چگونه رنگ‌های وب را از روی کدهای RGB تشخیص دهیم؟

چگونه رنگ‌های وب را از روی کدهای RGB تشخیص دهیم؟
  • 1393/6/1
  • Jeff Mosawy
  • 1

اگر که تاکنون خواسته باشید طراحی صفحه HTML را تغییر دهید، مثلاً رنگ پس‌زمینه آن و یا رنگ لینک‌ها را به رنگ دیگری عوض کنید، احتمالاً با کدهای رنگی Hexadecimal (مبنای ۱۶) روبرو شده‌اید. این رنگ‌ها که شامل رشته‌ای از ۶ کاراکتر است (مثل 0066FF) هریک رنگ بخصوصی را تعیین می‌کنند، اما آیا میدانید که چطور می‌توان رنگ هر کد را حدس زد؟

در این مقاله، شما با نحوه فهمیدن رنگ این کدها به کمک کدهای RGB را فراخواهید گرفت.

rgb-hexadecimal-colors

کدهای رنگ وب بصورت #RRGGBB هستند، دو کاراکتر اول رنگ قرمز را مشخص می‌کند، دو کاراکتر بعدی رنگ سبز و دو کاراکتر آخر رنگ آبی را تعیین می‌کند.

هر شماره، مقدار حضور آن رنگ در کد را مشخص می‌کند. برای مثال، کد FF0000 فقط شامل رنگ قرمز است (مقدار رنگ سبز و آبی 00 است) و یا 00FF00 رنگ سبز را نمایش می‌دهد (رنگ قرمز و آبی 00 است) اگر همه رنگ‌ها در یک کد بصورت کامل حضور داشته باشند (یعنی FFFFFF) رنگ سفید را برای شما تعیین می‌کند؛ بلعکس آن، درصورتی که هیچ رنگی حضور نداشته باشد (یعنی 000000) رنگ سیاه است.

hex-basics

اگر بخواهید که رنگی را تیره‌تر کنید، کافیست که مقدار آن رنگ را در کد به سمت 00 ببرید. برای مثال، 880000 از رنگ BB0000 تیره‌تر است. به مثال زیر توجه کنید:

hex-darker

به همین ترتیب، درصورتی که بخواهید رنگ شما روشن‌تر شود، کافیست که مقدار آن را به FF نزدیک کنید:

hex-lighter1

ترکیب کردن سه رنگ با هم باعث می‌شود که رنگ‌های مختلفی ایجاد شود. برای مثال، کد رنگ BB8844 مشخص است که در آن سایه‌ی قرمزی وجود دارد. همچنین، رنگ 33CC00 سبز رنگ خواهد بود:

hex-combo

جدول تبدیل شماره‌ها بین مبنای ۱۰ و ۱۶ به‌شکل زیر است:

hex-numbers

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *