جمعه‌ها چه می‌کنید؟ ۴ راه برای برنامه‌ریزی و آماده شدن برای یک هفته کاری – بخش آخر

جمعه‌ها چه می‌کنید؟ ۴ راه برای برنامه‌ریزی و آماده شدن برای یک هفته کاری – بخش آخر
  • 1393/5/31
  • بهراد جاود
  • 0

در بخش اول از مقاله «۴ راه برای برنامه‌ریزی و آماده شدن برای یک هفته کاری» دو راه راه معرفی نموده‌ایم. در این سری نیز، ۲ راه باقی‌مانده را فراخواهید گرفت تا از این پس، هفته‌های خود را با بازدهی بیشتر سپری کنید.

از عوامل مزاحم خلاص شوید

Work Life Balance04

بگذارید برگردیم به موضوع برنامه‌ریزی هفتگی و اجازه دهید آن را با ایده چند تکلیفی عمل نکردن ترکیب کنیم. در یک بازه زمانی، خود را غرق در کاری کنید که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اید. اگر در آن بازه قرار بوده کار کنید، با تمام تمرکز خود کار کنید. اگر قرار بوده بازی کنید، با تمام تمرکز بازی کنید. مولتی تسکینگ را فراموش کنید. در هر لحظه فقط یک کار انجام دهید.

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که کار خود را به خانه می‌آورید، آنچه تا اینجا گفته شد خیلی به دردتان می‌خورد. شما یک برنامه زمانی مشخص برای کار خود دارید. هر چه به کارتان مربوط می‌شود را در زمان مربوط به خودش انجام دهید. در زمان‌های دیگر، کار را کنار بگذارید و به زندگی‌تان برسید.

ایده چند تکلیفی عمل نکردن می‌تواند یک قدم فراتر رود: دوری از عوامل مزاحم. اگر در حال استراحت هستید، گوشی خود را خاموش کنید. اگر بازی می‌کنید، ایمیل‌های خود را چک نکنید. اگر دارید کار می‌کنید، کنسول بازی خود را خاموش کنید. اگر در حال نوشتن یک گزارش هستید، مرورگر خود را ببندید.

البته شاید تا اینجا نکاتی که گفته شد کمی آرمانی به نظر برسد و عمل کردن به آنها برای شما سخت باشد، ولی مهم‌ترین نکته این است که همیشه به یک موضوع فکر کنید نه چند موضوع، و این‌که تا حد ممکن از عوامل مزاحم که باعث می‌شوند حواس‌تان پرت شود فرار کنید.

مرتب کردن

Work Life Balance05

این‌که هر هفته کار خود را با انرژی و طراوت شروع کنید، فواید روحی و روانی فراوانی به همراه دارد. فرض کنید به یک سفر تفریحی طولانی رفتید و حالا که به خانه برگشته‌اید می‌بینید که خانه شما به شدت به هم ریخته است. خیلی مایوس کننده است، این‌طور نیست؟ بدتر این‌که بعد از یک سفر طولانی، اصلا حوصله تمیز کردن خانه را ندارید. همین در مورد کار شما هم صادق است.

بر اساسی تحقیقی که توسط موسسه علوم اعصاب دانشگاه پرینستون انجام شده، یک محیط آشفته توانایی تمرکز شما را کاهش می‌دهد. پس بد نیست اگر آخر هفته‌ها زمانی را هم به تمیز کردن محیط کارتان اختصاص دهید. قطعا در طول هفته بارها از خودتان تشکر می‌کنید که روز جمعه دفتر کارتان را مرتب کرده‌اید.

علاوه بر این، فعالیت‌های فیزیکی‌ای که در طول زمان مرتب کردن دفتر کارتان انجام می‌دهید باعث می‌شوند که ذهن‌تان از کار جدا شده و کمی استراحت کند. کارهای‌تان را در محل کارتان جا بگذارید و تا زمانی که دوباره شروع به کار نکرده‌اید بگذارید کارهای‌تان همان‌جا بمانند.

شما چطور بین کار و زندگی‌تان تعادل ایجاد می‌کنید؟‌ از چه ترفندهایی استفاده می‌کنید تا مجبور نباشید کار خود را به خانه بیاورید؟ آیا برای این کار از ابزارها و نرم‌افزارهای خاصی استفاده می‌کنید؟‌

مرجع: Makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *