بررسی Motorola Moto X

بررسی Motorola Moto X
  • 1392/6/14
  • امين قاسمي‌زاده
  • 1

مرور و بررسی گوشی هوشمند Motorola Moto X :
گوشی‌ای آندرویدی با تجدید نظر و امکانات جدید:

نکات مثبت این گوشی : این گوشی دارای یک دوربین سریع و قابلیت فرمان صوتی است. این گوشی دارای باتری با طول عمر طولانی و تنوع قاب‌های رنگارنگ برای استفاده کاربران است.
نکات منفی این گوشی:قابلیت ذخیره سازی داده‌ها در این گوشی وجود ندارد، به خصوص در گوشی پایه ۱۶ گیگابایتی آن. صفحه نمایش به بزرگی دیگران رقیبان نیست و این از دید کاربران گوشی‌های هوشمند یک ضعف است.
نکات میانی این گوشی:اگر وجود نداشتن قابلیت ذخیره سازی داده‌ها و کوچکی صفحه نمایش این گوشی را ندید بگیریم باید بگویم که باتری این گوشی طول عمر خوبی دارد و این یک گوشی راحت و جمع و جور است که جز مدعیان آندروید به حساب می‌آید.

با توجه به قرار گرفتن این گوشی جز سری گوشی‌های هوشمند باید بگویم که این محصول جدید موتورولا قابل مقایسه با گوشی‌های سرسبد و پرطرفدار Samsung Galaxy S4 و Htc One نیست.
اما این کمپانی تصمیم گرفته است با کمک این گوشی تغییراتی در بازار خود ایجاد کند.
این گوشی هوشمند با قیمت ۱۹۹ دلاری خود نخستین گوشی هوشمند این شرکت است که تحت نظر شرکت والدین بزرگ خود (آندروید) و گوگل در ماه آگوست در ایالت متحده برای کاربران عرضه خواهد شد.
اشتباه نکنید، گوشی Moto X، یک هیولا همراه با نفس‌های آتشین نیست. صفحه نمایش خوبی ندارد و همان طور که بالاتر گفتم قابلیت ذخیره سازی هم ندارد.
ذخیره سازی بزرگ‌ترین ضعف این گوشی است. در گوشی Motorola Moto X که ۱۶ گیگابایت حافظه برای ذخیره سازی دارد،۱۹۹ دلار برای کاربران عرضه شده است.
گوشی Motorola Moto X که ۳۲ گیگابایت حافظه برای ذخیره سازی دارد ۵۰ دلار گران‌تر است. حالا فکر کنم بهتر بتوانید این گوشی را با ابر گوشی‌های امروزه بازار مقایسه کنید.
ضعف ذخیره سازی باعث می‌شود که کاربر از خرید این گوشی منصرف شود، هر چند گوشی Moto X با زیرکی توانسته خود را به عنوان گوشی جمع و جور و با قابلیت‌های پیشرفته معرفی کند.
گوشی Moto X دارای چندین ویژگی همانند گوشی Droids است، به خصوص در مورد کنترل جدید صدا توسط Google.

گوشی‌ای هوشمند با طراحی متفکرانه تر:
زیر نام تجاری موتورولا امسال گوشی‌های جدید و هوشمند و کاربر پسندی می‌بینیم.
در حال حاضر Droid گوشی محبوب و پر فروش موتورولا است. اگر باید عادل باشیم باید بگویم که به حق این گوشی مناسبی است. Droid با سه گوشی Droid Ultra,Droid Maxx,Droid Mini به کاربران عرضه شده است. هر سه این دستگاه‌ها از پیشینیان خود کمتر اثری دارند و به روز شده هستند.
گوشی Moto X با این حال تصمیم گرفته است که تاریخ گذشته خود را کنار بگذارد و نوآوری به وجود بیاورد.
به جای خطوط مخروط مانند، گوشی Moto X با منحنی‌های نرم و گرد ساخته شده است و باعث می‌شود گوشی هوشمند راحت‌تر در دست کاربر قرار گیرد.
این رویکرد و روش در بسیاری از سازندگان سخت افزار گوشی‌های هوشمند در حال اجراست، همانند گوشی Htc One و دارای موفقیت بسیاری بوده است.

موتورولا با این طراحی جدید و منحنی مانند خود یک قدم به جلو گذاشته است و شکل پشت موتورولا تغییر کرده است. موتورولا ادعا کرده است که این قالب ریزی و سازه دقیق باعث شده است که گوشی راحت‌تر در دست قرار بگیرد و نلغزد.
این گوشی دارای یک باتری خاص است ( ۲۲۰۰ میلی آمپر) که با انحنای بدنه این گوشی مطابقت دارد.

من باید اعتراف کنم هنگامی که آخرین محصولات تولید شده توسط شرکت موتورولا را در درست گرفتم و خواستم بررسی کنم حس خوبی داشتم.
قالب گرد آن که باعث می‌شود انگشتان من به هم متصل شوند و در دستان من همانند یک دستکش عمل می‌کند.
در حالی که من این واکنش مشابه را هنگام در دست گرفتن گوشی هوشمند Htc One هم احساس کردم و فقط به نظر من Moto X کمی لوکس‌تر به نظر آمد.
من همین طور دوست دارم در مورد پشتیبانی نرم افزاری و اثر انگشت و سفتی فلز مانند این گوشی بررسی و تست‌هایی را انجام دهم.

این رنگ‌ها عمومی نیستند:
یخش عظیمی از ساختن موتورولا در آمریکا انجام می‌شود (حداقل مونتاژ و طراحی آن).همان طور که قبلاً شرکت موتورولا توضیح داده است، طراحی و ساخت و مهندسی این گوشی در ایالت متحده (تگزاس) انجام خواهد شد.
کاربران مطابق همیشه باید از بین دو رنگ مشکی و سفید یکی را خریداری کنند، با این حال شرکت موتورولا به خریداران گزینه ویژه و سفارشی را اختصاص داده است که می‌توانند رنگ مورد علاقه و طرح مورد نظر خود را سفارش دهند که در کارخانه موتورولا در تگزاس برای کاربران آماده خواهد شد.

این تنظیمات از طریق Moto Maker On line Studio انجام می‌شود که شامل دو رنگ در جلو،۱۸ رنگ در قسمت پشت است و هفت لهجه را پشتیبانی می‌کند.
این تنوع هزاران نفر از کاربران را به خود جذب می‌کند.
حتی کاربر می‌تواند کاغذ دیواری مورد علاقه خود را سفارش دهد. این گوشی به طور انحصاری و در ابتدا برای AT & T در دسترس خواهد بود.
صفحه نمایش:

در بسیاری از جهات صفحه نمایش گوشی هوشمند Moto X نسبت به آخرین گوشی‌های هوشمندی که می‌بینید در رده پایین‌تری قرار گرفته است.
گوشی‌های در حال رقابت مثل سونی Xperia Z و Htc One و Samsung Galaxy S4 دارای صفحه نمایشی با اندازه ۴٫۷ اینچ یا بیشتر هستند.
این گوشی‌ها، دارای صفحه نمایش با کیفیت Full-HD و رزولوشن (۱۰۸۰*۱۹۲۰) هستند که با توجه به اندازه صفحه نمایش و وضوح برای مدیریت تراکم پیکسل عالی هستند.
در مقابل گوشی Moto X، دارای صفحه نمایش ۴٫۷ اینچ و ۷۲۰ پیکسل هستند (صفحه نمایش OLED).
فن آوری OLED در گوشی Moto X، باعث تولید رنگ‌های زنده می‌شود و زاویه دید گسترده ای دارد.البته تأثیر یک صفحه نمایش فقط بر پایه وضوح، روشنایی و کیفیت رنگ نیست.
نکته:صفحه نمایش Moto X دارای یک گودی فوق‌العاده نازک و دوست داشتنی است.


اجزای اصلی:

موتورولا خواستار این است که از سیستم موبایل X8 در سری جدید گوشی Moto X خود استفاده کند، که البته از X8 در Droids هم استفاده کرده است.
موتورولا ادعا کرده است که گوشی شامل هشت پردازشگر مجزا است. هر چند اساساً X8 دارای واقعاً دو پردازنده است (۱٫۷Ghz) و دارای پشتیبانی چهار هسته ای گرافیکی (Adreno ۳۲۰) است.
برای این که هشت هسته را حساب کنیم، موتورولا دو هسته هم در مرکز پردازش کم قدرت خود قرار داده است. که یکی برای محاسبات متنی و دیگری برای تجزیه و تحلیل زبان گفتاری است.
وقتی که من به تعداد پردازنده های متعدد فکر می‌کنم می‌توانم تصور کنم که چندین مغز الکترونیکی قدرت و سرعت عملیات گوشی‌های هوشمند را بالاتر برده‌اند.

نرم افزار و رابط کاربری:
با توجه که موتورولا توسط اتحادیه ای بین موتورولا و گوگل تولید شده است من متعجب شدم که سیستم عامل آن Jelly bean ورژن ۴٫۳ نیست، در عوض سیستم عامل آن آندروید 4.2.2 Jelly bean است.
موتورولا با همکاری گوگل اقدام به اضافه کردن مقدار زیادی از ترفندهای شسته و رفته کرده است و این شرکت اعلام کرده است این قابلیت‌ها و ترفندها غیر قابل لمس هستند.
این واقعاً یک راه فانتزی است بدین صورت که با استفاده از یک میکروفون در پس زمینه با استفاده مکرر می‌توانید آن را بر روی صدای خود آموزش دهید، این قابلیت بر روی گوشی‌های Droid هم وجود دارد که یکی از ویژگی‌های گوگل است.

در گوشی Moto X می‌توانید بگویید:ok,Google Now و سپس می‌توانید از گوگل سؤالات متعددی حتی در مورد مکانی که قرار دارید بپرسید، همین طور در مورد آب و هوا و نتیجه مسابقات ورزشی و سؤال های دیگر را بپرسید و جواب بگیرید.
شما همین طور به Moto X می‌توانید بگویید که یادآوری را در تقویم شما تنظیم کند و ایمیل‌ها و تماس‌ها را به شما یاد آوری کند، لازم است بدانید که لازم نیست شما حتی یک دکمه را فشار دهید.

شما می‌توانید بر روی صفحه نمایش این گوشی ۵ آیکون اصلی را ببینید که این قابلیت بر روی گوشی‌های Samsung Galaxy s4 و HTC One هم وجود دارد.
تفاوت‌های کوچک اما مهمی در این گوشی وجود دارد. این گوشی اطلاعیه های مهم و هشدارها را به آرامی یک نبض بر روی این گوشی اعلام می‌کند.
موتورولا گفته است که این امر به کاربران کمک می‌کند تا به افزایش طول عمر باتری کمک کنند و در صورت رسیدن هر گونه اطلاعیه ای توسط چراغ چشمک زن کاربر باخبر شود.
انگشت خود را بر روی دایره وسط قرار دهید و باعث می‌شود تا گوشی Moto X جزئیات را به شما نشان دهد. با کشیدن انگشت به سمت بالا در مورد یک آیکون شما می‌توانید به طور مستقیم وارد جزئیات شوید و اطلاعات را ببینید.

دوربین:

ظاهرا موتورولا تصمیم گرفته است که در مورد دوربین‌های خود و قابلیت‌هایش به طور جدی فکر کند.
تصویربرداری ضعیف یکی از مشکلات همیشگی موتورولا بوده است، اما اکنون اوضاع عوض شده است و موتورولا هم وارد گود رقیبان خود شده است.
موتورولا گفته است دستگاه جدید خود را با قابلیت ۱۰ مگا پیکسلی و سنسور RGBC و فلش LED مجهز کرده است که می‌تواند تصاویر را به سرعت و ناگهانی و با کیفیت بالا تهیه کند و همین طور دارای کیفیت نور ۷۵ درصدی بالاتر از رقیبان خود است.
نتایج عکاسی را که بررسی کردیم، دیدم در زمان شاتر کمتر و فضای تاریک تصاویر به واضحی هستند.پس از گرفتن چند عکس و چرخش عکس در محیط‌های مختلف من باید اعتراف کنم که از کیفیت بسیار بالای این دوربین متعجب شدم.
این گوشی به حدی زیرک است که به راحتی می‌توانید از کودکان شیطان که تازه راه افتادن و برای گرفتن عکس بی قراری می‌کنند به راحتی عکس بگیرید.

در محیط‌های سر بسته هم کیفیت عکس‌ها مناسب و رنگ‌ها شاداب بود، جزئیات هم واضح و مناسب است.
اما از دید من میدان دید کمی کوچک است.
لقب برنامه دوربین، ضبط سریع نامیده شده است، این گوشی در زیر ۳ ثانیه عکس را می‌گیرد. این‌ها ویژگی‌های بود که من در گوشی Moto X دیدم و بسیار راضی بودم.
اگر شما تنظیمات دوربین گوشی را خود می‌خواهید انجام دهید، دیوانه‌وار به دنبال تنظیمات خواهید گشت و می‌توانید تغییراتی انجام دهید البته باید بدانید که Moto X به شما اجازه نمی‌دهد که اندازه عکس‌ها را تغییر دهید. برای همین موتورولا پیکسل عکس‌ها را در حداکثر در نظر می‌گیرد.
بعد از آن این دوربین ساده و لذت بخش است.فقط کافی است قسمتی از صفحه نمایش را لمس کنید تا عکس گرفته شود. با ضربه زدن بر روی آیکون فیلم برداری در بالا در قسمت سمت راست فیلم برداری شروع می‌شود.
تنظیمات دوربین مانند حالت HDR، فلش و حرکت آهسته به راحتی صورت می‌گیرد. با کشیدن انگشت خود از چپ به راست می‌توانید به صورت چرخشی فیلم را مشاهده کنید.
کار آیی Moto X :

من باید اعتراف کنم با دیدن پردازنده دو هسته ای این گوشی متعجب شدم.
گوشی به شما احساس پر جنب و جوشی می‌دهد و به راحتی می‌توانید با منوها و سیستم عامل آندروید کار کنید.
گوشی Moto X برنده نمره ۸٫۵۱۹ شده است که به زیادی نمره ۱۲٫۱۴۹ گوشی HTC One و ۱۱٫۳۸۱ گوشی Samsung Galaxy S4 نیست.
که البته برای ما قابل احترام است.
کیفیت تماس:
من گوشی Moto X را در شبکه CDMA در نیویورک امتحان کردم ولی کیفیت صدا برجسته نبود. نظر افرادی که من با آن‌ها توسط هدفون تماس گرفتم این بود که صدای من خوب و کیفیت مناسب است. شماره گیری صوتی توسط این گوشی راحت است و یکی از نقاط روشن این گوشی بلندگوی آن است.

سرعت داده‌ها :
شرکت موتورولا اعلام کرده که در ایالت متحده آمریکا ۵ شرکت قادر به فروش گوشی Motorola Moto X هستند و این ۵ شرکت عبارتند از :
AT&T و Sprint و T-Mobile و Verizon و U.S. Cellular.
در تست من از Verizon کمک گرفتم که به شبکه 4G LTE متصل است و من این تلفن هوشمند را در نقاط مختلف نیویورک آزمایش کردم.
سرعت دانلود من سریع بود ( ۱۰٫۱Mbps) سرعت میانگین من برای دانلود بود.
حداقل سرعت برای رسیدن به یک سرعت متوسط برای دانلود ۶٫۸Mbps است. شما می‌توانید نتیجه‌ها را در تصویر زیر مشاهده کنید.

طول عمر باتری:
زمان اجرا به نظر من مشکلی ندارد. من یک Motorola Moto X را از CNET گرفتم تا تست تخلیه باتری را بر روی آن آزمایش کنم.
نتیجه آزمایش برای من خوشحال کننده بود چون این گوشی هوشمند توانست فیلم با کیفیت HD را به مدت ۱۰ ساعت و ۹ دقیقه پخش کند و باتری این گوشی به طور کامل تخلیه شود.
در مقایسه ما گوشی HTC One یک فیلم را برای ما به مدت ۹ ساعت و ۳۷ دقیقه پخش کرد و سپس باتری تخلیه شد و پرچم دار فعلی کمپانی سامسونگ یعنی گوشی Samsung Galaxy S4 استقامت بیشتری نشان داد و تخلیه باتری آن ۱۰ ساعت و ۳۰ دقیقه برای پخش فیلم طول کشید.

از کجا می‌توانید گوشی هوشمند موتورولا Moto X را تهیه کنید؟

موتورولا گوشی جدید خود را تحت محدودیت خاصی به فروش می‌رساند. در حال حاضر کمپانی موتورولا متعهد است که این محصول خود را به 5 شرکت در ایالت متحده آمریکا به فروش برساند که همان طور که قبلاً گفتم این ۵ شرکت عبارتند از:(AT&T و Sprint و T-Mobile و Verizon و U.S. Cellular) که به صورت باز و قفل نشده به فروش می‌رسد.
احتمال می‌رسد که با توجه به آمار قیمت نهایی این گوشی در ماه های اوت و سپتامبر به ۱۹۹٫۹۹ دلار برسد.

نتیجه گیری نهایی در مورد خرید گوشی موتورولا Moto X:
قطعاً این گوشی هوشمند و محصول جدید کمپانی موتورولا امکانات شگفت آوری دارد و در بسته بندی مناسبی برای کاربران عرضه خواهد شد.
شما قادر به تغییر تنظیمات هستید و این گوشی برای علاقه‌مندان به گوشی‌های دو هسته ای و هوشمند مناسب است.
این گوشی دارای صفحه نمایش ۴٫۷ اینچی و ۷۲۰ مگا پیکسلی است و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی برای ذخیره سازی داده های کاربر دارد ولی نکته منفی اینجاست که شما قادر به اضافه کردن فضا یا کارت حافظه برای افزایش فضای ذخیره سازی ندارید و با قیمت ۱۹۹ دلار عرضه می‌شود.
البته صادقانه بگویم من از Moto X 32 GB هم راضی بودم که قیمت نهایی این گوشی هوشمند ۱۴۰ دلار بود.
موتورولا پیشرفت‌های زیادی کرده است و دیگر از روش‌های قدیمی و ضربه های شدید بر روی صفحه نمایش خبری نیست.
این کمپانی دوربین خود را قوی‌تر کرده است و دارای عملکرد بسیار سریعی شده است.
عمر باتری این گوشی طولانی است و کاربر را راضی نگه می‌دارد. طراحی این گوشی جمع و جور است و به راحتی در دست جای می‌گیرد.
در کل باید بگویم اگر قصد خرید این گوشی را دارید تجربه جالبی است و شما راضی خواهید بود.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. توی ایران اومده موتو ایکس ؟ قیمت در ایران چقدر است؟ من می خوام بخرم از کجا باید تهیه کنم؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *