چرا برای نصب برخی از نرم افزار ها باید رایانه را ری استارت کنیم؟

چرا برای نصب برخی از نرم افزار ها باید رایانه را ری استارت کنیم؟
  • 1393/5/9
  • مهيار سوري
  • 0

image73

ممکن است برای شما و بسیاری از کاربران این اتفاق پیش آمده باشد که وقتی قصد نصب نرم افزاری را دارید، ویندوز پیامی را مخابره می کند که اول باید سیستم را راه اندازی مجدد ( ریبوت) کنید. همچنین از شما می خواهد که قبل از ریبوت کردن سیستم، در ابتدا تمام برنامه های دیگر را نیز ببندید. اما چرا این اتفاق می افتد؟

امروز می خواهیم در قالب این مطلب به شما توضیح دهیم که چرا سیستم در بعضی موارد از ما می خواهد تا سیستم را راه اندازی مجدد کنیم. پس همراه ما بمانید.

چرا نصب کردن نرم افزار آزار دهنده می شود؟

اگر بخواهیم پاسخی کوتاه و کامل به این پرسش بدهیم، می توانیم بگوییم اکثر نصب کننده های برنامه ها آزار دهنده هستند چرا به صورت صحیح برنامه نویسی نشده اند و یا برنامه ی مورد نطر قصد کپی فایل های ویندوزی را دارد که این کار بدون راه اندازی مجدد سیستم امکان پذیر نیست.

این مشکل پیچیده است چرا که برنامه های ویندوز از  DLL (dynamic link library) استفاده می کنند که این دی ال ال ها در بیش از چند برنامه به اشتراک گذاشته می شوتد. هنگامی که قصد نصب و یا غیرفعال کردن برنامه ای را در ویندوز دارید، این پیوند، ویندوز را تحریک می کند تا خود را راه اندازی مجدد کند.

در زیر چند مورد را ذکر می کنیم که ممکن است در هنگام نصب باعث ایجاد مشکل شود؛

  • اگر برنامه ای که شما قصد نصب آن را دارید نیاز به کپی نسخه های جدیدی از فایل های برنامه های در حال اجرا روی کامپیوتر را دارد، ویندوز پیام می دهد که باید تمام برنامه های دیگر را ببندید و یا ویندوز را ریبوت کنید.
  • اگر یک نسخه قدیمی از آپدیت ویندوز وجود دارد، ممکن است تغییراتی را در سیستم ایجاد کند که باید ریبوت شدن سیستم شود. برخی از برنامه ها به همین دلیل در ابتدا درخواست ریبوت می کنند.
  • اگر برنامه که قصد نصب کردن آن را دارید دارای پلاگینی برای نرم افزار دیگری باشد، مانند Explorer context و یا یک پلاگین مرورگر، شما باید بی درنگ سیستم را ریبوت کنید و برنامه ها دیگر را ببندید.
  • گاهی اوقات برخی از برنامه ها بدنوشته شده اند و به دلیل اینکه خدمات مورد نیاز آنها اجرا نمی شود درخواست ریبوت سیستم را می دهند.

حال بیایید نگاهی دقیق تر به برخی از این موارد داشته باشیم

فایل های در حال استفاده نیاز به کپی کردن دارند

اگر ستاپ برنامه مورد نظر شما نیاز به کپی کردن برخی از فایل ها داشته باشد و این فایل ها در حال استفاده یا از نوع فایل های سیستمی مورد نیاز برای آپدیت ویندوز باشند، یکی از ویژگی های ویندوز به ستاپ برنامه اجازه می دهد تا عملیات نصب را بعد از راه اندازی مجدد ویندوز انجام دهد.

که بدین منظور، ستاپ برنامه یک کلید برای آدرس زیر در رجیستری ویندوز ارسال می کند:

HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlSession Manager

PendingFileRenameOperations

image74

اگر شما پیامی را دریافت کردید که اول از همه باید سیستم را ریبوت کنید. می توانید به آدرس بالا در رجیستری ویندوز سری بزنید تا تمام فایل هایی که در ریبوت بعدی باید جایگزین شوند را مشاهده کنید. البته احتمال برخورد شما با این کلید زیاد نیست و اگر روزی مجبور شدید این کلید را ویرایش کنید مواظب باشید که فقط در موارد خاص این کار را انجام دهید.

نصب و راه اندازی برنامه در حال انجام است

برخی از اینستالر های برنامه ها تا هنگامی که اینستالر دیگری در حال اجرا روی ویندوز باشد اجرا نمی شوند، پس نیاز است سری به این کلید بزنید و ببنید آیا فایل دیگری در حال نصب شدن هست یا خیر :

HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionInstallerInProgress

بروزرسانی ویندوز باعث ریبوت شدن سیستم می شود

image75

اگر شما پیامی را دریافت کردید که نشان می داد نمی توان برنامه مورد نظر را بدون ریبوت سیستم نصب کرد، به خاطر این است که بروزرسانی ویندوز نیاز به یک راه اندازی مجدد سیستمی الزامی دارد. به طور مثال اگر شما پیام زیر را دریافت کردید؛

image76

احتمالا بدین دلیل است که کلیک شما (روی گزینه Postpone) این کار را به تعویق می اندازد. اگر سری به رجیستری بزنید می بینید که یک کلید ریبوت در قسمت زیر وجود دارد:

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindows

CurrentVersionWindowsUpdateAuto Update

image77

اگر به عکس زیر نگاهی بیندازید می بینید که یک دسته از GUID در سمت راست وجود دارد که البته تمام آنها مربوط به رجیستری نیست، اما حقیقتی است که باعث به وجود آمدن این پیام شده است.

البته شما می توانید به طور تکنیکی بعضی از این ارور ها را رفع کنید و برنامه را نصب کنید، اما فکر این را هم بکنید که اگر بلایی به سر فایل های سیستمی بیاید دیگر با همان ریبوت، باید با ویندوزتان خداحافظی کنید!

 

منبع: HTG

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *