آموزش استفاده از System Restore در ویندوز 8

آموزش استفاده از System Restore در ویندوز 8
  • 1393/6/3
  • مهدی صمصامی
  • 9

System Restore یکی قابلیت‌های ویندوز است از که با استفاده از آن می توانید کامپیوترتان را به تاریخ قبلی که ویندوز در آن به درستی و بدون مشکل کار می کرد، بازیابی کنید. در ادامه به شما نشان خواهیم داد چگونه از System Restore در ویندوز 8 استفاده کنید.

بیشتر اوقات دلیل کار نکردن درست کامپیوتر شما، می تواند یکی از این سه مورد باشد : ایجاد تغییر به وسیله‌ی شما یا نرم افزارهای نصب شده در تنظیمات مهم ویندوز، وجود بد افزارها و یا مشکلات سخت افزاری. System Restore یک ابزار محدود ولی مبتکرانه برای حل مشکل است، با اینکه نمی تواند ویروس یا بد افزاری را از بین ببرد، اما اگر مشکل شما در نتیجه‌ی ایجاد تغییر در تنظیمات سیستم باشد، می توانید با استفاده از آن PC خود را به عقب و زمانی که درست بود برگردانید.

System Restore در هر زمانی نقاط بازیابی (Restore Points) از سیستم ایجاد می کند، پس از بروز رسانی ویندوز، پس از نصب نرم افزارهای جدید و یا هر زمان دلخواهی که شما بخواهید یک نقطه‌ی بازیابی ایجاد کنید. نقاط بازیابی تنظیمات سیستم شما را در زمانی که آن را ایجاد می کنید، ضبط می کنند. System Restore فایل‌های شخصی شما را تغییر نمی دهد، فقط ممکن است برخی از نرم افزارها و درایورهایی که جدیدا نصب شده اند را حذف کند.

پس بهتر است قبل از انجام هر کار ریسکی، که احتمال می دهید شاید منجر به خراب شدن ویندوز شود، یک نقطه‌ی بازیابی ایجاد کنید تا بعدا به به مشکل برنخورید. همچنین برای استفاده از System Restore به حدود 300 مگابایت فضا روی هارد دیسک خود نیاز خواهید داشت. در ادامه خواهیم دید چگونه باید از این قابلیت استفاده کرد.

استفاده از System Restore برای تعمیر کردن ویندوز 8

قبل از شروع، کارها و سندهای ناتمام خود را ذخیره کرده و به یاد داشته باشید که در زمان انجام این فرایند نمی توانید از PC یا لپتاپ خود استفاده کنید.

برای شروع، نشانه‌گر ماوس خود را به گوشه‌ی بالا و سمت راست صفحه برده و گزینه‌ی Search را انتخاب کنید. به جای انجام این کار می توانید دکمه‌ی Windows را روی صفحه کلید نگه داشته و سپس کلید Q را فشار دهید. سپس در جعبه‌ی جستجو، عبارت ‘Recovery’ را تایپ کنید. پس از آن در نوار سمت چپ گزینه‌ی Settings را انتخاب کرده و سپس روی آیکون ‘Recovery’ کلیک کنید.

Windows_8_Control_Panel_System_Restore_thumb

در پنجره‌ی باز شده گزینه‌ی Open System Restore را انتخاب نمایید.

به صورت پیشفرض در پنجره ی باز شده آخرین نقطه ی بازیابی ایجاد شده را خواهید دید. برای بازگشتن به این نقطه، روی دکمه ی Next و سپس Finish کلیک کنید. پس از آن PC شما به عقب باز خواهد گشت. این فرایند چند دقیقه طول می کشد و پس از آن سیستم شما ریستارت خواهد شد.

Windows_8_System_Restore_recommended_restore_point_thumb

به این شکل نیز می توانید عمل کنید. گزینه‌ی ‘Choose a different restore point’ را انتخاب کرده و Next را بزنید. اگر گزینه ی ‘Show more restore points’ را فعال کنید، تمامی نقاط بازیابی موجود را خواهید دید. یکی از آن ها را انتخاب کرده، روی دکمه ی Next کلیک کرده و سپس دکمه ی Finish را انتخاب کنید. پس از آن PC شما به عقب باز خواهد گشت.

Choose_restore_point_thumb

ایجاد نقاط بازیابی (Restore Points)

همانطور که در قبل گفته شد، پنجره ی System Restore را با انتخاب گزینه ی Open System Restore اجرا کنید. سپس گزینه ی ‘Create a restore point’ را انتخاب نمایید. برای ایجاد یک نقطه ی بازیابی دلخواه، از پنجره ی باز شده روی دکمه ی ‘Create’ کلیک کنید.

Create_System_restore_point_thumb

پس از آن از شما خواسته می شود تا برای نقطه ی بازیابی ایجاد شده یک نام انتخاب کنید. نام مورد نظرتان را تایپ کرده و سپس گزینه ی ‘Create’ را انتخاب نمایید.

Name_restore_point_thumb

اگر برای استفاده از System Restore مشکلی دارید، در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

 

منبع : PCAdvisor.co.uk

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 9 دیدگاه
  1. چندین بار از این قابلیت استفاده می کنم تا حالا به مشکلی بر نخوردم.

  2. سلام من یه اشتباهی کردم لپ تاپم مشکل پیدا کرده بود میخواستم restore کنم.اشتباهی restore point ساختم که مال تاریخ و ساعت الانه.گزینه show more restore point هم نمیاد واسم.هیچ جوری نمیشه به تنظیمات چند روز پیش برگردم؟

  3. سلام من لپ تاپم مشکل پیدا کرده بود میخواستم restore کنم.و چون هیچ restori تا حالا وجود نداشت restore point ساختم که مال تاریخ و ساعت الانه.چه جوری به تنظیمات چند روز پیش برگردم؟لطفا کمک کنید..تشکر

  4. با سلام…من اشتباهی ویندوز۸ رو از administor به local تغییر دادم و الان هیچ کاری نمیتونم بکنم و یا restore I هم نمیشه و میخواستم رمز رو از لب تابم بردارم …لطفا راهنمایی کنید خیلی فوووری
    ممنون میشم

  5. سلام.من اشتباهی create a recovery drive لپ تاپ ام رو روش هاردم ساختم الان هارد ۱ ترابایتیم شده ۳۰ گیگابایت و به اطلاعاتم دسترسی ندارم.اطلاعات مونده ها ولی نمیتونم دسترسی پیدا کنم.ازتون خواهشمندم که زود کمکم کنید که هاردم مثل اولش بشه 🙁 ♥

  6. سلام. من با نرم‌افزار ریوو انستالر میخواستم یک برنامه ای رو تو درایو d حذف نصب کنم اما چند تا برنامه ای دیگر هم بعضی هاشون حذف شده و بعضی هاشون خراب. آیا امکان برگرداندن و ترمیم اون ها وجود دارد اگر دارد لطفاً رهنمایی ام کنید چجوری برگردونم و تعمیر شون کنم. خیلی ممنون

  7. سلام من کامپیوترم ویندوز هشت نصب کردم
    حالا خراب شده .چرا system restore وAtomaticrepair نمیشه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *