یارانه و رایانه، دو برادر ناتنی که آبشان در یک جوی نمی‌رود!

یارانه و رایانه، دو برادر ناتنی که آبشان در یک جوی نمی‌رود!
  • 1393/3/1
  • محسن پاك نيت
  • 2

آقا یا خانم مسئول در سازمان هدفمندی یارانه‌ها،

ما را به تدبیر تو امید نیست، تضعیف مکن …

 

سلام؛

چه گرفته باشید و چه نگرفته باشید، چه بگیرید و چه نگیرید، حتما ترکش‌های بمب هدفمندی یارانه‌ها به جسم و روح شما هم خورده و هنگام پرداخت پول برق، با خود گفته‌اید که ای کاش کمتر پای اینترنت می‌نشستم و کمتر مطالب گویا آی‌تی را می‌خواندم که در روز حساب، این‌طور یقه‌گیر نشوم!

دیروز سعادتی نصیبم شد که با هدف ثبت‌نام برای دریافت یارانه و به عنوان فرد جامانده از ثبت‌نام در مرحله قبل، به ساختمان شماره 2 فرمانداری استان تهران، واقع در کوچه غزالی ِ بالاتر از میدان ولیعصر تهران مراجعه کنم. حتما الآن در دل خود می گویید مگر فلانی عقلش کم شده که از محل کارش مرخصی ساعتی گرفته و کرایه ماشین داده و توی ترافیک و آلودگی هوا و گرمای شدید 31 درجه‌ای، مراجعه حضوری را به ثبت اینترنتی اطلاعات ترجیح داده!

yarane

خیر، بنده هنوز در سلامت کامل روان به سر می‌برم و هیچ دوشواری‌ای هم ندارم! اما مشکل اینجاست که مسئولان محترم ستاد هدفمندی یارانه‌ها، نه وب‌سایتی برای ارسال اینترنتی اطلاعات آماده کرده‌اند و نه در وب‌سایت رفاهی (سامانه اعلام نیاز دریافت یارانه نقدی) که مرجع اصلی مراجعه برای دریافت رایانه‌ است، هیچ‌گونه توضیحی درباره چگونگی ویرایش اطلاعات ارائه کرده‌اند.

جالب است بدانید که وقتی به فرمانداری رسیدم، با جمعیتی که از لحاظ تعداد به تماشاگران مسابقه دربی تهران شبیه بود روبرو شدم. در بین جمعیت، کارشناسان فرمانداری نیز حضور داشتند که به دلیل توضیح مکرر اطلاعات برای مردم و پاسخ به سؤالات بی‌شمار آنها، کاملا تخلیه انرژی شده بودند و رنگ و رویشان مثل گچ سفید شده بود!

نکته اصلی داستان امروز من اینجاست که بعد از پرس‌وجو درباره چگونگی ویرایش اطلاعات، متوجه شدم تنها کاری که باید انجام دهم این است که یک فرم ساده کاغذی که فقط 5 بخش اطلاعاتی دارد (نام سرپرست خانوار، کد ملی سرپرست، شماره موبایل سرپرست، نام افراد جامانده از ثبت‌نام و کد ملی افراد جامانده از ثبت‌نام) را تکمیل کنم و بدون امضا و بدون نیاز به هیچ‌گونه مدرک دیگر، به کارشناسان مربوطه تحویل دهم.

اینجا بود که از خودم پرسیدم: آیا طراحی یک فرم ساده در وب‌سایت رفاهی، حاوی این 5 فیلد اطلاعاتی و نوشتن یک راهنمای ساده‌ی 1000 کلمه‌ای که مردم را درباره چگونگی پر کردن این فرم آگاه کند، کار سختی بود که ستاد محترم هدفمندی با آن همه دب دبه و کب کبه و طول و عرض، نتوانسته از پس آن برآید؟

اینجا بود که از خودم پرسیدم: اگر در بهترین شرایط، 2 میلیون نفر در سراسر کشور نیاز به ویرایش اطلاعات خود داشته باشند و 2 میلیون فرم کاغذی به فرمانداری استانها تحویل شود، چقدر زمان و نیروی انسانی و هزینه باید صرف ورود این اطلاعات به پایگاه ‌های داده‌های ستاد هدفمندی یارانه‌ها شود و در این بین، چقدر خطای انسانی از سوی اپراتورهای مربوطه رخ خواهد داد و چه مشکلات دیگری ایجاد خواهد کرد؟

اینجا بود که از خودم پرسیدم آیا پاسخگویی هست که مرا در رسیدن به جواب این سؤال‌ها یاری کند…

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. اين بلا گريبان منم گرفت و متاسفانه بعلت اينكه تو خانوار پدر ثبت نام نكردم بنده رو ثبت نام نكردن و در نتيجه فرمودند كه شما بعلت اينكه توي خانوار پدرتون ثبت نام نكرديد به منظور عدم دريافت يارانه تلقي شده و نميتونيد ثبت نام كنيد .

    1. شما باید برید فرمانداری شهرتون و اونجا یه فرم پر کنید به عنوان جامانده. در اینصورت دوباره زیر نظر پدرتون یارانه خرداد رو می‌گیرید و بعد که سایت رفاهی دوباره برای ویرایش باز شد٫ می‌تونید جدا بشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *