تک‌نکته: تعمیرات لپ‌تاپ – قسمت دوم

تک‌نکته: تعمیرات لپ‌تاپ – قسمت دوم
  • 1393/6/14
  • خاطره فتا
  • 0

در قسمت اول از سری مقاله «تک‌نکته: تعمیرات لپ‌تاب» با مطالبی در رابطه با لپ‌تاب‌ها و قطعات آن آشنایی پیدا کردید. این بخش نیز در ادامه بخش قبلی منتشر می‌شود که شما را به خواندن ادامه این مقاله دعوت می‌کنیم.

به اندازه کافی قابل درک می‌باشد که اکثر کاربران لپ‌تاپ‌ها بیشتر وقت خود را با نگاه کردن به کیبورد و صفحه نمایش می‌گذرانند. اما اگر شما وقت بگذارید و به قسمت تحتانی لپ‌تاپ خود نگاهی بیاندازید تقریبا نزدیک به شش جایگاه برای قطعه‌های قابل تعویض در دستگاه می‌بینید که با یک یا دو پیچ یا به صورت کشویی طوری تعبیه شده‌اند که خیلی راحت می‌توان آن‌ها را از هم جدا کرد. مثلا شما می‌توانید فن خنک کننده CPU، باتری‌ها، هارد درایو و چند جزء دیگر از لپ‌تاپ‌تان را به راحتی تعویض نمایید.

Repair03

اگر به عیب کامپیوتر خود پی نبردید و به عبارتی نقص لپ‌تاپ شما مشخص نباشد، باید سعی کنید که مشکل را پیدا کنید. مثلا ممکن است که متناوب ساز صفحه نمایش LCD شما نیازمند تعمیر باشد. اگر چنین باشد صفحه نمایش پرش پیدا می‌کند و گه‌گاه نور صفحه کم می‌شود، ولی شما هنوز قادر خواهید بود که مطالب نوشته شده روی صفحه نمایش را به راحتی تشخیص دهید. این بدان معناست که متناوب ساز صفحه نمایش LCD باید تعویض شود. به خاطر داشته باشید که عوض کردن Inventer با ریسک بالایی همراه می‌باشد (زیرا این یکی از اجزاء لپ‌تاپ است که با ولتاژ بالا کار می‌کند). پس اول همان‌طور که در بالا تذکر داده شد، همه هشدارهای ایمنی را جدی بگیرید و به تک تک آن‌ها عمل کنید، سپس با باز کردن چند پیچ به داخل صفحه نمایش دسترسی پیدا کنید. حالا شما می‌توانید متناوب ساز یا Inventer را بیرون آورده و با یک متناوب ساز نو یا تعمیر شده عوض کنید. این کار وقت خیلی کمی می‌گیرد و به شما این اعتماد به نفس را می‌دهد که خودتان هم با کم‌ترین هزینه می‌توانید اجزای قابل تعویض لپ‌تاپی که به نظر اسقاط و غیر قابل استفاده مجدد می‌آمده را به راحتی تعویض کرده و لپ‌تاپ را کاملا به یک دستگاه نو و قابل استفاده تبدیل کنید و هزینه تعمیرات را پس‌انداز نمایید.

اجزای اصلی لپ‌تاپ معمولا مطابق با اندازه و مقیاس‌های استاندارد می‌باشد و طوری ساخته شده‌اند که قابل تعویض باشند. به عنوان مثال اجزایی مانند کیبورد لپ‌تاپ به آسانی به بورد مدار اصلی وصل هستند و شما می‌توانید با یک پنس کوچک آن را از مدار جدا کنید. برای جاگذاری اغلب اجزای اصلی لپ‌تاپ از لحیم استفاده نشده و آن‌ها به راحتی قابل جدا شدن از دستگاه اصلی می‌باشند و این بدان معناست که خود سازندگان این دستگاه‌ها هم به خوبی می‌دانند که اجزای لپ‌تاپ اجزایی زوال ناپذیر نیستند و امکان خراب شدن آن‌ها وجود دارد. حتی اگر شما به شدت مراقب لپ‌تاپ خود باشید و تمام موارد ایمنی را رعایت کنید، باز هم اجزایی در لپ‌تاپ هستند که به مرور زمان دچار مشکل می‌شوند. مثلا تراشه‌های حافظه در برابر الکتریسیته ساکن بسیار حساس هستند. به هر حال در هنگام عیب‌یابی لپ‌تاپ‌تان لطفا تمام موارد ایمنی را رعایت کنید. اصلا عجله نکنید، لپ‌تاپ شما جایی نمی‌رود!

به خاطر داشته باشید که در پشت هر قطعه قابل تعویض، مشخصات فنی آن نوشته شده تا شما به راحتی بتوانید آن قطعه را از فروشگا‌ه‌هایی که تجهیزات جانبی کامپیوتر می‌فروشند تهیه کنید.

اگرچه تولید کنندگان کامپیوترها همیشه سعی در بهتر کردن کیفیت محصولات خود دارند اما خود کامپیوترها دستگاه‌هایی هستند که خواه ناخواه به مرور زمان فرسوده می‌گردند. این را هم بگوییم که کیفیت ساخت لپ‌تاپ‌ها نسبت به یک دهه قبل پایین‌تر است، این درست است که کلی امکانات جدید به آن‌ها اضافه شده اما همین امر باعث ضربه پذیرتر کردن این دستگاه‌ها شده است. هر چه تعداد کاربرهای کامپیوتر و به خصوص لپ‌تاپ افزایش می‌یابد و گروه‌هایی که تجربه کافی کار کردن با این دستگاه‌ها را ندارند به گروه کاربران می‌پیوندند، احتمال خراب شدن این دستگاه‌ها هم افزون‌تر می‌شود.

برای مثال خیلی از کاربران، کیبورد لپ‌تاپ را با دستگاه تایپ اشتباه می‌گیرند و از این کیبورد که در حقیقت قسمتی از لپ‌تاپ است یه مدت طولانی برای تایپ کردن استفاده می‌کنند و این باعث می‌شود که لپ‌تاپ‌شان خیلی زود نیاز به یک تعمیر اساسی پیدا کند که البته چند هزار تومانی هم خرج روی دست‌شان می‌گذارد.

Repair04

هر گاه خواستید از لپ‌تاپ خود برای مدت طولانی به عنوان ماشین تحریر استفاده نمایید، لطفا از یک کیبورد ارزان برای وصل کردن به لپ‌تاپ‌تان استفاده نمایید تا عمر دستگاه‌تان طولانی‌تر گردد.

اگر یک بار به یک لپ‌تاپ اسقاطی نگاه کنید متوجه دلایل دیگری که موجب صدمه دیدن این دستگاه‌ها می‌شوند خواهید شد. صدمه از طریق رسیدن مایعات به این دستگاه‌ها بیشترین علت خرابی و اسقاط شدن لپ‌تاپ‌ها است. خراب شدن پورت‌های USB یکی دیگر از دلایل عمده از بین رفتن لپ‌تاپ‌ها است و این مشکل زمانی پیش می‌آید که کاربران نابلد سعی می‌کنند با زور سوکتی را از طرف اشتباه به پورت وصل کنند.

توجه داشته باشید که اتصالات USB بسیار ظریف و حساس هستند. به یاد داشته باشید که هر چیزی را که شما به وسیله سوکت‌های ‌USB به دستگاه وصل می‌کنید، در حقیقت آن را مستقیما به جریان اصلی دستگاه وصل کرده‌اید و اگر این کار را اشتباه انجام دهید و فشار زیادی برای وصل کردن دستگاه‌تان به پورت‌ها بیاورید، در حقیقت شما رابط‌های اصلی لپ‌تاپ را در معرض خطر صدمه دیدن قرار می‌دهید. پس لطفا با لپ‌تاپ خود مثل یک دستگاه ظریف برخورد کنید.

مرجع: explainthatstuff

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *