ایرانسل و رویای 3G! (بخش اول)

ایرانسل و رویای 3G! (بخش اول)
  • 1393/5/25
  • سهیل دارائی
  • 0

در همین ابتدا خدمت شما خوانندگان ارجمند گویا آی تی عرض کنیم که در این مجموعه مقاله قصد داریم به بررسی شبکه 3G و حاشیه های اخیر آن که این روزها نقل محافل شده است بپردازیم.

3G-pseudo-logo

در ابتدا قصد داریم تا کمی پیرامون فناوری 3G بحث کنیم و این فناوری را مختصری برای شما شرح دهیم.

نسل سوم شبکه تلفن همراه را “3rd Generation” می نامند که نام اختصاری این عبارت، 3G  می شود. بهبود کیفیت تماس‌های صوتی، قابلیت انتقال سریع اطلاعات و ارائه اینترنت پر‌‌سرعت بر روی تلفن همراه، همگی قابلیت هایی هستند که در نسل دوم شبکه تلفن همراه موجود نیستند و مختص به نسل سوم شبکه تلفن همراه می شوند.

iphone3g

بدون شک، 3G اغلب با تلفن های همراه و تبلت های هوشمند به عنوان وسیله ای برای اتصال دستگاه به اینترنت و یا دیگر شبکه های IP به منظور ایجاد تماس صوتی و تصویری، دانلود و آپلود داده ها و گشت و گذار در اینترنت استفاده می شود.

در چندسطر بالا شما مختصر و مفید آشنایی لازم با 3G را پیدا کردید اما اگر به دنبال اطلاعات وسیع تری هستید می توانید از این لینک مشاهده به عمل آوردید.

rightel2

شاید روزهای آغازین رایتل را به یاد دارید که مانور تبلیغاتی آن بر روی ارائه سرعت بالای اینترنت بر پایه 3G گسترده تر از پوشش سراسری آنتن دهی آن بود. همان روزهای آغازین بود که رفته رفته کاربران ایرانی با مفهوم فناوری 3G آشنایی پیدا کردند و دیری نگذشت که 3G توانست جایگاه خود را در دل کاربران ایرانی باز کند، البته این موضوع فارغ از مشکلاتی است که رایتل پیش پای کاربرانش قرار می داد، از مشکلاتی نظیر گران بودن تعرفه های اینترنتی بر پایه 3G گرفته تا مکان های گسترده ای که خبری از آنتن دهی رایتل در آن نبود.

اپراتورهای شبکه تلفن همراه کشور در حال حاضر از تکنولوژی نسل دوم (2G) استفاده می کنند و رایتل تنها ارائه کننده نسل سوم شبکه تلفن همراه (3G) در ایران است، حال باید در کنار رایتل، ایرانسل را نیز به جمع اپراتورهای عرضه کنند 3G بیفزاییم.

گفتنی است که فی الحال باتوجه به ماجرای رومینگ ملی، وضعیت پوشش سراسری رایتل با قبل قابل قیاس نیست و در مقایسه با روزهای نخستین این اپراتور تازه کار، وضعیت آنتن دهی سیم کارت های رایتل بسیار بهتر از پیش می باشد.

البته این نکته را نیز باید اضافه کنم که شخص خودِ بنده، به تازگی سیم کارت اعتباری رایتل را مورد آزمایش قرار داده ام و نسبت به روزهای اول که مشکلات آنتن دهی آن بسیار زیاد بود، حالا بسیار راضی کننده تر از قبل شده است، اما در نظر داشته باشید که اگر داخل مناطق تحت پوشش رایتل نباشید، پیام کوتاهی از این اپراتور برای شما ارسال می شود که به شما هشدار می دهد تا مراقب نوع مصرف اینترنت خود باشید چرا که حالا در محدوده رومینگ ملی قرار دارید و تعرفه های شما خارج از بسته های خریداری شده توسط شما محسوب می گردند.

2014-08-16-16-44-48

تا به اینجا مطلب مقاله امروزمان رایتل محور گشت! حال به بحث واگذاری 3G به دیگر اپراتورهای کشورمان می رسیم. شاید شما در ذهنتان این سوال بود که اصلا چه اتفاقی افتاد که ایرانسل هم راه رایتل را در پیش گرفت؟

در پاسخ به این سوال باید اذعان کنیم که ۳۱ مرداد ماه سال 93، دوره اختصاصی رایتل تمام شد و دیگر فناوری 3G در انحصار این اپراتور نبود. همراه اول و ایرانسل نیز که از پیش برای ارائه 3G به مشتریان دندان تیز کرده بودند این فرصت را غنیمت شمرده و وارد بازی 3G شده اند!

شایان ذکر است که این فناوری تنها در ایران از محبوبیت فوق العادی برخوردار است چرا که کشورهای رو به رشد و پیشرفته دنیا رو به استفاده از نسل چهارم آورده اند و 4G را مورد استفاده خود قرار می دهند، حتی در گویا آی تی خبری نیز برای شما عزیزان آماده کردیم که نشان از همکاری کره جنوبی و اروپا در طراحی شبکه جدید نسل پنجم، 5G بود!

irancell-vs-hamrah-vs-rightel

بنابراین راه قانونی برای دریافت مجوزهای لازم 3G توسط این دو اپراتور بزرگ کشور باز شد، اما مجوز های لازمه شامل چه بندهایی می شوند؟!

 شرایط لازم برای ارائه خدمات نسل سوم موبایل (به نقل از اقتصاد آنلاین) :

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می تواند براساس درخواست اپراتورهای متقاضی، پس از اتمام دوره حفاظت اپراتور سوم موبایل، نسبت به صدور مجوز ارتقا برای اپراتورهای متقاضی اقدام کند. این سازمان همچنین می تواند برای تامین باندفرکانسی مورد نیاز، فرکانس 2100 و 3600 مگاهرتز را به صورت FDD و با دریافت حق امتیاز به اپراتورهای متقاضی واگذار کند که البته این به معنای دریافت مجوز ارائه خدمات نبوده و اپراتور ملزم به تامین تمامی شرایط این مصوبه خواهند بود.

در این مصوبه هر اپراتور برای فعالیت در حوزه خدمات 3G و 4G باید مبلغ 3 هزار میلیارد ریال حق امتیاز به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدام کند. این اپراتورها موظفند بدهی ها و حسابهای مالی خود را قبل از دریافت مجوز، تسویه کنند.

اپراتورهای متقاضی می توانند با استفاده از فناوری وای فای به صورت برون ساختمانی، این خدمات را به مشترکان خود ارائه دهند.

همچنین اپراتورهای موبایل موظف به اشتراک گذاری سایتهای BTS براساس نظر رگولاتوری هستند و موظفند حداکثر 18 ماه پس از صدور مجوز، نسبت به ارائه خدمات ترابرد شماره موبایل – امکان تغییر اپراتور بدون تغییر شماره برای مشترک – اقدام کنند.

تا به اینجا در بخش اول این مقاله دنباله دار، یا فناوری 3G آشنا شدید و از دلایلی که زمینه ساز ظهور اپراتورهای دیگر در ارائه فناوری 3G در ایران باخبر گشتید. در بخش دوم این مقاله قصد داریم به دریافت مجوز 3G توسط ایرانسل بپردازیم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *