيش در 22 مرداد براي پلتفرم هاي PC ،Xbox 360 ،PS3 و Wii U منتشر شد و شما مي توانيد هم اكنون آن را تهيه كنيد.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *