اندروید ۶۴ بیتی بر روی اینتل به بازار می آید

اندروید ۶۴ بیتی بر روی اینتل به بازار می آید
  • 1392/9/2
  • امين قاسمي‌زاده
  • 0

بهتر است در اول این خبر یک یادآوری کوچک درباره آخرین و جدیدترین تراشه اپل یعنی A۷ داشته باشیم.
۷ از لیتوگرافی ۲۸ نانومتری HK MG سامسونگ بهره می‌برد. این بدین معناست که طراحی کلی تراشه توسط اپل و بر اساس معماری ARMv7 انجام شده، سپس طرح‌ها در اختیار سامسونگ قرار گرفته تا نسبت به تولید A۷ اقدام کند. پس در این بین سامسونگ تراشه A۷ اپل را بدون هیچ دخالتی، تولید کرده است. پیش از این شایعه شده بود که A۷ از فرایند ساخت ۲۰ نانومتری بهره خواهد برد اما بر اساس اطلاعات بدست آمده، شرکت TSMC که شریک تجاری جدید اپل است و قرار است به مرور جایگزین سامسونگ شود، هنوز برای ساخت SoC با لیتوگرافی ۲۰ نانومتری آماده نیست و به همین دلیل اپل از لیتوگرافی ۲۸ نانومتری برای A۷ بهره برده است و تولید آن را به سامسونگ واگذار کرده است.

لیتوگرافی ۲۸ نانومتری برای A۷ از نظر تئوری نسبت به لیتوگرافی ۳۲ نانومتری، گرمای کمتری تولید می‌کند و از نظر ابعاد نیز یک تراشه یکسان با لیتوگرافی ۲۸ نانومتری، نزدیک به ۷۶٫۵ درصد ابعاد همان تراشه با لیتوگرافی ۳۲ نانومتری را دارد. البته این تخمین به صورت تئوری زده شده و در عمل نمی‌توان همه چیز را به این خوبی کوچک کرد، بنابراین نتیجهٔ ۸۰ تا ۸۵ درصدی معقول‌تر است.

اپل در کنفرانس معرفی iPhone ۵s اعلام کرده بود که ابعاد تراشه A7 این شرکت ۱۰۲ میلی‌متر مربع بوده و در آن بیش از ۱ میلیارد ترانزیستور جا شده است.
به هر حال بر اساس صحبت‌های اپل در رابطه با تعداد ۱ میلیارد ترانزیستور می‌توان متوجه شد که A۷ نزدیک به ۲ برابر ترانزیستورهای A۶ را در خود جای داده است. این بدین معناست که لیتوگرافی ۲۸ نانومتری و احتمالاً معماری متفاوت باعث شده تا علاوه بر کوچک شدن تراشه A۷، ترانزیستورهای بیشتری نیز روی آن جا بگیرند و نهایتاً قدرت و بازده به مراتب بالاتری را ارائه کند.

ش
حال شرکت اینتل در حال ساختن پردازنده ۶۴ بیتی برای دستگاه های هوشمند اندرویدی است.
مدیر کل اینتل در کنفرانس روز ۵ شنبه در مصاحبه ای اغلام کرد:اکنون ما در مورد لپ تاپ‌های ۶۴ بیتی حرف نمی‌زنیم، بحث و کار امروز ما درباره دستگاه های هوشمند ۶۴ بیتی اندرویدی است.
دنیای امروزی به دنبال ۶۴ بیت و بالاتر است اما ما می‌بینیم که جدیدترین ویندوز ماکروسافت یعنی ویندوز ۸٫۱ بر روی تراشه ۳۲ بیتی اجرا می‌شود.
البته همه امیدوار هستند که به زودی (یعنی تا ۳ ماه آینده) ما بتوانیم ویندوز ۸٫۱ را بر روی تراشه ۶۴ بیتی هم اجرا کنیم.
امروزه اندروید بر روی گوشی و تبلت های ۳۲ بیتی کار می‌کند و اکنون قرار است توسط شرکت اینتل برای اندروید هم تراشه ساخته شود که باعث محبوبیت بیشتر محصولات اندرویدی از جمله لنوو هم خواهد شد.
اپل در ماه سپتامبر از تراشه ۶۴ بیتی خود پرده برداری کرد و اکنون این تراشه بر روی iPhone ۵S و iPad Air و iPad Mini Retina قرار گرفته است.
استفاده از ۶۴ بیت اجازه می‌دهد که دستگاه دسترسی بیشتری به حافظه داشته باشد.
اکثر دستگاه‌هایی که دارای حافظه ۴ گیگابایتی هستند، پردازنده ۳۲ بیتی دارند.
اما این پایان ماجرا نیست.

۶۴ بیت به شما اجازه می‌دهد که راحت‌تر به برنامه های کاربردی که حجم سنگینی دارد دسترسی داشته باشید و کار کنید، چیزی که در ۳۲ بیت مشکل است و همین طور انجام دادن بازی‌ها بسیار لذت بخش تر و سریع‌تر می‌شود.
سامسونگ هم به زودی در اوایل سال ۲۰۱۴ گوشی هوشمند خود که دارای تراشه ۶۴ بیتی است را به بازار عرضه می‌کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *