یو اس بی Type-C چیست؟ (بخش اول)

یو اس بی Type-C چیست؟ (بخش اول)
  • 1393/5/24
  • مهدی صمصامی
  • 0

usb-type-c-840x420

امروزه درگاه USB بسیار فراوان و پر کاربرد است و در همه جا یافت می شود. یو اس بی را می توانید در هر جایی ببینید : از پشت کیس کامپیوتر و یا کناره ی لپتاپ تان گرفته تا کابل هارد اکسترنال تان و دوربین های دیجیتال و … . باید بدانید که قرار است یو اس بی ها برای همیشه تغییر کنند. با معرفی USB Type-C توسط USB-IF یا همان انجمن مجریان یو اس بی (USB Implementers Forum)، سری جدید این تکنولوژی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. از ویژگی های جدید و جالب USB Type-C این است که از هر طرف می توان آن را وارد درگاه کرد و نیازی نیست از یک طرف خاص وارد شود.

وضعیت فعلی یو اس بی

usb-logo

قبل از اینکه به تکنولوژی جدید بپردازیم، وضعیت و جایگاه فعلی یو اس بی را مرور خواهیم کرد.

یو اس بی (USB) مخفف عبارت Universal Serial Bus بوده و یک استاندارد گذرگاه سریال همگانی است که در سال 1994 میلادی توسط چندی از شرکت های تکنولوژی به منظور داشتن یک استاندارد برای کابل ها و اتصالات بین دستگاه هایی که قادر به انتقال اطلاعات (Data) و انرژی برق(Power) می باشند، توسعه داده شد. وقتی صحبت از یو اس بی می شود، باید نسل های مختلف و همچنین انواع مختلف آن ها را در نظر بگیریم و بررسی کنیم.

این تکنولوژی با USB 1.0 آغاز شد و سپس USB 2.0 به وجود آمد و پس از آن نیز USB 3.0 امروزی ارائه شد. اما هر یک از این نسل های یو اس بی دارای انواع مختلفی از اتصال دهنده ها (Connectors) هستند که فقط مختص همان نسل می باشد. در حال حاظر اتصال دهنده های Type-A و Type-B موجود بوده و اغلب در نسخه های استاندارد (Standard)، مینی (Mini) و میکرو (Micro) وجود دارند.

usb-standard-20

اتصال دهنده های نوع Type-A Standard 2.0 (عکس بالا) به طور گسترده شناخته شده و بسیار رایج هستند. اندازه ی آن ها بزرگ بوده و مستطیل شکل می باشند. شکل مستطیلی آن ها باعث می شود تشخیص بالا و پایین آن سخت شود، زیرا فقط از یک طرف می توان آن ها را وارد درگاه کرد. پلاگ های نوع Type-A USB 1.0 و حامل های آن اساسا دیگر وجود ندارند و استفاده نمی شوند، چرا که آن ها به طور رسمی در سال 1996 معرفی شدند و پس از آن در سال 2000 با معرفی USB 2.0، جایگزین شدند که همان زمانی بود که استاندارد یو اس بی شروع به توسعه و گسترش کرد.

اکثرا تصویری که بیشتر مردم از یو اس بی استاندارد در ذهن خود دارند، همان یو اس بی نسخه ی Type-A 2.0 است. نسخه ی جدیدتر و امروزی یو اس بی یعنی همان USB 3.0 در سال 2008 معرفی و ارائه شد، اما سیر پیشرفت و گسترش آن بسیار کند بود. با اینکه اکنون بسیاری از لپتاپ ها دارای درگاه استاندارد Type-A USB 3.0 هستند – که معمولا با رنگ آبی روشن در جداره ی دستگاه مشخص است – ، اما بیشتر آن ها دارای فقط یک یا دو درگاه یو اس بی 3 بوده و در عین حال دارای چندین درگاه یو اس بی 2 هستند. خوشبختانه استاندارد پلاگ های USB 3.0 و دستگاه های مربوط به آن کاملا مشابه پلاگ و دستگاه های مربوط به USB 2.0 هستند و آن ها را بسیار با هم سازگار می کند.

types-of-usb

اتصال دهنده های نوع Type-A مینی (Mini) و میکرو (Micro) نیز وجود دارند، اما بسیار نادر هستند. تولید نسخه ی مینی در سال 2007 متوقف شده است، در حالی که نسخه ی میکرو به ندرت در برخی از محصولات استفاده می شود. هیچ کدام از این دو نوع یو اس بی به نسخه ی یو اس بی 3 به روز رسانی نشده اند.

usb-standard-b

اتصال دهنده های نوع Type-B Standard (عکس بالا) همان مدل های مربعی شکلی هستند که معمولا آن ها را در پرینتر ها و اسکنر ها مشاهده خواهید کرد. بیشتر این اتصال دهنده ها دارای تکنولوژی یو اس بی 2 می باشند، اما نسخه های آبی رنگ یو اس بی 3 آن ها نیز وجود دارد که مانند نوع Type-A بسیار نادر بوده و کم کاربرد هستند.

usb-mini-b-micro-b

اتصال دهنده های نوع Type-B Mini (عکس بالا سمت چپ) و Micro (عکس بالا سمت راست)، پلاگ هایی هستند که احتمالا شما بیشتر با آن آشنایی دارید. اکثرا، تصوری که شما از یک مینی یو اس بی یا میکرو یو اس بی دارید، به احتمال زیاد همان USB 2.0 نسخه های مینی و میکرو می باشند. میکرو یو اس بی Type-B به نسخه ی 3 به روز رسانی شده است، اما هنوز مدل مینی آن با نسخه ی 2 موجود است.

با این حال مدل جدید Type-B Micro با نسخه ی یو اس بی 3.0 (عکس زیر)، از نظر اندازه پهن تر از مدل قبلی آن یعنی Type-B Micro با یو اس بی 2.0 است، و به این معنی است که پلاگ نسخه ی 3.0 آن با دستگاه های مجهز به درگاه 2.0 ناسازگار است، اما پلاگ های نسخه ی 2.0 همچنان در درگاه دستگاه های مجهز به نسخه ی 3.0 جا می شوند.

usb-standard-micro-30

تقریبا تمامی اسمارت فون (Smart Phone) های مدرن، به غیر از iPhone که از یک شارژر Lightning اختصاصی استفاده می کند، به وسیله ی یک Type-B میکرو 2.0 شارژ می شوند. البته Samsung Galaxy Note 3 و Samsung Galaxy S5 متفاوت می باشند و مدل مدرن تر، یعنی Type-B میکرو 3.0 را برای استفاده برگزیده اند.

در زیر تمامی مدل های مختلف پلاگ ها و درگاه های یو اس بی که در حال حاضر موجودند، لیست شده است :

  • Standard Type-A 2.0
  • Standard Type-A 3.0
  • Standard Type-B 2.0
  • Standard Type-B 3.0
  • Mini Type-A 2.0 (توقف تولید در سال 2007)
  • Micro Type-A 2.0 (بسیار نادر)
  • Mini Type-B 2.0
  • Micro Type-B 2.0
  • Micro Type-B 3.0

 

در بخش بعدی این مطلب ویژگی های جدید یو اس بی Type-C و شباهت ها و تفاوت های آن با نسخه های قبلی را بررسی می کنیم. همچنین به شما خواهیم که گفت که چه زمان این تکنولوژی عرضه شده و در دسترس کاربران قرار می گیرد. پس برای آشنایی بیشتر با این تکنولوژی جدید و میزان سرعت و کارایی آن، منتظر بخش بعدی (آخر) مطلب باشید.

 

منبع : MakeUseOf.com با ویرایش از گویا آی تی

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *