آیا قرار است اسکنرهای شبکیه/عنبیه در آینده امنیت موبایل‌ها را تامین نمایند؟ – بخش ۳

آیا قرار است اسکنرهای شبکیه/عنبیه در آینده امنیت موبایل‌ها را تامین نمایند؟ – بخش ۳
  • 1393/6/2
  • خاطره فتا
  • 1

پیش در قسمت‌های اول و دوم از این سری مقاله، در رابطه با اسکنرهای شبکیه و عنبیه مباحثی مطرح شدند. حال قسمت سوم از این مقاله در اختیار شما قرار می‌گیرد.

آیا اسمارت فون‌های مجهز به اسکنرهای چشمی از امنیت لازم برخوردار می‌باشند؟

امروزه نگرانی بیشتر افراد حفظ امنیت و حریم خصوصی دستگاه‌ها می‌باشد. اگر در آینده اسکنرهای عنبیه راه خود را به داخل اسمارت فون‌ها باز کنند، شما می‌توانید شرط ببندید که یک جنجال بزرگ در مورد نگرانی برای امنیت و حفط حریم خصوصی دستگاه‌ها به وجود خواهد آمد، درست مانند زمانی که اپل اسمارت فون‌های مجهز به اسکنرهای اثر انگشت خود را به بازار عرضه کرد و خیلی از سوالات بی‌پاسخ ماندند. قبلا کاربرها نگران این بودند که اگر اپل اثر انگشت آن‌ها را در پایگاه داده‌های خودش ذخیره نماید، سازمان‌هایی مثل NSA می‌توانند بدون اجازه افراد به اثر انگشت آن‌ها دسترسی پیدا کنند. همین ابهامات در مورد اسکنرهای عنبیه نیز وجود دارد. اگر عنبیه شما مورد اسکن قرار بگیرد و مختصات و ویژگی‌هایش توسط گروه‌های جاسوسی و یا بذهکاران دزدیده شود چه؟

eyelock04

از سوی دیگر خیلی از مردم از این‌که دزد‌ها انگشت آن‌ها را همراه با آیفون‌شان بدزدند تا بتوانند به اطلاعات موجود در آن دسترسی پیدا کنند به اندازه کافی در بهت و حیرت هستند، حالا فکر کنید چه منظره ترسناکی در پیش روی‌تان قرار می‌گیرد وقتی صحبت از اسکن عنبیه پیش بیاید! هیچ‌کس نمی‌خواهد که بعد از دزدیده شدن اسمارت فون‌ش چشمش را هم از کاسه در بیاورند.

eyelock05

این نگرانی‌ها در مورد نحوه عملکرد اسکنرهای چشمی و این‌که چگونه اسمارت فون‌های مجهز به این اسکنر‌ها می‌توانند پاسخ‌های عنبیه یک فرد مرده را از یک فرد زنده تشخیص دهند در حال بالا گرفتن می‌باشد. اما از آن‌جا که تست‌های مربوط به زنده بودن صاحب عنبیه به قیمت سلب آرامش از کاربران تمام می‌شود، بعید به نظر می‌رسد که یک اسکنر که برای چشم ایجاد مزاحمت نکند و از همه نظر قابل اطمینان باشد به زودی به بازار بیاید.

در عین حال استفاده از رمز عبورد یا پسورد هنوز هم یکی از امن‌ترین و قابل اطمینان‌ترین راه‌ها برای دسترسی به اطلاعات اسمارت فون‌ها می‌باشد. هر چند که رمز عبور هم بهترین راه برای استفاده از این دستگاه‌ها نمی‌باشد.

موارد استفاده فعلی از اسکنرهای عنبیه

خیلی از دولت‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌ها از اسکنرهای عنبیه به عنوان یک وسیله امن برای محدود کردن دسترسی افراد به مناطق خاص استفاده می‌کنند و صدها فرودگاه در نقاط مختلف دنیا از اسکنرهای عنبیه به عنوان روشی برای تشخصی هویت سود می‌برند. این وسیله حتی نسبت به پاسپورت هم برای اهراز هویت مسافران از امنیت بالاتری برخوردار است. این نوع از اسکنرها در اندازه‌های بزرگ موجود می‌باشند، علاوه بر این‌که قیمت آن‌ها نیز بسیار گران می‌باشد و تا به حال برای استفاده از این نوع خاص از اسکنرهای چشمی در موبایل‌ها مطالعاتی انجام نشده.

eyelock06

این نوع از اسکنرهای چشمی که اندازه‌ آن‌ها در حد یک دوربین بزرگ می‌باشد قادر هستند که برای شناسایی تعداد زیادی از افراد مورد استفاده قرار گیرند.

در سال 2002 پناهندگان افغان که به پاکستان گریخته و در آن‌جا پناهنده شده بودند به کشور خود بازگردانده شدند – اسکنرهای عنبیه برای حصول اطمینان از این‌که کسی چندین بار و بیش از حد مجاز کمک‌های نقدی دریافت نکند یا موارد دیگری مانند این‌ها در تشخیص هویت پناهندگان به کار آمدند.

نیروی دریایی آمریکا هم استفاده مشابهی در بکارگیری اسکنرهای عنبیه جهت تشخیص هویت اعضای شورای شهر بغداد در زمان برگشت آن‌ها به بغداد انجام داد.

در موارد دیگر، اسکنرهایی که بیش از یک نفر را همزمان می‌توانند اسکن نمایند به عنوان معیارهای امنیتی گسترش یافته‌اند. در شهر لئون در کشور مکزیکو، اسکنرها می‌توانند هویت بیش از 50 فرد را در هر دقیقه مشخص نمایند.

eyelock07

با این‌که اسکنرهای چشمی در حال ارائه خدمات در جنبه‌های مختلف می‌باشند، می‌توانند در ATMها یا همان دستگاه‌های خودپرداز، خدمات بیمارستانی و مسافرت با اتوبوس و غیره کمک بزرگی باشند اما برای بعضی‌ها هنوز وسیله‌ای مربوط به آینده و دور از دسترس فعلی به نظر می‌آیند، در صورتی که این دستگاه‌ها از 4 سال پیش یعنی سال 2010 برای موارد مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

اگر نگرانی‌های مربوط به ترس از دسترسی به حریم خصوصی را کنار بگذاریم، تکنولوژی مورد استفاده در این دستگاه‌ها شگفت انگیز است.

تا کنون کاربران اسکنرها محدود بوده‌اند، اگرچه سیستم قفل چشمی یا همان Eyelock اگر به بازار بیاید این مساله را تغییر خواهد داد. افراد می‌توانند با وصل کردن اسکنرهای عنبیه توسط USB به کامپیوترشان، این اسکنرها را جایگزین تمام پسوردهای مورد استفاده‌شان نمایند. البته فعلا این اسکنرها در حدی نیستند که در اسمارت فون‌ها مورد استفاده قرار بگیرند اما این اتفاق حتما خواهد افتاد.

منتظر بخش بعدی از این مقاله باشید…

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *