ایرانسل و رویای ۳G! (بخش دوم)

ایرانسل و رویای ۳G! (بخش دوم)
  • 1393/5/26
  • سهیل دارائی
  • 7

در قسمت اول این مقاله، با فناوری ۳G آشنا شدید و از دلایلی که زمینه ساز ظهور اپراتورهای دیگر در ارائه فناوری ۳G در ایران باخبر گشتید. حال در قسمت دوم این مقاله قصد داریم به ماجرای ورود ایرانسل به عرضه فناوری نسل سوم تلفن همراه نگاهی داشته باشیم.

از همان اول مشخص بود که جنگ بر سر دریافت مجوز 3G میان همراه اول و ایرانسل بالا خواهد گرفت و هردو آن ها سعی دارند زودتر از دیگری این مجوز را دریافت کنند. درکشمکش دریافت این مجوز، صفحه اینستاگرام ایرانسل بیکار نبود و با با درج تصویری تامل برانگیز رفته رفته به کاربران خود، دریافت مجوز 3G را مژده داد!

Capture

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می فرمایید، در نگاه اول سرعت 897.8 به چشم می آید که نشان از تست سرعت 3G ایرانسل دارد. شما می توانید نگاهی به پیج رسمی اینستاگرام ایرانسل داشته باشید(لینک).

دوشنبه سیزدهم مردادماه بود که ایسنا خبر جالبی را روی خروجی خود قرار داد. طبق این خبر، همراه اول از غافله عقب افتاد و ایرانسل توانست مجوز 3G را کسب کند (متن کامل).

شاید همان طور که پیش بینی بازی برزیل و آلمان در جام جهانی کاملا غیرقابل باور بود، پیش بینی معاون شرکت مخابرات، داود زارعیان نیز غلط از آب درآمد! وی معتقد بود که همراه اول گوی سبقت را خواهد برد و آن ها 3G را زودتر از ایرانسل به چنگ خواهند آورد اما این گونه نشد. هرچند زارعیان معتقد است که فی الحال این مجوز 3G ایرانسل آزمایشی است.

بدون شک بزرگترین مشکل همراه اولی ها مخالفت با مصوبه 186 می باشد و آن ها زیر بار قبول کردن این مصوبه نمی روند، شاید اگر آن ها مصوبه 186 را می پذیرفتند پیش بینی جناب زارعیان درست از آب در می آمد.

در یکی از بندهای این مصوبه درج شده است که یکی از باندهای فرکانسی همراه اولی ها باید تخلیه شود. بدون شک همراه اولی ها این بند را نخواهند پذیرفت!

چند روز بعد، جشن بیستمین سالگرد ورود تلفن همراه به کشور که توسط شرکت همراه اول در برج میلاد برگزار شد و طی انجام این مراسم، محمود واعظی که در روزهای گذشته رابطه تیره وزارتخانه اش با اپراتور همراه اول بر سر ارائه مجوز 3G به این اپراتور به بحث‌های رسانه ‌ای تبدیل شده بود، با حضور خود به نوعی از تمایلش برای ارائه خدمات نسل سوم موبایل توسط این اپراتور از اول شهریور خبر داد.

تا یکم شهریورماه زمان زیادی نمانده است، باید به انتظار نشست و دید که آیا این اتفاق واقعا رخ می دهد یا خیر، اما با توجه به این که در حال حاضر ایرانسل موفق به کسب مجوز 3G شده است، قصد داریم کمی در رابطه با ایرانسل و این امکان جدیدش سخن بگوییم.

طی خبرهای امیدوار کننده از این اپراتور، اذعان شد که با اجرای پایلوت 3G ایرانسل مشترکان این اپراتور می‌توانند با قرار گرفتن در مناطق تحت پوشش به شبکه نسل 3 ایرانسل متصل شوند. استفاده از نسل 3 با سیم‌کارت‌های فعلی ایرانسل ممکن است و نیاز به تعویض سیم‌کارت نخواهد بود.

گفتنی است که، این مجوز پس از حصول نتایج موفقیت آمیز از مرحله پایلوت در 31 مرداد نهایی خواهد شد.

9ada9defd4212bf34db2e32f37ea8987_XL

اما شاید لیست اعلام شده ایرانسل را که مشاهده فرمایید، کمی از استفاده 3G به وسیله سیم کارت ایرانسلی خود نا امید شوید چرا که تا به اینجای کار مناطق تحت پوشش 3G ایرانسل محدود به دانشگاه ها و نهاد های خاص شده است.

لیست دانشگاه های تحت پوشش 3G ایرانسل:

دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه علم‌و صنعت

دانشگاه الزهرا

دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تهران

دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه امیرکبیر

دانشگاه علامه طباطبائی

دانشگاه آزاد تهران جنوب

دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات

دانشگاه آزاد پزشکی

لیست نهادهای دولتی تحت پوشش 3G ایرانسل:

ساختمان مجلس شورای اسلامی

ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

شاید شما نیز پس از مشاهده لیست فوق با من هم عقیده باشید که 3G ایرانسل در حال حاضر یعنی کشک! اگر سروکارتان با این مکان ها نباشد، 3G ایرانسل برای شما یک رویا باقی خواهد ماند. هرچند امیدواریم پس از گذراندن دوره آزمایشی، مناطق تحت پوشش 3G ایرانسل بیش تر از لیست منتشر شده شود.

تا به اینجا در بخش دوم این مقاله دنباله دار، با مشکلات همراه اول برای کسب فناوری ۳G آشنا شدید و از لیست مکان های تحت پوشش 3G ایرانسل باخبر گشتید. در بخش سوم و آخر این مقاله قصد داریم به نحوه تنظیمات فعال سازی اینترنت ۳G ایرانسل به زبان کاملا ساده بپردازیم و کمی نیز تعرفه های سایت ایرانسل را زیر و رو کنیم.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 7 دیدگاه
  1. خدایی بهترین اپراتور ایران همین ایرانسل هستش
    اون مناطقی هم که شما گفتید فقط یرای زمان آزمایشی این طرح هست
    احتمالا از 1 شهریور حداقل اگه سراسری هم نشه منطقه ای و شهری اضافه میشه

    1. از نظر من بهترین اپراتور تو ایران رایتل نسل جدید یا نسل سوم ارتباطات است که من بیشترین امتیاز رو به رایتل میدم ایرانسل چیه ولش کن با این سرعت پایینش و همیشه خدا هم شبکه خراب اما بنظرم رایتل عزیزم که هیچ وقت نشده که طرف با مشکل بر بخوره که امید وارم که هیچ وقت با مشکل بر نخوره چشم حسود کورررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر

  2. با سلام ،تری جی چه مدت طول میکشه تا سراسری بشه که ما شهرستونی های بیچاره هم استفاده کنیم؟ با سپاس

    1. سلام،

      توی تهرانش هم آنچنان قابل تعریف نیست! هنوز مشکلاتش فراوان هست.

  3. سلام
    اقا کی گفته فقط تو اون محدوده هاست ? شاید 4g ایرانسل رویا باشه فعلا ولی من تو خونمون H+ و 3g میگیرم . البته تو راه به ایج میپره ولی تو مدرسم هم 3g هست !!
    تهرانم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *