تقویم محتوا چیست و چگونه تدوین می شود؟ (به همراه نمونه)

تقویم محتوا چیست و چگونه تدوین می شود؟ (به همراه نمونه)
  • 1393/3/6
  • زهرا معبودی
  • 1

اهمیت تولید محتوا برای شرکت ها و فروشگاه های باهوش این روزها انقدر زیاد است که برای تولید محصولات خود و رواج آن بر روی اینترنت، یک تیم آن هم از نوع قدرتمند برای تولید محتوا، یکی از ملزومات برای موفقیت است اما اینکه این گروه روال تولید محتوای خود را چگونه در دست بگیرند بسیار مهم است. به همین منظور متخصصان تولید محتوا با بررسی هایی به این نتیجه رسیده اند که تهیه و تدوین یک تقویم محتوا می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات نویسندگان و تولید کنند گان محتوا باشد و از طرفی می تواند خط مشی منظم و ثابتی را به آن ها در مدت زمان مشخص ارائه دهد!

تقویم محتوا در واقع یک سند زمان بندی شده است که به تولید کنندگان اجازه می دهد بتوانند، برای تولید محتوایی که به آن ها سپرده شده واقف و اشراف پیدا کنند و بعد هم تولید محتوای خوبی داشته باشند. اما مفاد یک تقویم محتوا چیست و چگونه تدوین می شود و چه کسی باید این تقویم را تدوین کند و چه کسی باید آن را اجرا کند؟ پاسخ به این سوالات مقاله امروز ما را تشکیل می دهد. اما این که استراتژی های لازم برای تولید تقویم محتوا چیست اولین چیزی است که بدان پاسخ خواهیم داد.

تولید محتوا در واقع، برای شرکت های مختلف فرق دارد اما از آنجا که مخاطبین ما شرکت های خدماتی و تولید کننده محصولات هستند سعی می کنیم روی این گزینه زوم کنیم و شما با توجه به حرفه خود یا از ما مشاوره بگیرید یا خودتان بسط دهید!

 

اولین گام : چرخه گردش و دریافت خدمات و محصولات را بیابید!

قبل از هر چیز باید ببینید که مخاطبین شما چه کسانی هستند! در واقع باید بتوانید اصلی‌ترین مخاطب و مشتری محصول خود را پیدا کنید!

از خود بپرسید که چه نوع محتوایی و درکجا بیشتر به دست مخاطبین شما می رسد؟ آیا با تبلیغ کلیکی بیشتر مشتری دارید یا از روی تولید محتوایتان و سرچ شدن در موتور جستجو و یا حتی با توجه به پرسش و پاسخ هایی که از شما می شود؟ تمام این سوالات می تواند خط مشی مناسبی برای تولید محتوا و انتخاب موضوع به شما دهد! با کسانی که در شرکت شما در بخش فروش هم فعالیت دارند ماهانه یک مشورت داشته باشید!

سعی کنید ارزش محتوای خود را با توجه به نوع و میزان استقبال و مشتری سازی، و مشتری پروری مشخص کنید و هر جا احساس سود بیشتر می کنید روی همان به فکر تولید محتوا باشید و موضوعاتی را مشخص کنید.

dynamic-calendar-controls-example

گام دوم :سعی کنید از دید کاربر به خدمات خود بنگرید!

با توجه به خدمات خود سوالاتی از جانب کاربر بپرسید و ببینید که مخاطب شما چه چیزی می خواهد! سوالاتی که با زاویه دید متفاوتی پرسیده می شود می تواند کمک کند که بتوانید مشتری هایی را از جانب متفاوت برای همیشه جذب خود کنید! در واقع باید بتوانید درک مشتری را از مخصول و خدماتتان به تصویر بکشید! اینگونه می توانید یک لیست بلند از چالش هایی داشته باشید که کاربر با آن روبرو است و شما می توانید به راحتی، آن ها را با تولید یک مطلب بسیار قوی به محصولات و خدماتتان ارائه دهید، و مخاطب را قانع کنید.

اما الان زمان آن رسیده که تقویم محتوایتان را مشخص کنید! برای شرکت ها و سرویسهای خدماتی که عموما روال ثابتی در کسب و کار دارند بهتر است تقویم ماهیانه تدوین شود اما خدماتی که به طور سریع به روز می شوند شاید نیاز به تقویم محتوای حتی هفتگی و روزانه هم باشد! پس تشخیص این امر با خود شما!

اما ما فکر می کنیم شما میخواهید یک تقویم محتوای دو هفته ای را اینجاد کنید. بعد از پرسیدن سوالات بالا و مشخص شدن خط مشی ها و عناوین و … باید بتوانید تقویم را تدوین کنید. تقویم محتوا در واقع نشان دهنده عنوان ها، تاریخ، نام نویسنده ها و سایر اطلاعات اضافی است!

شما با مشخص کردن عنوان هایی که می تواند سودهایی را به سمت شرکتتان اضافه کند می توانید از پیش ذهن نویسنده را درگیر آن کنید. ما این جدول را آماده کرده ایم تا نمونه ای از آن را مشاهده کنید و برای تولید محتوای گروه نویسندگان از آن استفاده کنید!

برای دانلود این جدول از پیش آماده، کلیک کنید.

از طرفی می توانید فعالیت های روزانه تان را روی سرویس trello بیاورید و کار را جهت دهی بهتری دهید. البته این سرویس برای تقویم های روزانه نیز می تواند مثبت واقع شود.

اما چه کسی باید تقویم محتوا را تولید کند؟

در شرکت هایی که تیم به طور قوی در حال کار روی محتواست قطعا فردی به عنوان مدیر تیم تولید محتوا وجود دارد که بر موضوعات و چالش های کسب و کار و شرکت بیشتر اشراف دارد. عموما در چنین مواقعی این فرد در این سمت بعد از مشورت با بخش های مختلفی که در تولید فرصت ها نقش دارد این تقویم را تدوین می کند و زیر دستان که نویسنده ها هستند از آن پیروی می کنند. اما اگر تیم یک تیم مورد اعتماد و قوی و چالش بین باشند و اهل بحث و نظر دهی باشند می توان از آن ها نیز برای تولید این تقویم استفاده کرد!

حتی تقویم محتوا برای یک نویسنده که به تنهایی روی سایت خود کار می کند هم نوعی نیاز است چرا که نظم بهتری به کار می دهد و می توان چنان محتوا را به موقع آماده کرد تا مشغله های ایامی که در پیشند فرد را از نوشتن و به روز رسانی سایت، دور نکند!

موضوعات به چه صورتی در تقویم محتوا تقسم می شود؟

گاهی شما موضوعاتی سنگین در نظر دارید، پس می توانید با استفاده از گروه نویسندگان، مطلبی با موضوعی، به آن ها بدهید که همه به طور گروهی روی آن کار کنند و با بخش بخش کردن آن قوی تر روی ان کار کنند. تجربه نشان داده است که محتوای اینچنینی از قدرت بیشتری برخوردار است و مخاطب را بهتر جذب می کند! اما می توان مطالب کوتاه تر و کم چالش تر را به فرد فرد اعضا تقدیم کرد!

تاریخ ها باید چگونه باشد؟

تاریخ ها عموما برای این مطالب با توجه به نیاز سایت و تعداد مطالبی که در سایت نیاز است، در نظر گرفته می شود اما می توان گفت، در این تقویم شما با دو تاریخ روبرو هستید! یکی مدت زمان و فاصله زمانی تولید یک مطلب، و تاریخ انتشار آن. تمام این موارد در تقویم تدوینی از سمت ادمین یار ایجاد شده است!

امیدواریم که بتوانید از طریق این تقویم محتوا بتوانید بهترین موضوعات را انتخاب کنید و با تولید اصولی آن توسط گروه تولید محتوای تان، بیشتر در بین مخاطبین خاص خود به چشم آیید.

نویسنده: زهرا معبودی – مدیر سایت ادمین یار

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *