داستان جالب مردی که طرحی از آیفون به استیو جابز نشان داد و حقوق انحصاری‌اش را به دست آورد

داستان جالب مردی که طرحی از آیفون به استیو جابز نشان داد و حقوق انحصاری‌اش را به دست آورد
  • 1392/12/22
  • بهراد جاود
  • 0

حالا دیگر همه این را می دانیم که وقتی آیفون در سال ۲۰۰۷ پا به عرصه وجود گذاشت دنیای فناوری های موبایل را متحول کرد، اما در آن زمان این حقیقت زیاد هم مشخص نبود. یکی از مهم ترین اسرار شرکت اپل یعنی همان آیفون در واقع پس از معرفی شدنش توسط استیو جابز در ژانویه ۲۰۰۷ بود که توجه همه را به خود جلب کرد، اما اینطور که مشخص است یک نفر قبل از آن تاریخ هم در مورد آیفون چیزهای زیادی می دانسته.

اسم این مرد ماسایوشی سان است، مرد ژاپنی با نفوذی که در دوران نوجوانی میلیونر شد. سان اکنون بیشتر به عنوان مدیر کل اپراتور ژاپنی SoftBank شناخته می شود. همان شرکتی که با ۲۱.۶ میلیارد دلار هزینه، سومین اپراتور بزرگ آمریکا یعنی اسپرینت را خریداری کرد. با این حال او موفقیت خود را مدیون اطمینان زیادش به شرکت اپل و استیو جابز ( کسی که سان وی را لئوناردو داوینچی دنیای تکنولوژی می خواند ) است. سان در آن زمان احساس می کرد اپل به یک محصول انقلابی جدید احتیاج دارد، پس خودش دست به کار شد و به کوپرتینو رفت تا ایده آیفون را مستقیما با استیو جابز در میان بگذارد.

SoftBank Mobile

در گفت و گوی اخیرش با چارلی رز از PBS، سان داستان را اینگونه یادآوری می کند که « من طراحی کوچکم از یک آیپاد با توانایی های یک تلفن همراه را با خود به کوپرتینو آورده بودم و آن را به استیو جابز نشان دادم. استیو گفت « ماسا طراحی‌ات را به من نشان نده، من خودم چنین طراحی ای دارم. » من هم در پاسخ گفتم « خوب من هم نمی خواهم خط خطی های خودم را به تو بدهم، ولی هر وقت محصولت را خلق کردی، انحصارش را در ژاپن به من بده. » و او هم گفت « ماسا، تو دیوانه ای! »»

از آن دیوانه کننده تر این بود که سان از استیو جابز خواسته بود حقوق انحصاری آیفون در ژاپن را به او بدهد ولی سان هنوز حتی در آن زمان اپراتوری به نام خود نداشت.

سان ادامه می دهد « استیو جابز به من گفت « ما هنوز با کسی در این مورد حرف نزده ایم و حالا که تو به عنوان اولین نفر به این خاطر به ملاقات من آمده ای، حقوق انحصاری آیفون در ژاپن را به تو خواهم داد. »» اما یک قول و قرار ساده برای ماسای جاه طلب کافی نبود و می خواست استیو جابز این حرف خود را بنویسد و زیرش را امضا کند. جواب استیو جابز چه بود؟ «جابز به من گفت « نه ماسا! من چیزی را برایت امضا نمی کنم چون تو هنوز صاحب هیچ اپراتوری نیستی. » من هم به استیو گفتم « خیلی خوب! جابز تو به من قول دادی، من هم یک اپراتور در ژاپن راه اندازی می کنم! »»

در واقع چند ماه بعد از این مکالمه همین اتفاق هم افتاد. ماسایوشی سان در سال ۲۰۰۶ بیش از ۱۵ میلیارد دلار خرج کرد تا گروه ژاپنی وودافون را خریداری کند و SoftBank Mobile را به عنوان سومین اپراتور بزرگ موبایل در ژاپن افتتاح کند. بقیه داستان را دیگر می دانیم: SoftBank Mobile حقوق انحصاری خود برای فروش آیفون در ژاپن را به دست آورد و همین باعث شد تا حد قابل توجهی در بازار پیشرفت کند.

حالا این شرکت کسب و کار خود را در حد جهانی گسترش داده است و میلیاردها دلار برای خرید اسپرینت خرج کرده است. اما جاه طلبی های سان به همین جا ختم نمی شود، او در آینده تصمیم دارد T-Mobile را هم بخرد و شرکت خودش را به سومین مدعی معتبر در آمریکا تبدیل کند و دورنمای موبایل در آمریکا را کاملا متحول کند.

مرجع: PhoneArena.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *