چگونه برای هر گزینه منو در Mac یک میانبر ایجاد کنیم؟

چگونه برای هر گزینه منو در Mac یک میانبر ایجاد کنیم؟
  • 1393/5/26
  • مهدی صمصامی
  • 2

mac-menu-shortcut-840x420

آیا برای انجام کار و یا انتخاب گزینه‌ای که معمولا با آن سر و کار دارید، میانبر صفحه کلیدی وجود ندارد؟ این مشکل می تواند آزاردهنده باشد، اما نگران نباشید. در مک می توانید بدون استفاده از نرم‌افزار اضافی، میانبر صفحه‌کلید دلخواه خود را ساخته و از آن استفاده کنید.

کاری نیست که نتوانید آن را با یک میانبر صفحه کلید مناسب نسبت به اسفتاده از ماوس، سریع‏تر انجام دهید. اگر برای یکی از گزینه های موجود در منو‏ها که از آن به طور مکرر استفاده می کنید، میانبر صفحه کلیدی وجود ندارد، از این به بعد می توانید میانبر دلخواه خود را به آن اختصاص داده و انجام کارها را سریع‏تر به پیش ببرید. برای یادگیری انجام این کار، با ادامه‏ ی مطلب همراه باشید.

ایجاد یک میانبر صفحه‌کلید

برای آموزش انجام این کار، به شما نشان خواهیم داد که چگونه برای گزینه ی Strikethrough – که باعث کشیدن یک خط روی متن نوشته شده می شود – یک میانبر صفحه‌کلید ایجاد کنید.

باید بدانید که برای ایجاد میانبر، باید حتما گزینه ی مورد نظر شما در یکی از منوها بوده و بدون میانبر صفحه‌کلید پیشفرض باشد. در عکس زیر می‏توانید ببینید که به چه شکل می تواند باشد :

mac-no-keyboard-shortcut

در سمت راست گزینه های Strong، Emphasize و Underline می توانید میانبرهای مربوط به آن‏ ها را ببینید، اما همانطور که واضح است گزینه ‏ی Strikethrough میانبری ندارد. این مشکل را حل خواهیم کرد.

به قسمت تنظیمات مک یعنی System Prefrences بروید. برای دسترسی به این قسمت، روی لوگوی کوچک اپل در گوشه ی بالایی سمت چپ صفحه کلیک کرده و گزینه ی “System Preferences” را کلیک کنید. پس از آن روی گزینه ‏ی Keyboards کلیک کنید :

keyboard-shortcuts

در قسمت بعد، تب Shortcuts را انتخاب کرده و سپس روی گزینه‏ ی App Shortcuts در قسمت پایین پنل سمت چپ، کلیک کنید.

mac-keyboard-shortcuts-click-app-shortcuts

به احتمال زیاد با انتخاب گزینه‏ ی App Shortcuts، یک لیست خالی به شما نشان داده خواهد شد (اگر قبلا میانبری ایجاد نکرده باشید). برای من، این لیست شامل چند میانبر است که قبلا آن‏ها را ایجاد کرده ام. برای ساخت میانبر جدید، روی دکمه ی “+” در پایین صفحه کلیک کنید.

mac-create-keyboard-shortcut

در قسمت بعد، از بخش Application، نرم افزاری را که می خواهید این میانبر به آن اعمال شود، انتخاب کنید. همچنین اگر بخواهید می توانید گزینه ی All Applications را انتخاب کنید تا میانبر روی همه ‏ی نرم افزارها اعمال شود. در بخش Menu Title، نام دقیق آیتم مورد نظر در منو که می خواهید میانبر به آن اثر داده شود را وارد کنید.

در نهایت، باید میانبر صفحه کلید دلخواه‌تان را تعیین کنید. قبل از انجام این کار، اطمینان حاصل کنید که میانبری که می خواهید تعیین کنید، قبلا توسط نرم‌افزار استفاده نشده باشد. برای آگاهی از این موضوع، می‌توانید نرم‌افزار را اجرا کرده و میانبر مد نظرتان را اجرا کنید و نتیجه را ببینید. اگر اتفاقی افتاد و کاری انجام شد، نتیجه می‌گیریم که میانبر از قبل به یک گزینه اختصاص داده شده است و اگر اتفاقی نیفتاد و فقط یک صدای هشدار شنیده شد، مشخص می شود که میانبر در دسترس و قابل استفاده است.

وقتی که همه چیز مطابق میل تان بود، روی دکمه ی Add کلیک کنید. این تغییر سریعا اعمال خواهد شد و می توانید نتیجه را ببینید :

mac-new-keyboard-shortcut

اکنون شما می توانید از میانبر صفحه کلید جدید تان استفاده کنید، پس آن را امتحان کنید. اگر مشکلی به وجود آمد یا میانبر کار نکرد، دوباره بررسی کنید که میانبر از قبل به گزینه‌ی دیگری اختصاص داده نشده باشد. البته انجام این کار می تواند اندکی دشوار باشد: در مثال من (برای گزینه‌ی Strikethrough)، میانبر “CMD S” یک انتخاب مناسب به نظر می آمد، اما پس از آن متوجه شدم که این میانبر مربوط به گزینه ی ذخیره کردن (Save) است.

منبع : MakeUseOf.com با ویرایش از گویا آی تی

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *