رتینا و 4K را فراموش کنید، تکنولوژی نانوپیکسل 150 بار پیکسل‌ها را کوچک‌تر نشان می‌دهد!

رتینا و 4K را فراموش کنید، تکنولوژی نانوپیکسل 150 بار پیکسل‌ها را کوچک‌تر نشان می‌دهد!
  • 1393/5/12
  • بهراد جاود
  • 0

یکی از جنبه‌های فناوری که می‌توان گفت مدتی است بدون پیشرفت باقی مانده، وضوح مانیتورها و پنل صفحه نمایش‌هایی است که از آنها استفاده می‌کنیم. با اینکه خود صفحه نمایش‌ها و پردازشگر‌های دیوایس‌ها هر روز قدرتمندتر می‌شوند، اما وضوح نمایش دیوایس‌ها چندان پیشرفتی نکرده‌اند.

ولی اکنون محققان دانشگاه آکسفورد و دانشگاه اکستر در انگلستان به فناوری نانوپیکسل‌ها دست یافته‌اند، یک فناوری صفحه نمایش جدید که می‌تواند وضوح صفحه نمایش‌ها را 150 برابر بیشتر از میزان حال حاضرش کند.

NanoPixel

فکر می‌کردید 4K آخرش است؟

نانوپیکسل‌ها وضوح بیشتری دارند چون در این فناوری سایز خود پیکسل‌ها 300 در 300 نانومتر هستند، یعنی 150 برابر کوچک‌تر از سایز پیکسل‌ها در صفحه نمایش‌های معمولی! برای اینکه بهتر متوجه ماجرا شوید باید گفت که ما داریم در مورد پیکسل‌هایی صحبت می‌کنیم که آنقدر کوچک هستند که می‌توانند تصاویری به عرض یک تار موی انسان تشکیل دهند.

علاوه بر این نانوپیکسل‌ها چیزی که به آن فناوری تغییر فاز می‌گویند را گسترش می‌دهند. به بیان ساده، این یعنی پیکسل‌ها می‌توانند در هر ریفرش به حالت خاموش یا روشن تغییر حالت دهند. بنابراین مثل صفحه نمایش‌های E-Ink که در کتابخوان‌های الترونیکی به کار می‌رود، نانوپیکسل‌ها هم فقط وقتی حالت‌شان تغییر می‌کند به ریفرش احتیاج پیدا می‌کنند. باز به بیان ساده‌تر این یعنی نانوپیکسل‌ها در مقایسه با صفحه نمایش‌های LCD نیروی بسیار کمتری را مصرف می‌کنند.

صفحه نمایش‌های نانوپیکسل بسیار باریک خواهند بود و همین موضوع سبب می‌شود که صفحه نمایش‌های نانوپیکسل جایگزین خوبی برای دیگر انواع صفحه نمایش‌ها به نظر برسند. محققان می‌گویند با نانوپیکسل‌ها، می‌توانیم شاهد عرضه صفحه نمایش‌هایی با ضخامت یک برگ کاغذ در هر شکل و سایزی باشیم که وضوح بسیار بالایی دارند و میلیاردها پیکسل را در بر دارند. ضمن اینکه نیروی بسیار کمتری را هم مصرف خواهند کرد.

متاسفانه به این زودی‌ها این نوع صفحه نمایش‌ها در بازار عرضه نخواهند شد و فعلا باید صبر کرد ولی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که آینده صفحه نمایش‌ها همین فناوری نانوپیکسل‌ها باشد.

مرجع: DigitalTrends

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *