تک‌نکته: تعمیرات لپ‌تاپ – قسمت اول

تک‌نکته: تعمیرات لپ‌تاپ – قسمت اول
  • 1393/6/13
  • خاطره فتا
  • 0

آیا تا به حال شده که با دیدن یکی از ابزارهایی که به کمک فناوری خلق شده‌اند و ما هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم، از خودتان بپرسید که اصلا این فناوری چطور طراحی و ساخته شده است؟ در سری مقالات «تک نکته» ما می‌خواهیم به زبان ساده، شما را با انواع و اقسام فناوری‌های روز دنیا آشنا کنیم تا بار دیگر که چنین سوالی برای‌تان پیش آمد جوابش را بدانید. در این قسمت از این سری مقالات به تعمیرات لپ‌تاپ می‌پردازیم.

در این مقاله سعی داریم تا کمی درباره لپ‌تاپ‌هایتان با شما صحبت می‌کنیم و علاوه بر نشان دادن طرز استفاده صحیح‌تر از آن‌ها و هشدار موارد ایمنی به شما کمک کنیم که بعضی از قطعات دستگاه‌تان را خودتان تعمیر کنید و از هزینه‌های سنگین تعمیرات لپ‌تاپ در امان باشید.

به خاطر داشته باشید که لپ‌تاپ یک وسیله الکتریکی می‌باشد و مثل همه وسایل الکتریکی دست زدن به وسایل داخلی آن می‌تواند خطرناک باشد. پس لطفا اگر مهارت‌های لازم را برای تعمیرات دستگاه‌های الکتریکی ندارید بهتر است آن را به دست افراد ماهرتر بسپارید.

Repair05

لپ‌تاپ‌ها نیروی لازم خود را از یک ترانسفورمر بیرونی تامین می‌کنند که حدودا از یک ولتاژ 15 تا 20 ولتی استفاده می‌کند که البته این میزان از ولتاژ دارای قدرت زیادی نمی‌باشد، اما به هر حال وسایلی هم هستند که در داخل‌شان برق با ولتاژ قوی جریان دارد مانند متناوب ساز صفحه LCD که دست زدن بی‌مبالات به آن می‌تواند یک شوک الکتریکی قوی به شما منتقل کند. پس حتما قبل از شروع به کار تمام موارد ایمنی را رعایت کنید. لپ‌تاپ را از برق بکشید و باتری‌ها را هم از جای خود درآورید و دستگاه را برای چند روزی همان‌طور به حال خود رها سازید تا تمام بارهای سرگردان الکتریسیته ساکن از آن خارج شوند.

این نکته را به خاطر داشته باشید که ممکن است قبل از این‌‌که دستگاه لپ‌تاپ به شما صدمه‌ای وارد کند شما بدون اطلاع به دستگاه‌تان صدمه بزنید.به خاطر داشته باشید که بارهای سرگردان الکتریسیته ساکن می‌توانند تراشه‌های حافظه را به راحتی از بین ببرند.

Repair01

اگر لپ‌تاپ شما هنوز کار می‌کند مطمئن شوید که قبل از شروع تعمیرات از همه اطلاعات هارد درایو خود یا حداقل از اطلاعات مهم خود یک بکاپ تهیه کرده‌اید. می‌توانید اطلاعات خود را در یک فلش بریزید یا آن‌ها را بر روی سی دی کپی کنید. اگر هارد درایو شما آسیبی ندیده است می‌توانید آن را از جایش بیرون آورده و در جای امنی قرار دهید. این مساله نباید این‌چنین باشد که شما فقط وقتی لپ‌تاپ‌تان صدمه می‌بیند به فکر بکاپ گرفتن از فایل‌های‌تان باشید، بلکه باید عادت کنید این کار را به طور مرتب انجام دهید. شرکت‌های مهم کامپیوتری هر شب از فایل‌های سیستم‌های خود بکاپ تهیه می‌کنند. مثلا هفته‌ای یک بار بکاپ گرفتن فقط چند دقیقه از وقت شما را می‌گیرد. لپ‌تاپ خود را طوری سازمان‌دهی کنید که آیتم‌هایی که به صورت مرتب تغییر می‌کنند در یک جا قرار بگیرند تا بتوانید سریع‌تر از آن‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنید. به هر حال فراموش نکنید که همیشه از فایل‌های مهم خود در یک USB درایو یک کپی داشته باشید. این کار باعث می‌شود که حتی اگر حادثه‌ای پیش بیاید یا لپ‌تاپ شما به سرقت برود، شما هنوز قادر به دستیابی به اطلاعات فایل‌های مهم لپ‌تاپ خود باشید. البته روش‌های ارزان و امن دیگری مثل سیستم‌های ذخیره ابری نیز وجود دارند که شما می توانید به صورت آنلاین از اطلاعات فایل‌های خود در درون سیستم‌های ابری بکاپ داشته باشید.

تقریبا همه لپ‌تاپ‌های مدرن دارای پورت‌های USB متفاوت برای وصل کردن کیبورد، موس، وب کم، هارد درایو و امثال آن هستند. اغلب لپ‌تاپ‌ها یک پورت مخصوص کارت PCMCIA هم دارند که از آن می‌توانید برای وصل کردن کارت مودم، کارت وای-فای یا USB هاب استفاده کنید که به شما امکان اضافه کردن پورت‌های USB بیشتری را در کامپیوترتان می‌دهد. البته باید به خاطر داشته باشید که تعداد دیوایس‌هایی که می‌توانید به این هاب‌های USB اضافه نمایید همیشه باید یکی از تعداشان کم کنید، یعنی یک USB هاب با 4 پورت می‌تواند 3 پورت جدید USB را به لپ‌تاپ‌تان اضافه کند. اگر مثلا پورت کیبورد شما دچار مشکل شده باشد شما می‌توانید پورت USB کیبورد را عوض کنید و یک پورت دیگر در کامپیوتر را امتحان کنید تا مشکل حل شود. اگر همه پورت‌های USB خراب شده باشند، می‌توانید از یک USB هاب PCMCIA استفاده کنید. این ابزارهای اضافی را می‌توانید به راحتی و با قیمتی ارزان از فروشگاه‌هایی که تجهیزات جانبی کامپیوتر می‌فروشند تهیه کنید.

Repair02
منتظر بخش بعدی این مقاله باشید…

http://www.tamirlaptop.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *