بزرگترین پیشرفت ها در اندروید 4.2 و 4.3

بزرگترین پیشرفت ها در اندروید 4.2 و 4.3
  • 1392/7/6
  • محمدرضا رشيدي
  • 11

Capture

واقعا آیا اینکه شما باید گوشی خودتان را  به اندروید 4.2 و یا 4.3 ارتقاء دهید بستگی به نیاز های شخصی خودتان دارد.این دو آپگرید هر دو همان نام Jelly Bean را یدک می کشند چون تنها یک سری اصلاحات و بهبود ها را نسبت به نسخه ی قبلی در خود جای داده اند و به خودی خود امکان یا قابلیت منحصر به فردی را ارائه نکرده اند.  نمی خواهم بگویم با این تفاسیر این دو ارتقاء ارزش استفاده را ندارند اما تنها باید بگویم که ممکن است 100% کاربران به آن نیاز نداشته باشند و بستگی به علاقه ی افراد دارد.

بنابراین اگر در حال حاضر در حال استفاده از نسخه 4.0 Ice Cream Sandwich یا 4.1 Jelly Bean هستید آیا باید به نسخه ی بالاتر ارتقا دهید؟ خوب ، اگر سرویس دهنده ی بی سیم شما بروزرسانی را برای گوشی شما در اختیار شما قرار نداده است احتمالا کمی بد شانس هستید ! جدا از خریدن یک گوشی بسیار جدید ، شما می توانستید همیشه گوشی خودتان را روت کنید  و یک ROM جدید بر روی گوشی خود نصب کنید. این پروسه بر روی هر گوشی متفاوت است و می توانید اطلاعات بیشتر را در XDA Forums پیدا کنید و این مقایسه بین ROM های مشهور می تواند به شما کمک کند تا بین ROM های موجود یکی را انتخاب کنید .

اگر در صدد فلش کردن یک رام 4.2 یا 4.3 هستید ، می خواهید یک گوشی جدید بخرید یا در کل درباره ی اتفاقات جدید کنجکاو هستید ادامه ی مقاله را مطالعه کنید.

  • از 4.1 به 4.2

Gesture Typing

این قابلیت یکی از بهترین های اندروید است و چیزی است که بعد از عادت کردن به آن قادر نخواهید بود بدون آن زندگی کنید ! برای تایپ یک دستی، این قابلیت ی توانید سرعت تایپ شما را به طرز شگفت انگیزی ارتقا دهد.اگرچه،از آپدیت 4.2 تا الان  ، گوگل کیبورد خودشان را در Google Plus Store بیرون داده اند و این به این معناست که هر کاربری با اندورید 4 به بالا می تواند از آن استفاده کند. به علاوه، همیشه کیبورد های Gesture Typing دیگری نیز وجود داشته است مانند SwiftKey.با این تفاسیر،مطمئناً راه های آسانی برای داشتن یک کیبورد خوب وجود دارد که شما را از درگیر شدن با بروزرسانی های کل سیستم نجات می دهد.

Capture

Miracast Support

Miracast استاندارد Intel برای جریان بی سیم نمایش است ،بنابراین اگر شما یک تلویزیون ، ست تاپ باکس یا دانگل در اختیار دارید که  با Miracast سازگار است ، می توانید رسانه هایتان را از روی تبلت و یا گوشی تان به تلویزیون خود Stream کنید .اگرچه اگر یک گوشی جدید مانند Galaxy S4 تهیه کنید ، سامسونگ یک ست از تکنولوژی های نمایش بی سیم تحت Allshare Cast  دارد. در این جا راجع به Miracast بیشتر مطالعه کنید .

Photosphere

پشتیبانی این قابلیت در حقیقت بسیار محدود و کم است . ROM سفارشی گوشی Galaxy S3 من از آن پشتیبانی نمی کند  و حتی Galaxy s4 با اندروید 4.2 آن را ندارد. اما نکسوس جدید مطمئنا از آن پشتیبانی می کند. در حالی که این یکی از جالب تبرین قابلیت های موجود است و به کاربر این امکان را می دهد تا عکس های 360 درجه بگیرد اما من با تردید می گویم که کمی قضیه بو دار است ! آخر این تصاویر کی ممکن است به درد ما بخورند ؟!

CameraApp UI

اپلیکشین دوربین با این آپدیت یک رابط کاربری جدید به خود دیده است که اولا نوار مشکی رنگی که در اطراف دکمه ی شاتر بود حذف شده است و تنها سه دکمه ی Camera mode ، Shutter و Settings وجود دارند.به نظر من کمی از حالت به هم ریختگی و شلوغی خارج شده است و استفاده از آن آسان تر گردیده است.

Capture

ابزارک های قفل صفحه

این یکی مطمئناً یک از باحال ترین آپگرید های اندروید است . با کشیدن انگشت خود روی صفحه به سمت راست، به اپلیکیشن دوربین هدایت می شوید ، و با کشیدن انگشت خود روی صفحه به سمت چپ ، می توانید ابزارک های دیگر را مانند Google’s Sound Search ، Music Player یا اپلیکیشن های جدید  اضافه کنید .از آن جایی که این قابلیت برای توسعه دهندگان باز است ، پتانسیل آن عالی است.

Capture

Quick Settings

باید اعتراف کنم با این که قبلا تنظیمات را بالای قسمت اطلاع رسانی ها داشتم، به این یکی کمی عادت کرده ام . با این حال ، چون ROM سفارشی من به من اجازه می دهد تا با کشیدن بالای سمت راست گوشی به تنظیمات سریع دسترسی پیدا کنم یا هرجای دیگری را بکشم تا اطلاع رسانی ها را ببینم ، کم کم دارم عاشق آن می شوم !

Capture

به طور پیش فرض ، یک دکمه با شکل و جعبه های کوچک وجود دارد تا Quick Settings را در قست اطلاع رسانی ها نشان دهند. با ضدن یک ضربه ی کوچک روی آن شما به منوی Quick Settings هدایت خواهید شد که تا وقتی که یک ROM سفارشی روی گوشی نصب نکنید قادر به سفارشی کردن آن منو نخواهید بود. آنجا همچنین یک آیکون تعویض پروفایل وجود دارد اما حتما می دانید که گوشی ها قادر به تعویض بین پروفایل های ختلف نیستند!

کاربر های تعدد ( تنها برای تبلت ها )

کاربران تبلت باید خوشحال باشند چرا که این قابلیت جدید به آن ها اجازه می دهد تا بر روی تبلت خود چندین پروفایل داشته باشند.این قابلیت برای وقتی مناسب است که مثلا یک خانواده بخواهند از یک تبلت استفاده کنند اما من واقعا نی توانم درک کنم که چرا چنین قابلیتی بر روی گوشی ها وجود ندارد ! البته که تبلت ها قطعا دستگاه هایی هستند که استفاده از آن ها گسترده تر و انعطاف پذیر تر است. به طور شخصی به دوستانم اجازه می دهم تا از گوشی من به طور لحظه به لحظه استفاده کنند و واقعا چقدر خوب می شد اگر یک پروفایل “مهمان” می توانستم ایجاد کنم تا کمی قضیه راحت تر به نظر برسد!

اپلیکیشن ساعت

اپلیکیشن ساعت حالا تایمر و کرنومتر دارد. من از رابط کاربری ساده ی گوگل برای این موارد بیشتر از هر اپلیکیشن دیگری لذت می برم اما مطمئنا اپلیکیشن های دیگری وجود دارند که این کار ها را انجام دهند.

Capture

Daydream

من هیچ موقع این قابلیت را کارآمد و مفید ندیده ام! این امکان می تواند هنگامی که گوشی شما در حال شارژ است تصاویر و یا ساعت را به عنوان یک محافظ صفحه نایش بکار ببرد. شاید به نظر مفید و جذاب به نظر برسد اما به نظر من اصلا مفید نیست.

Capture

  • از 4.2 به 4.3

پروفایل های محدود شده ( تنها بر روی تبلت ها )

این قابلیت که به دنبال قابلیت پشتیبانی از چندین کاربر متعدد در اندروید 4.2 ساخته شده است به شما اجازه می دهد تا پروفایل های مورد نظرتان رامحدود کنید ، به طور مثال پروفایل کودکتان را محدود کنید و اجازه ندهید که او از اپلیکیشن هایی استفاده کند که رایگان نبستند و باعث صرف هزینه مبی شوند. واقعا مفید و جالب است اما فقط این امکان بر روی تبلت ها وجود دارد !

Bluetooth Smart Support

اگر به بلوتوث جدید نسخه 4 کم مصرف علاقه دارید ، اندروید 4.3 از آن پشتیبانی می کند.

OpenGL ES 3.0 Support

این قابلیت باید به کارایی گرافیکی دستگاه بهبود ببخشد همانطور که  OenGl ES 2.0  به نسخه ی 3 ارتقا پیدا کرده است اما قعلا هیج جیز خاصی مشاهده نمی شود.

رابط کاربری اپلیکیشن دوربین

رابط کاربری اپلیکیشن دوربین کمی بهینه سازی شده است یعنی به لطف آمدن یک نیم دایره ، یک دایره که تنظیمات در آن وجود داشتند از بین رفته است. معامله ی بزرگی نیست!

پد شماره گیری ارتقاء یافته

حالا وقتی که در پد شماره گیزی تایپ می کنید ، نام های مخاطبان و شماره هایی که با آن چیزی که تایپ می کنید مطابقت دارند نمایش داده می شوند.  سامسونگ Infuse قدیمی من که از ورژن Froyo 2.2 بهره می برد به لطف اضافات TouchWiz این قابلیت را داشت ! بنابراین جالب است ببینیم که گوگل در آخر آن را به پایه و اصل ندروید اضافه کرده است .

Capture

  • 4.4 KitKat؟

در حال حاضر اطلاعات زیادی راجع به نسخه ی بعدی اندروید به جز یک نام در اختیار ما نیست . گوگل اخیرا تایید کرده است که نام ورژن بعدی KitKat خواهد بود که این عمل با همکاری شرکت Nestle صورت پذیرفته است . حالا چرا این که گوگل با یک شرکت آب نبات برای این قرار داد بسته است در حالی که هه فکر می کردندبا Key Lime Pie همکاری خواهد کرد ، کسی نمی داند!

Capture

فکر و خیال های زیادی راجع به این که چه قابلیت های جدید قرار است در این نسخه عرضه شود توسط کاربران و توسعه دهندگلن بافته شده است و آتش این قضیه را خود گوگل هنگامی برافروخت که در وب سایت شان گفتند “هدف ما از KitKat آن است که یک تجربه ی شگفت انگیز و باورنکردنی را برای کاربران به ارمغان بیاوریم . “آیا این به این معنی خواهد بود که مشکل Fragmentation از بین رفته است!؟ آیا گوگل این نسخه را طوری آماده کرده است که بر روی دستگاه هایی با RAM پایین نیز اجرا شود؟ تنها زمان است که به تمام این سوال ها پاسخ خواهد داد.  همان طور که انتظار می رود KitKat به طور رسمی در اواخر اکتبر / اوایل نوامبر معرفی شود ، پیش بینی می شود دستگاه های جددی نکسوس هم معرفی شوند مانند نکسوس 5 و نکسوس 10 .

جمع بندی

شفاف است گوگل دیگر مانند ارتقاء نسخه ی 2.3 به 4.0 ، از بروزرسانی های عمده دور شده است .  با معرفی اخیر Google Play Service ، گوگل به دنبال این است که گوشی ها را به جای استفاده از بروزرسانی های سیستمی که مشکل Fragmentation را حل نمی کنند ، با Google Play Store به روز نگاه دارند که این کار عمدتا ً کاربرانی را که هنوز درگیر نسخه ی قدیمی هستند را کمی خوشحال می کند یا حداقل باعث ناراحتی شان نمی شود ! اگر می توانید تمام اپلیکیشن های سیستمی را اجرا کنید  و یک رابط کاربری مشابه داشته باشد آیا واقعا بروزرسانی های سیستم اجباری به نظر می رسند؟

اندروید از نقطه ی شروع به کارش راه نسبتا طولانی ای را پیموده است و یک خلاصه ی خوب از تاریخچه ی جالب اندروید وجود دارد که ممکن است خوشتان بیاید آن را مطالعه کنید .

شما چه فکر می کنید !؟آیا نسخه های 4.2 یا 4.3 آن قدر جذاب هستند که شما را ترغیب کنند که گوشی تان را بروزرسانی کنید یا یک گوشی جدید بخرید!؟ یا هنوز هم مایلید با همان نسخه های 4.0 و 4.1 به زندگی تان ادامه دهید !؟

منبع : MakeUseOf

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 11 دیدگاه
  1. من Nexus 4 دارم که پیشفرض روش ۴٫۲ بود و به چند روز بعد از ارایه رسمی ۴٫۳ اون رو بطور خودکار دانلود و آماده نصب کرد. روانی و پرفورمانس بالای اندروید ۴٫۳ واقعاً بینظیره!

    1. درود!

      خوشحالیم که توانسته اید تجربه ی خوبی داشته باشید.

      موفق باشید

    1. درود بی کران!

      ممنون از توجه شما.

  2. سلام آقا میلاد
    من رام 4.3 رو با odin نصب کردم متاسفانه باگ داره
    نمی خوام دوباره برگردونم به 4.1 یا 4.2.2 هر کی هم برگردونده سریال گوشی پریده
    آیا به جز روت کردن گوشی میشد کاری کرد باگ ها برطرف شه؟

  3. سلام آیا تمام این امکانات توی همه گوشیهایی که به 4.3 آپدیت بشن وجود داره مثلا تو گالکسی اس 3؟ ممنون

  4. سلام من گوشی Xperia Tx ام را آپدیت کردم و اندروید 4.2 آن را به 4.3 ارتقا دادم ولی بعد از نصب آپدیت آرم سونی وارونه شد و بعدش تمام منوها وارونه شدند . برای درست کردنش پیش چندتا متخصص نیز بردم ولی نتونستن درستش کنن . موندم تاچش سالمه یعنی جای لمس منو ها درسته ولی محل قرار گیریه منوها وارونه شده . ممنون می شم راهنماییم کنید که چه کار کنم

  5. خسته نباشید من گوشی HTC one xl دارم اندرویدش ۴.۱.۱هست تو مغزم افتاده اندرویدشو اپدیت کنم بنظر شما چیکار کنم؟ایا خوبه اپدیتش کنم؟مشکلی واسه گوشیم پیش نمیاد؟ایا اندروید شرکتی هست؟چه اندرویدی ‌واسه گوشی من امده؟اگه میشه راهنماییم کنیدچون خیلی ذهنمو درگیر کرده

  6. سلام گوشی من هواوی جی ۷۰۰ اندروید ۴٫۲
    چند وقتیه که سیستم اندرویدش به مشکل خورده چند بار فلش و ریست شده اما مشکلش حل نشده ،چند بار هم آپگرید شده اما eror میده و fall می شه، اگه اندرویدش و ارتقا بدم درست می شه ؟؟؟؟؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *