آموزش سی‌شارپ – بخش ۶۲

آموزش سی‌شارپ – بخش ۶۲
  • 1393/5/8
  • Jeff Mosawy
  • 0
  • مقدمه

بحث جلسه پیش را به‌خاطر دارید؟ در بخش ۶۱ام از آموزش سی‌شارپ با هم یاد گرفتیم که چگونه می‌توانیم یک Property را پیاده‌سازی کنیم؛ در این جلسه می‌خواهیم با هم نحوه استفاده از آن را به شما آموزش دهیم، پس همراه با ما باشید.

  • استفاده از Propertyها

در ادامه بحث جلسه گذشته، پس از آنکه Property مورد نظرمان را پیاده‌سازی کردیم، کدهای داخل button قبلی را تماماً کامنت کنید و یک button جدید به فرم خود اضافه نمایید. بر روی button جدید دابل کلیک کرده تا وارد بخش کدهای آن شوید؛ قدم اول ما، ساخت یک object از Class می‌باشد:

propertyUse_p102

در کدهای بالا، ما یک object از کلاس HappyBirthday با نام birthdayMessage ساخته‌ایم. برای آنکه اطلاعاتی را به Property ارسال کنیم، باید از نقطه‌گذاری استفاده کنیم. پس نام Object را نوشته و یک نقطه در ادامه آن قرار دهید:

propertyUse2_p102

اکنون، Propertyای که از پیش ساخته بودید را می‌بینید! ما نام آن را MyProperty گذاشته بودیم، اما توجه داشته باشید که همانند یک متغیر، می‌توانید تقریباً هر نام دلخواهی را که بخواهید برای Property خود قرار دهید.

این گزینه را انتخاب کرده؛ حال برای آنکه مقداری را ارسال کنید، کافیست که از علامت «مساوی» استفاده کنید. مثل:

birthdayMessage.MyProperty = “Shahid”;

در کد فوق، ما متن Shahid را به Property ارسال می‌کنیم.

کدهای زیر را به button جدید خود اضافه کنید:

propertyUse3_p102

به دو خط زیر از کد بالا دقت کنید:

birthdayMessage.MyProperty = “Shahid”;

returnedMessage = birthdayMessage.MyProperty;

خط اول، Property را مقداردهی می‌کند و خط دوم، اطلاعات ارسال شده را فراخوانی و بازیابی می‌کند. برای اینکه بیشتر متوجه شوید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، به عکس زیر دقت کنید و سعی کنید ارتباط ایجاد شده را متوجه شوید:

propertyUse4C_p102

عکس فوق، نحوه‌ی ارسال اطلاعات به یک Property را نشان می‌دهد. در این مثال، اطلاعات در value ذخیره شده و با آن می‌توان تقریباً هر کاری کرد؛ برای مثال، ما در این قسمت، با استفاده از تابع getMessage، مقدار آن را در متغیر birthdayMessage ذخیره کرد‌ه‌ایم.

حال در عکس زیر، نحوه فراخوانی اطلاعات را مشاهده می‌کنید:

propertyUse4D_p102

نحوه فراخوانی نیز کاملاً مشخص است و نیازی به توضیح خاصی ندارد. با استفاده از کلمه کلیدی return، مقدار موجود در متغیر birthdayMessage را بازمی‌گردانیم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *