آشنایی با فناوری های به کار رفته در صفحه نمایش سونی اکسپریا Z2

آشنایی با فناوری های به کار رفته در صفحه نمایش سونی اکسپریا Z2
  • 1392/12/18
  • بهراد جاود
  • 0

در کنگره جهانی موبایل امسال شاهد معرفی برترین تلفن هوشمند حال حاضر شرکت سونی به نام اکسپریا Z2 بودیم. این اکسپریا نسل جدید اکسپریا  Z1 است که در سال گذشته میلادی معرفی شد و مسلما هم از نظر سخت افزاری و هم نرم افزاری ارتقا یافته است. اما در این مقاله با وجود تمامی این ویژگی های جدید در اکسپریا Z2 می خواهیم روی یک جنبه از این دیوایس تمرکز کنیم که آن هم صفحه نمایش است. چرا؟ چون سونی ادعا می کند صفحه نمایش اکسپریا Z2 « برترین صفحه نمایش تلفن های هوشمند » است. ببینیم آیا این ادعا صحت دارد یا خیر.

برای اکسپریا Z2 سونی از یک صفحه نمایش ۵.۲ اینچی استفاده کرده، یعنی ۰.۲ اینچ بزرگ تر از صفحه نمایش اکسپریا Z1. با وضوح ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل، این سردم دار جدید سونی برای نمایش جزئیات گرافیکی ۴۲۴ پیکسل را در هر اینچ از صفحه نمایش جای می دهد. البته این توانایی برای یک دیوایس پیشرفته اندرویدی امروزی زیاد شگفت انگیز نیست. آنچه شایسته است که به آن اشاره شود این است که اکسپریا Z2 بر خلاف اکسپریا Z1 که در آن از نوع دیگری از پنل صفحه نمایش استفاده می شد، به صفحه نمایش IPS LCD مجهز است. این یکی از مهم ترین دلایلی است که صفحه نمایش اکسپریا Z2 را متمایز می کند. در مقایسه صفحه نمایش های این دو نسل از اکسپریا Z، مشخص شد که اکسپریا Z2 با زاویه دید وسیع تر و رنگ های پرطراوت تر به وضوح نسبت به صفحه نمایش اکسپریا Z1 عملکرد بهتری دارد.

Sony-XPeria_Z2

حالا که صحبت از رنگ ها شد باید یادآوری کرد که فناوری تریلومینوس هم در اکسپریا Z2 حضور دارد. در پس این نام جالب یک الگوریتم نرم افزاری پنهان شده است که با گسترش وسعت رنگ و بهینه سازی درجه بندی رنگ ها،تکثیر رنگ در صفحه نمایش را بهبود می بخشد. این فناوری با موتور X-Reality سونی هماهنگی کامل دارد، موتوری که وظیفه دارد بعد از آنالیز تصاویر روی صفحه نمایش، وضوح و کنتراست آنها را تقویت کند. علاوه بر فناوری تریلومینوس و موتور X-Reality، این دیوایس از نظر نرم افزاری هم به قدرت نمایش تصاویر می افزاید و هر زمان که رنگ پوست انسان را در تصاویر تشخیص دهد به حالت « طبیعی » و هر زمان هم که رنگ هایی در تصاویر تشخیص داد که نیاز به برجسته شدن داشتند به حالت « واضح » تغییر حالت می دهد.

با این حال ما قبلا هم در اکسپریا Z1 این دو تکنیک نرم افزاری را تجربه کرده بودیم، ولی از سوی دیگر Live Colour LED سونی ویژگی ای است که اکنون در یک دیوایس ساخت شرکت سونی آغاز به کار می کند. Live Colour LED از LED های قرمز و سبز فسفری و آبی به همراه فیلترهای رنگی بهره می برد که اینها در کنار هم سبب می شوند تا نورها روشن تر و یکنواخت تر منتشر شوند. در نتیجه اکسپریا Z2 می تواند رنگ های غنی تر و در عین حال اشباع نشده ای به نمایش بگذارد.

پس این همان فناوری قدرتمندی است که در صفحه نمایش سونی اکسپریا Z2 به کار رفته که به جرات می توان گفت آن را تبدیل به برترین صفحه نمایش برای یک اکسپریا بدل کرده. این کیفیت و قدرت بالا در صفحه نمایش برای سونی بسیار خوب است به خصوص که چند سردم دار قبلی این شرکت از این نظر در مقایسه با رقبا حرف زیادی برای گفتن نداشتند. حالا سونی می تواند با جرات به رقابت با رقبای سرسخت خود بپردازد. گرچه اینکه در نهایت Z2 چه تاثیری روی بازار تلفن های هوشمند می گذارد، سوالی است که پاسخش در آینده مشخص می شود.

مرجع: phonearena.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *