چگونه دستگاه اپلی گم شده مان را ردیابی کنیم؟

چگونه دستگاه اپلی گم شده مان را ردیابی کنیم؟
  • 1393/4/27
  • مهيار سوري
  • 8

track-lost-iphone-ipad-or-mac-on-icloud-website

این روز ها خانواده اپلی در ایران بسیار جای خودشان را باز کرده اند و علاوه بر کلاسی که برای دارنده این دستگاه ها ایجاد می کنند نسبت به رفع نیاز آن ها (از جمله نگهداری اطلاعات شخصی) نیز نقش مهمی را ایفا می کنند. اما فقط یک لحظه فکر کنید شما یا دوستان تان دستگاه ارزشمند و البته گران قیمت اپلی شان را گم کرده یا از دست بدهند؛ اطلاعات شخصی و مهم شان چه می شود؟ آیا از عدم سوء استفاده افراد از آن ها اطمینان کامل دارید؟ اینجاست که باید گام به گام با گویا همراه باشید و تمامی ناراحتی هایتان را دور بریزید!

با استفاده از ابزار های ردیابی مبتنی بر رایانه اپل می توانید به آسانی یک نگاه، دستگاه موقعیت جغرافیایی دستگاه تان را پیدا نموده، با یک پیام و قفل آن را از کار بیندازید و آن را به کل به تنظیمات کارخانه ای باز گردانید. این ویژگی که “kill switch” نامیده می شود به صورت پیش فرض فعال نبوده و برای اعمال این تغییرات باید ویژگی ردیابی از راه دور تان روشن باشد تا بلکه بتوانید آیفون، آیپد یا مک تان را ردیابی و قفل کنید یا به کل از بین ببرید.

فعال سازی گزینه Find My iPhone iPad & Mac

enable-find-my-iphone-or-ipad-on-ios-7

هر یک از ویژگی های Find My بخشی از سرویس آیکلاد اپل هستند، بنابراین برای فعال سازی این ویژگی اپ Setting را باز کنید، iCloud را لمس کنید و نوار لغزشی (اسلایدر) Find my را فعال کنید. توجه داشته باشید این ویژگی باید بر روی هر دستگاهی که می خواهید ردیابی شود فعال باشد.

نکته) اگر سرویس آیکلاد برای شما فعال نیست ابتدا باید یک حساب کاربری برای استفاده از قابلیت های آن ایجاد کنید.

بر روی مک، پنجره System Preferences (منوی اپل > System Preferences) را باز کرده و با کلیک کردن بر روی آیکون iCloud، Find My Mac box را تیک بزنید. در اینجا نیز اگر دارای حساب کاربری iCloud نیستید، از شما درخواست می شود یکی را ایجاد کنید.

mac-os-x-mavericks-enable-icloud-find-my-mac

نکته ای که اینجا حائز اهمیت است اینست که حواستان به انتخاب یک گذرواژه قوی برای حساب کاربری تان باشد؛ چرا که اگر یک پسورد ضعیف را انتخاب کنید، شخصی دیگر به راحتی می تواند با اطلاعات ورودی شما به وب سایت آیکلاد وارد شده و علاوه بر دسترسی به جایگاه شما و دستگاه، به راحتی آن را نابود کند. این یکی پسورد از هر چیز دیگری مهم تر است! اگر خواستید گذرواژه تان را تغییر دهید باید از وب سایت My Apple ID اقدام نمایید. سپس پسورد جدید را باید برای همه دستگاه های استفاده کننده از این حساب کاربری مجددا وارد کنید.

ردیابی، قفل کردن و از بین بردن اطلاعات دستگاه
برای انجام هر یک از موارد بالا برای تمامی دستگاه های اپلی باید یا به وب سایت iCloud یا اپ ) Find My iPhone برای آیفون یا آیپد) استفاده کنید. برای ورود به سایت آیکلاد می توانید از هر دستگاهی استفاده کنید و الزاما نیازی به یک دستگاه اپلی ندارید. ولی برای استفاده از اپ Find My iPhone تنها باید آیفون یا آیپد داشته باشید.

به هر حال یکی از روش را برای ورود برگزینید. در وب سایت، بر روی آیکون My iPhone کلیک کنید.

اکنون، جایگاه تمامی دستگاه ها به طور پیشفرض بر روی یک نقشه نمایش داده می شوند. جالب است بدانید آیکلاد هنوز هم به جای اپل مپس از گوگل مپس برای نمایش موقعیت جغرافیایی دستگاه هایتان استفاده می کند – زیر هنوز ورژن تحت وبی از اپل مپس وجود ندارد – .

با کلیک بر روی منوی All Devices، می توانید یک دستگاه را به طور مجزا انتخاب کنید. اگر آیفون، مک یا آیپد شما خاموش باشد یا به اینترنت دسترسی نداشته باشد، از کنترل شما خاموش است اما همچنان امکان ارسال دستور نابودی یا قفل را خواهید داشت به طوری که در اولین زمانی که مورد استفاده قرار می گیرد، آن اتفاق برایش رخ دهد. آیفون ها اغلب به دلیل این که اکثرا از ارتباطات دیتا استفاده می کنند، راحت تر رد گیری می شوند.

  • پخش صدا (Play Sound): اگر بر روی این دکمه کلیک کنید، بلافاصله دستگاه شما به مدت دو دقیقه شروع به پخش صدا خواهد نمود. اگر دستگاه شما آفلاین باشد به محض اولین ارتباط با اینترنت این اتفاق برایش رخ خواهد داد. این مورد بیشتر موقعی جواب می دهد که (علاوه بر این که یک سیم کارت مثل رایتل دارید!) گوشی تان همین دور و ور باشد و مثلا شما ندانید آن را کجا گذاشته اید.
  • مُد گم شده (Lost Mode / مختص آیفون و آیپد): این حالت را تنها زمانی فعال کنید که دستگاه شما واقعا گم یا دزدیده شده است. فعال سازی این مُد به شما امکان می دهد تا یک گذرواژه جدید را سریعا جایگزین نمایید تا از هر گونه سرقت (اطلاعات) از دستگاه تان جلوگیری شود. علاوه بر این، می توانید یک پیام شخصی سازی شده را بر روی صفحه نمایش قفل شده دستگاه به نمایش بگذارید مثلا مکانی دسترسی تان را قرار دهید تا اگر کسی دستگاه شما را یافت، شما را آنجا بیابد. بهتر است بدانید که با فعال سازی این قابلیت در iOS 7 حتی اگر دستگاه تان فکتوری ریست نیز بشود، همچنان تا زمانی که آیدی و پسورد آیکلاد خود شما درونش وارد نشود، دوستان عزیز دزد نمی توانند آن را به فروش رسانده یا حتی کوچکترین استفاده ای از آن داشته باشند. مد گم شده همچنین تاریخچه ای از مکان های ردیابی شده را در اختیارتان می گزارد به گونه ای که می توانید به سایت آیکلاد وارد شده و گزارشی از جابجایی های دستگاه تان را در طول چند مدت در اختیار داشته باشید. اگر هم اکنون دستگاه تان آفلاین است، مد گم شده هر آنگاه که مجددا متصل شود، فعال می شود.play-sound-lost-mode-erase-ipad6
  • قفل (Lock/ فقط برای مک): بر خلاف آیپد و آیفون، مک ها حالت گم شده یا لاست را نداشته اما شما می توانید از راه دور آن ها را قفل کنید. این بار تنها یک یوزر و پسورد ست نمی شود بلکه وقتی مک دستور قفل شدن را دریافت می کند بلافاصله خاموش می شود. هنگامی که شخصی مک را بوت می کند (بالا می آورد)، صفحه بازیابی گشوده می شود و پیامی که شما وارد کرده بودید به نمایش در می آید و از کاربر درخواست می کند گذرواژه فرم ویری را که از راه دور ست کرده بودید وارد کند. تا زمانی که کد وارد نشود، مک به هیچ عنوان قابل استفاده نخواهد بود و هیچ کس نمی تواند ویندوز، لینوکس با دیگر سیستم های عامل را بر روی آن بالا بیاورد.
  • مد از بین بردن ((Erase: علاوه بر تمامی مواردی که به آن ها پرداختیم، می توانید از راه دور خیلی شیک و مجلسی هر گونه اطلاعات شخصی یا بیزینس دستگاه تان را پاک کنید انگار نه انگار چیزی بوده است! در iOS 7 این امکان را دارید تا یک پیام و شماره تماس ست کنید تا پس از پاک شدن کامل دستگاه شخصی که دستگاه را یافت، با استفاده از این اطلاعات دستگاه را به شما برساند. توجه کنید که ویژگی از بین بردن باید گزینه پایانی شما باشد. در بیشتر موارد مد لاست و لاک به شما امکان ایمن سازی اطلاعات تان را داده و می توانید از راه دور دستگاه را ردیابی کنید.track-lost-iphone-from-a-web-browser

جدای از آن چه راجع به اپل فکر می کنید، راه حل های ردیابی و قفل گزاری از راه دور دستگاه های اپلی بهترین سرویس های یکپارچه در زمینه صنعت تکنولوژی و سیستم های موبایلی هستند. Device Manager اندرویدی گوگل نیز به شما اجازه ی تغییر حالت به kill switch را نمی دهد که حتی بتوانید تاریخچه ای از آخرین جا به جایی های دستگاه گم شده تان را داشته باشید. مایکروسافت و گوگل هیچ راه یکپارچه ای را جهت ردیابی و قفل گزاری از راه دور برای پی سی های ویندوز یا کروم بوک ها در اختیار شما قرار نمی دهند. البته برنامه های شخص ثالث بسیاری برای انجام آن هست اما آن ها نخواهند توانست تا پی سی را در یک سطح فرم ویری مشابه آنچه اپل انجام داده است، قرار دهند…

 

منبع: HowToGeek

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 8 دیدگاه
  1. ضمن سپاس بابت مطلبی که ارایه دادید
    آیا با در نظر گرفتن تجربه شخصی در مورد بازیابی موقعیت تلفن همراه نتایج قانع کننده است ؟
    بنا به تجربیات من نرم افزار هایی که در این زمینه برای برای سیستم عامل اندورید عرضه شده انده نه تنها خیلی کارآمد نبوده جدا از رایگان نبودن این سرویس ها بلکه باعث کند شدن گوشی می شود (البته در مورد گوشی هایی که آقا دزده نمی تونه باتری در بیاره یعنی نمیوتنه خاموش کنه وضعیت بهتره )
    ممنون میشوم اگه اطلاعاتی در این زمینه برای گوشی های اندرویدی و ویندوزی دارید ارایه دهید (اگر همیجین سرویسی از سوی مایکروسفت و گوگل ارایه میشود )

    1. با سلام
      بله؛ پایه تمامی علوم حتی علم ریاضی نیز علم تجربی می باشد، گوشی که جای خود دارد. متاسفانه این سرویس برای سیستم های اندرویدی بسیار ضعیف و ناکارآمد هست
      تا 2-3 روز دیگر یک آموزش در همین زمینه قرار خواهیم داد گویا رو چک کنید
      با تشکر از فیدبک هاتون آقای سهیل
      مانا باشید

    1. تا جایی که اسلام دست ما را نبسته باشد، چشم 😉

  2. سلام
    متاسفانه بزرگترین مشکلی که این اپلیکیشن داره اینه که حتما باید دستگاه روشن باشه. سارقی که گوشی آیفون من دزدید خاموشش کرده و الان نزدیک به دو ماهه که روشن نشده و قابل ردیابی نیست.

  3. سلام
    من گوشی اپل 5s ام رو دیروز گم کردم.هر چی زنگ میزنم خاموش راهی هست پیدا کنم find my iphon میگه افلاین نشون نمیده کجاست

  4. سلام مدتی قبل دستگاه ای پدم توسط یکی ازکارمندانم که ایدی من داشت قفل شد لطفاراهنمای کنید درضمن باید یاداوری کنم که ایشان کلیه اطلا عات شخصی مرا داشت واطلاعات شناسنامه ی مرا درسایت اپل تغییر داد واعلام کرد دستگاه فوق گم شده با تشکر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *