آموزش سی‌شارپ – بخش ۵۶

آموزش سی‌شارپ – بخش ۵۶
  • 1393/4/31
  • Jeff Mosawy
  • 6
  • مقدمه

در آخرین قسمت از آموزش زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ که بخش ۵۵ام آن بود، در رابطه با چند رویداد در سی‌شارپ صحبت کردیم. فعلاً از بحث رویداد خارج می‌شویم و می‌خواهیم در این قسمت از آموزش که بصورت کوتاه تهیه شده است، نحوه ساخت یک مرورگر وب بسیار ساده را به شما بیاموزیم. پس همراه با ما باشید.

  • ساخت مرورگر خاص به خودمان

نرم‌افزار Visual Studio را باز کرده، سپس یک پروژه جدیدی را بسازید. فرم جدیدی که ایجاد شده است را کمی بزرگ‌تر کرده و سایز آن را افزایش دهید. به Toolbox مراجعه کرده و TabControl را پیدا کنید:

toolbox_tabcontrol

یکی از این TabControlها را به فرم خود اضافه کرده، سعی کنید که ظاهر برنامه‌تان شبیه به شکل زیر شود:

form_tabcontrol

TabControl بصورت پیشفرض برای شما ۲ سربرگ را ایحاد خواهد کرد. ما تنها از یک سربرگ می‌خواهیم استفاده کنیم، پس دیگری را حذف می‌کنیم. برای حذف سربرگ دوم، از پنجره Properties آن را انتخاب می‌کنیم؛

properties_tab2

در هرکجا از داخل قسمت سربرگ دوم (به‌جز خود عنوان آن) راست کلیک کرده و گزینه Delete را برگزینید. اگر احیاناً با انجام این کار، همه TabControl مخفی شد، از منوی Edit فوق، گزینه Undo را انتخاب کنید.

پس از حذف سربرگ اضافه، مجدد به Toolbox مراجعه کرده و دنبال WebBrowser بگردید.

toolbox_webbrowser

آن را انتخاب کرده و در داخل محتوای سربرگ tabPage1 قرار دهید؛ یعنی در واقع Drag & Drop کنید. نتیجه زیر حاصل خواهد شد:

form_browser

این WebBrowser که اضافه شد، یک نمونه از مرورگر Internet Explorer می‌باشد و کاملاً‌ تنظیماتش را از Internet Explorer به ارث می‌برد. حال یک TextBox و یک Button قرار داده تا بتوانیم با تایپ کردن آدرس و فشردن این Button، وارد سایت مورد نظرمان بشویم.

نام Textbox را txtAddress و نام Button را btnGo قرار دهید. (یعنی مقدار Name هرکدام را از Propertiesشان این‌ها باشد) شکل فرم شما باید شبیه به زیر شده باشد:

form_textboxl

حال بر روی Button دوبار کلیک کنید تا وارد بخش کد نویسی آن شوید. شیء WebBorwser دارای یک متد با نام Navigate() می‌باشد که توسط آن می‌توانید آدرس مورد نظرمان را به آن ارجاع داده تا بارگذاری کند.

کد های زیر را اضافه کنید:

string WebPage = txtAddress.Text.Trim();

webBrowser1.Navigate(WebPage);

کدها کاملاً واضح‌اند. مقدار وارد شده در جعبه متن از کاربر دریافت شده، در یک متغیر ذخیره می‌شود و با استفاده از متد Navigate به سایت مورد نظرمان ارجاع داده می‌شود. حال کافیست که برنامه خود را اجرا و آن را امتحان کنید. وارد سایت گوگل بشوید. خواهید دید:

form_web_page

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 6 دیدگاه
  1. بازتاب: آموزش سی‌شارپ – بخش ۵۶ | گروه نرم افزاری پرشین
  2. من با Visual Studioیک نرم افزار طراحی کردم سوالات زیادی برام پیش اومده اما متاسفانه هیچ جا آموزش کاملی پیدا نمیکنم میشه لطفا دراین رابطه آموزش بدین ممنون

    1. سلام دوست عزیزم،

      سوال شما بسیار کلی است و من متوجه مشکل شما نشده‌ام. لطفاً کمی سوالتان را خاص‌تر و به موضوع معینی محدود بفرمایید.
      با تشکر از شما.

  3. سلام موقع نوشتن txtAddress ارور the name ‘txtaddress’ does not exist the current context رو میده ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. سلام .ممنون از درج مطالب بسیار خوبتون . میشه لطفا بگید که چرا وارد سایت گوگل نمیشه. باید کد دیگه ای اضافه کنم که ب اینترنت وصل شه؟وقتی دقیقا مطابق این کد ها اجرا میکنم و در نوار آدرس http://www.google.com تایپ میکنم هیچ اتفاقی نمیفته.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *