معرفی ۷ افزونه محبوب فایرفاکس که دیگر مرورگرها از داشتن آن بی‌بهره‌اند

معرفی ۷ افزونه محبوب فایرفاکس که دیگر مرورگرها از داشتن آن بی‌بهره‌اند
  • 1393/4/17
  • Jeff Mosawy
  • 8

جنگ میان انتخاب مرورگرها همچنان باقی‌ست، اما به راستی چه‌چیزی باعث می‌شود یک مرورگر نسبت به مرورگر دیگری برتری پیدا کند؟ سرعت؟ حافظه مصرفی؟ یا ویژگی‌های خود مرورگر؟ بنظر می‌رسد که تنها جواب واقعی، «تنظیمات شخصی»‌ می‌باشد؛ بطوریکه که کاربر بتواند مرورگر را آنطور که بخواهد، تبدیل کند!

firefox-extensions-840x420

اکستنشن‌ها (Extensions) نقش بسیار بزرگی را در این مورد ایفا می‌کنند. مرورگر فایرفاکس برای مدت زیادی از سایر رقیبان خود همانند کروم جلوتر است و آن هم تنها بخاطر اکستنشن‌هایی بوده که برای این مرورگر توسعه داده شده است. در این مقاله، لیسیتی از ۷ اکستنشن برتری که باعث متمایز ساختن فایرفاکس نسبت به سایر رقبا می‌شود را معرفی می‌کنیم.

 

Tree Style Tab:

یکی از بهترین اکستنشن‌ها در نظر من! اگر جزو افرادی هستید که در آن واحد ممکن است بیش از ۴۰ تب همزمان در مرورگر خود باز می‌کنید، پیشنهاد من استفاده از این افزونه است.

firefox-extension-tree-style-tab

این اکستنشن‌ به این شکل کار می‌کند که سیستم تب‌بندی معمولی فایرفاکس را حذف کرده و یک سیستم درختی برای آن پیاده‌سازی می‌کند؛ سپس هر لینکی که از یک تب خاصی باز می‌شود، جزو فرزندان آن تب خواهد رفت. همچنین خود تب فرزند می‌تواند تب‌های دیگری را جزو زیرمجموعه خود داشته باشد.

Tab Mix Plus:

اگر از اکستنشن قبل استفاده کردید، اما همچنان مشتاق اعمال تنظیمات شخصی بیشتری هستید، پیشنهاد ما استفاده از Tab Mix Plus می‌باشد. این اکستنشن به شما کنترل بیشتری در زمینه باز شدن تب‌ها می‌دهد، به‌نحوی که بتوانید موارد شخصی خود را در آن اعمال کنید؛ مثلاً صفحات جدید چگونه باز شوند؛ در صفحه‌ی جدید و یا در یک تب جدید. البته این کمترین کاری است که این افزونه باری شما انجام می‌دهد!

firefox-extension-tab-mix-plus

Scrapbook:

آیا تا به‌حال برای شما اتفاق افتاده است که صفحه‌ای را برای بعد بوک‌مارک کنید، اما وقتی در آینده به آن مراجعه می‌کنید، با خطای ۴۰۴ (عدم وجود صفحه) مواجه شوید؟ اینجاست که این اکستنشن به کمک شما می‌آید.

firefox-extension-scrapbook

توسط این اکستنشن شما می‌توانید که پس از علامت‌گذاری یک صفحه، آن صفحه را بصورت کامل دانلود کرده و در سیستم خود آٰشیو نمایید؛ با مراجعه بعدی، حتی اگر لینک صفحه خراب شده باشد، شما قادر به مطالعه آن خواهید بود، چرا که قبلاً این صفحه دانلود شده است!

DownThemAll:

نرم‌افزار مدیریت دانلود تعبیه شده در خود مرورگر فایرفاکس، تنها اقدام به دانلود فایل‌ها، متوقف‌سازی آن و نگهداری یک تاریخچه از دانلودهای شما را برعهده دارد، که معمولاً در بیشتر اوقات کفایت می‌کند. اما اگر به‌دنبال مورد قدرتمندتری هستید، DownThemAll گزینه مناسب خواهد بود!

firefox-extension-downthemall

این اکستنشن علاوه بر کنترل دانلودهای معمولی‌تان، می‌توانید برای آن مشخص کنید که –بر فرض مثال- تمامی عکس‌های موجود در وب‌سایت را نیز برایتان دانلود کند! همچنین این اکستنشن باعث افزایش سرعت دانلود شما حداکثر تا ۴ برابر می‌شود.

Video DownloadHelper:

این اکستنشن نیاز به توضیح زیادی ندارد؛ وب‌سایت‌هایی همانند YouTube که ویدیوهایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که نمی‌توان آن‌ها را دانلود کرد، با استفاده از این اکستنشن می‌توانید آن‌ها را با بهترین کیفیت دریافت کنید. بصورت همیشگی وارد وب‌سایت موردنظر شوید، درصورتی که فایلی جهت دانلود در صفحه وجود داشته باشد، این اکستنشن بصورت خودکار آیکونش فعال خواهد شد.

firefox-extension-video-downloadhelper

LeechBlock:

برای همه ممکن است اتفاق افتاده باشد که وقت بسیار زیادی از زمان ما در وبگردی‌های نامناسب تلف شود. توسط این افزونه شما می‌توانید مشخص کنید که چه‌سایت‌هایی، چه‌زمانی و چگونه بلوک شوند. دارای انعطاف‌پذیری بسیار خوبی است که بتوانید تمامی موارد را برحسب نیاز خود شخصی‌سازی نمایید.

firefox-extension-leechblock

Firebug:

یکی از معروف‌ترین اکستنشن برای توسعه‌دهندگان وب و صد البته، یکی از مهم‌ترین آن‌هاست! بخش Inspect Element الهام‌گرفته از این اکستنشن می‌باشد که بتوانید بصورت زنده، قسمت‌هایی از وب‌سایت را تغییر دهید.

firefox-extension-firebug

این افزونه ممکن است برای مرورگرهای دیگر هم باشد، اما دارای ایراداتی هست که همچنان نسخه فایرفاکس آن، برتری کاملی نسبت به سایرین دارد!

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 8 دیدگاه
  1. سلام مهندس جان
    مرسی عالی بود

    عمده ترین مشکل من با فایرفکس ، سر ِ باز کردن سایتای https که بعضی وقنا عین ِ آدم بازش میکنه بعضی وقتام 😐 …

    1. سلام،

      من هم بعضی وقتا با چنین مشکلی روبرو هستم؛ البته من خودم برای وبگرردی های معمولی ام از کروم استفاده میکنم. پیغام خاصی نشون میده؟!

  2. دوست عزیز ممنون اگه همچین افزونه هایی رو برای کروم هم معرفی کنی ممنونت میشم!

  3. افزونه های تخصصی بود بیشتر و مخصوصا اخری برای دوستان طراح سایت خیلی مفید هست.

  4. سلام
    یه سؤالی برام پیش اومده .اینکه بین کروم و فایرفاکس کدوم راحت تر و بهتره؟
    با تشکر

    1. سلام دوست عزیزم،

      انتخاب مرورگر اغلب به سلیقه مرتبط هست، خصوصاً انتخاب بین کروم و فایرفاکس -حداقل برای من- خیلی انتخاب سختی هستش. من به‌شخصه از همگام‌سازی‌هایی که با گوگل انجام می‌دم خیلی لذت می‌برم، بخاطر همین از کروم استفاده می‌کنم؛ از طرفی مصرف خیلی بالای رم و سی‌پی‌یو توسط کروم بعضی وقت‌ها بدجوری منو اذیت می‌کنه. بنظرم هر دو مرورگر رو روی سیستم خودتون نصب داشته باشید و ببینید که کدام یک بیشتر با سلیقه شما سازگار هست.

      موفق و مؤید باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *