Xbox One در مقابل Play Station 4 : مقایسه دو کنسول که در آینده نزدیک عرضه خواهند شد.

Xbox One در مقابل Play Station 4 : مقایسه دو کنسول که در آینده نزدیک عرضه خواهند شد.
  • 1392/6/1
  • بهرام مرتاضی
  • 17

ps4-vs-xbox-one (1)

Xbox One شرکت مایکروسافت و Play Station شرکت سونی آماده عرضه هستند و این دو دستگاه به زودی به عنوان نسل بعدی کنسول های بازی در مقابل یکدیگر قرار می گیرند.

نسل بعدی سیستم های بازی پیش روی ماست، مایکروسافت Xbox One را معرفی کرده و در مقابل سونی Play Station 4. انتظار می رود که هر دو نوامبر عرضه شوند. برخی از مشخصات تکمیلی دیگر هنوز مبهم است، اما بعد از E3 و Gamescom ما بسیاری از خصوصیات هر دو دستگاه را شناختیم

قیمت و تاریخ عرضه

Play Station 4 دقیقاً 100 دلار ارزانتر از Xbox One است، و با قیمت 399$ خود در این زمینه رقیب 499$ی خود را شکست می دهد. اگر چه با قیمت گفته شده Play Station 4 بدون دوربین عرضه خواهد شد و در مقابل Xbox One با Kinect جدید خود قابلیت صدا و حرکت را به Xbox اضافه کرده است.

سونی تاریخ عرضه 15 نوامبر را برای آمریکای شمالی و 29 نوامبر را برای امریکای جنوبی و اروپا تعیین کرده است. اما هنوز مایکروسافت زمان دقیقی را تعیین نکرده است، اما گفته است که دستگاه در حدود همان تاریخ عرضه خواهد شد. Play Station 4 در زمان عرضه 17 بازی قابل اجرا خواهد داشت و این رقم برای Xbox One بیشتر است. این دستگاه 23 بازی را به هنگام عرضه پشتیبانی می کند. عناوین اصلی نظیر Assassin’s Creed 4 : Black Flag, Call of Duty : Ghost, Battlefield 4 و Watchdogs برای هر دو دستگاه عرضه خواهد شد. در حالی که بازی های اختصاصی Xbox One مانند Forza Motorsport 5, Dead Rising 3 و Ryse : Son of Rome و برای Play Station 4 بازی های Driveculb, Killzone : Shadow Fall و Knack هستند.

PS4-vs-Xbox-One

سخت افزار

AMD با به دست گرفتن GPU نسل جدید هر سه نوع دستگاه کولاکی به راه انداخته است. پیشتر Wii U پردازنده گرافیکی Radeon Lattle شرکت AMD نشان داد. و هر دو دستگاه Xbox One و Play Station 4 از پردازنده های گرافیکی AMD استفاده کرده اند. Play Station 4 دارای یک پردازنده 8 هسته ای AMD به نام Jaguar است و یک پردازنده گرافیکی Radeon است. مایکرسافت در مورد این سخت افزارهایش کمی آزادانه تر عمل کرده است، اما کاملاً مشخص است که AMD به عنوان همکار برای مایکروسافت در ساخت پردازنده گرافیکی 8 هسته ای خاص مایکروسافت همکاری داشته است.

باید توجه داشت که بحث کدام CPU و GPU سریعتر است یک بحث تمام نشدنی باقی می ماند همانطور که بحث پردازنده های Xbox 360 در مقابل PS3 و XBox در مقابل PS2 باقی ماند. تفاوت ساختار معماری سخت افزار و سیستم عامل های دو دستگاه باعث می شود که مقایسه  این دو نتیجه ای نداشته باشد، و همانند تمامی کنسول های بازی، XBox One و Play Station 4 تنها آنقدری بهتر از یکدیگر هستند که سازندگانشان از آنها تعریف و تمجید می کنند. به غیر از تفاوت پردازنده های گرافیکی که باید آن زمانی بررسی کرد که این دو دستگاه در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

برای هر دو دستگاه 8GB رم در نظر گرفته شده است، این مقدار رم برای اکثر کامپیوترهای گیم امروزی متعارف شده است، اما همین مقدار 4 برابر رم Wii U و 16 برابر رم Xbox 360 و Play Station 3 است. اما، مقدار رم تنها فاکتور مقایسه نسل های کنسول بازی نیست. Play Station 4 از رم GDDR5 سود می برد در حالی که رم Xbox One همان رم های DDR3 معمولی هستند « همان مدل از رم هایی که بر روی دستگاه های Wii U سوار شده است ».

گفته شده است که 500GB حافظه داخلی برای هر دو دستگاه در نظر گرفته شده است، که می توان آن را برای گیمرهایی که دوست دارند تمامی اطلاعات بازی را دانلود کنند یا تمامی بازی ها را روی هارد دیسک داشته باشند، ضعیف به نظر می رسد. اما خوشبختانه هر دو دستگاه از حافظه هارد دیسک خارجی با پورت USB 3.0 پشتیبانی می کنند، بنابراین شما می توانید به سادگی یک هارد اضافی را به دستگاهتان متصل کنید بدون اینکه نگران باشید از لحاظ حافظه دچار کمبود هستید.

دسته ها

برعکس Nintendo، که کلاً دسته های کنسول هایش را در هر نسل تغییر می دهد، مایکروسافت و سونی طراحی هایشان را پیدا کرده اند و تغییرات جزیی اندکی اضافه کرده اند. نحوه چیدمان دکمه های هر دو کنسول به اجدادشان شبیه است و سونی حتی دسته های Play Station 4 را DualShock 4 نامیده است، ورژن آپگرید شده ی DualShock 3. اگر چه هر دو دسته بازی تغییرات خاصی را در طراحی داشته اند.

DualShock 4 دارای یک صفحه لمسی خازنی شده است که روش جدید برای کنترل برخی از بازی ها است. همچنین یک سوکت هدفون و اسپیکر بر روی گوشی تعبیه شده است، روشن بودن یک از چهار چراغ روی دستگاه نشان می دهد که بازیکن کدام کنترل کننده در بازی است. یک دکمه مخصوص اشتراک گذاری بر روی دستگاه تعبیه شده است که به بازیکنان این امکان را می دهد تا محتوای بازی ها و مدیای خود را در سراسر شبکه Play Station Network منتشر کنند.

در طرف دیگر دسته Xbox One تغییرات چندانی ندارد، اما آنها سرعت پاسخگویی دکمه های پدالی را افزایش داده اند، که باعث می شود بازی های شلیکی اول شخص خیلی جذاب تر به نظر برسند.

دوربین

Kinect آپگرید شده است، اما Play Station Eye در این مورد ضعیف عمل کرده است. سونی در نمایشگاه E3 برای دوربین کنترل کننده و ویدیویی اش صحبت از آپگرید هایی کرد، اما مشخصات جدید هنوز درباره این دوربین منتشر نشده است. برعکس Kinect و Xbox One دوربین سونی به همراه Play Station 4 عرضه نخواهد شد و به عنوان لوازم جانبی با مبلغ 59.99$ در آینده در دسترس خواهد بود.

مایکروسافت در مورد Kinect خیلی تعریف کرده است و آن را به طور اختصاصی یکی از اجزای Xbox One معرفی کرده است. اگر Xbox One شما خاموش باشد شما می توانید آن را با دستور صوتی “Xbox On” روشن کنید.

Kinect دارای یک دوربین 1080p ویک دوربین مادون قرمز که می تواند در نور کم ببیند، مایکروسافت مدعی شده است که Kinect جدید خیلی بهتر از Kinect قبلی می تواند ببیند. این دوربین از چند میکروفون ریز کنار هم استفاده می کند و با قابلیت خنثی سازی نویز دستورات صوتی را خیلی خوب دریافت می کند. کنترل صوتی Xbox One به وسیله Kinect چیزی بوده است که مایکروسافت خیلی از آن تعریف کرده است. ما باید ببینیم که آیا این تعریف ارزش آن را داشته است یا نه. برنامه Skype هم به همراه Xbox One عرضه می شود و شما با Kinect خود می توانید با این برنامه چت کنید.

به هر حال Play Station 4 هم دوربین خود را خواهد داشت. اما سونی اطلاعات کمی را راجع به آن داده است و معلوم نیست خصوصیات جزیی این دوربین چگونه خواهد بود و چه کارایی هایی خواهد داشت. این دوربین هم از دو نیز مانند اولین Kinect بهره خواهد برد تا بتواند تصاویر سه بعدی را ذخیره کند و قادر است ویدیو هایی با رزولیشن 1280×800 را با سرعت 60 فریم در ثانیه ضبط کند. این دوربین با DualShock در کنار هم کار می کنند و با استفاده از تکان خوردن نور دسته Play Station دوربین به حرکت ها عکس العمل نشان می دهد. این دوربین همچنین دارای یک میکروفون چهارکاناله درکنار هم است. این دوربین آپگرید بزرگی برای دوربین کم استفاده Play Station Eye خواهد بود، اما هنوز در ارائه جزئیات یک قدم عقب تر از Kinect است و البته به همراه Play Station 4 عرضه نخواهد شد. سونی هنوز هیچ بازی ای را که از این دوربین پشتیبانی می کند معرفی نکرده است.

خصوصیات مدیا

هر دو دستگاه از تکنولوژی جدید در این زمینه استفاده خواهند کرد. مثل همه چیزهایی که امروزه می بینیم، Xbox One و Play Station 4 دیسک های Blu-ray را اجرا خواهند کرد، همانطور که Play Station 3 این قابلیت را داشت. هر کدام از آنها آرشیو خاص فیلم و موزیک مختص خود را برای خرید یا اجاره دارند و به Netflix, Hulu Plus و دیگر سرویس های اشتراک آنلاین مدیا دسترسی دارند.

اگر چه Xbox One در این زمینه یک گام فراتر رفته است و برنامه راهنمای مختص خود را دارد که از طریق کابل یا دیش ماهواره قابل دریافت است. به لطف برنامه راهنما و درگاه HDMI شما می توانید تلوزیون را در Xbox One خود تماشا کنید کانال ها را با دستور صوتی عوض کنید و به شبکه های پیشنهادی Xbox One سر بزنید. Wii U هم سرویس مشابهی را تحت عنوان TVii ارائه داده است، که از دسته Wii U به عنوان کنترل استفاده می کند، اما این تلوزیون یک سیستم کامل بر روی یک کنسول بازی است.

سرویس های آنلاین

هنوز مایکروسافت Xbox Live را به عنوان هسته Xbox One قرار داده است. با اینکه مایکروسافت ابتدا اعلام کرد Xbox One برای اجرای بازی هایش نیاز دارد که به اینترنت متصل باشد و سپس زیر فشار بازی خور ها اعلام کرد که این نیاز از روی Xbox One برداشته شده است. تنها یک وصل شدن اولیه به اینترنت برای فعال سازی Xbox One نیاز است. این باعث شده تا مایکروسافت به سرویس با ارزش حافظه Cloud خود پشت پا بزند. البته هنوز حافظه Cloud و میزبانی سرور موجود است اما هنوز معلوم نیست که خصوصیات این حافظه Cloud که مایکروسافت آن را در E3 تشریح کرده بود چگونه خواهد شد. همانند Xbox 360 دستگاه Xbox One هم نیاز به پرداخت حق عوضیت سالانه 50$ دارد تا بتوان از طریق آن بازی های آنلاین را انجام داد و از سرویس های مدیا نظیر Netflix استفاده کرد.

سونی درباره Play Station Network از یک جهت پیشرفت داشته است و از یک جهت پسرفت، از یک طرف کاربران نیاز به ثبت نام برای دیدن مدیا در سرویس های اینترنتی نظیر Netflix نیستند و قادر خواهند بود تا اطلاعات بازی خود را با دوستان به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند و از طرف دیگر کاربران نیاز دارند تا یک حق عضویت 50$ را پرداخت کنند تا بتوانند بازی های غیر رایگان را به صورت آنلاین بازی کنند. این تغییر بزرگی است در Play Station 4 شاهد آن هستیم. در Play Station 3 نیازی به عضویت جهت بازی های آنلاین نبود.  ثبت نام برای استفاده از سرویس های آنلاین اختلاف های Play Station 4 و Xbox را بیشتر می کند، با توجه به گذشته درخشانی که بازی های رایگان آنلاین Play Station Network در مقابل Xbox Live داشته اند باید دید که آینده سرویس های آنلاین این دو این بار چگونه خواهد شد.

ps3-xbox-360-xbox-one-ps4-sidebyside-640x571

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 17 دیدگاه
    1. پلی استیشن4 پنجاه درصد قدرتمند تراست سرعت پردازش پلی استیشن4 بهتر است از ایکس باکس
      وان

    2. نه پلی استیشن4 خیلی بهتر از ایکس وان هست چون پنجاه درصد قدرتمند از ایکس باکس وان هست و سرعت پردازش پلی استیشن4 بهتر است از ایکس باکس وان و درست که ایکس باکس وان گرون تر از پلی استیشن 4 هست چون باکینکت هست والی دوربین پلی استیشن همراهش نیست و باید جدا گانه خرید

    1. من قبلا عاشق ایکس باکس بودم ولی الان اعتقاد دارمplaystation4بهتره

  1. من xbox 360 دارم و الانم میخوام ایکس باکس وان بخرم ایکس باکس تکه و پلستیشن 4 هم به گرده پاش نمیرسه چه برسه هم ردش.

    1. اشتباه فکر نکنید پلی استیشن4 پنجاه درصد قدرتمند از ایکس باکس وان هست وسرعت پردازش ps4 بیشتر از xbox one هست پس نتیجه می گریم پلی استیشن4 بهتر از ایکس باکس وان هست

  2. لازمه به دوستان عزیز ایکس باکس دوست بگم پلی استیشن 4 در طی چند آزمایش از xbox one جلو افتاد از لحاظ سخت افزار پلی استیشن 4 خیلی سر تره و تازه ایکس باکس مسخره به زودی هک میشه ولی PS4 نه و این میتونه اولین برگ برنده سونی باشه.در ضمن بهتون بگم همونطور که دوستی در سایت دیگه گفته بود این نشان دهنده ضعف مایکروسافت در برابر هکر هاست.
    حالا با توجه به تمام چیز ها نتیجه می گیریم PS4 خیلی سر تر و بهتر از ایکس بامس وان هست ،قیافه کنسول که دلیل نمیشه.

  3. من xbox360دارم ولی میخوام xbox one بخرم ولی دقیقا نمیدونم کدوم رو بخرم (xbox oneیاplaystation)میخواستم بدونم عمر کدوم دستگاه بیشتره لطفا راهنماییم کنید

  4. اینقدر بدم میاد از کسایی که نمیدونن چی میگن بعد واسخ خودشون یه چی میپرونن….نمیخوام فن بازی در بیارما ولی خودتون که میبینیدps4 هم از لحاظ سخت افزاری و بازی های انحصاری و گرافیک بالا برخوردار هست.پس دیگه الکی حرف نزنین……………….اونایی که میگن ایکس باکس وان خوب دوست دارن ولی نمیتونن بگن از ps4 برتره . ( حالا نمیگم xone بدرد نمیخوره ) . ولی ایکس باکس امکانات جانبی هم داره. ولی ps4 ….

  5. سلام
    این که پلی استیشن ۴ پنجاه درصد از ایکس باکس قویتره ( از لحاظ کیفیت بازی ها) درسته ولی با چشم انسان قابل تشخیص نیست پس بیخودی یه ویدیو یه چیز گفته دلتونو خوش نکنید.
    من خودم هر دوتا رو داشتم ( پی اس ۴ خریدم اول)چون فکر میکردم پی اس ۴ خوب تره بعد یه مدت فروختم و ایکس باکس وان خریدم که قابلیت هاش بیشتره( نمیگم پی اس ۴ بده )
    اینو گفتم که بدونید از لحاظ کیفیت جفتشون مثل هم عمل میکنن و هر کدوم ویژگی های خودشون رو دارن و هر دوشون گزینه ی خوبین برای خرید حالا اگه از امکانات پی اس ۴ خوشتون اومد، پی اس ۴ بگیرید ولی به نظر من امکانات ایکس باکس بیشتره (انتخاب آخر با خودتون) موفق باشید

  6. سلام دوستان . من نه پلی استیشن ۴ دارم ولی نه ایکس باکس وان ولی میخوام یکیش رو بخرم . با توجه به تحقیقی که کردم کسایی که می خان امکانات بالا داشته باشند معلومه که ایکس باکس وان بهتراز پلی ۴ . ولی اگه می خوای کیفیت بازی ۵۰%بهتر باشه بدن شک پلی استیشن۴ بهترینه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *