آشنایی با iOS8: با Metal آشنا شوید

آشنایی با iOS8: با Metal آشنا شوید
  • 1393/6/15
  • بهراد جاود
  • 3

شاید پیش خودتان فکر کنید که iOS 8 فرق زیادی با iOS 7 ندارد چون این دو از نظر ظاهری تقریبا شبیه هم هستند. اما همه چیز در رابط کاربری سیستم عامل خلاصه نشده است. در این سری مقالات سعی دارم شما را با ویژگی‌های مهم‌تر و البته فنی‌تر iOS 8 آشنا کنم. امروز به سراغ Metal می‌روم.

Metal01

اگر دولوپر باشید یا کمی در مورد ساز و کار ساختن بازی برای iOS آشنا باشید می‌دانید که تا به حال اپل از Open GL ES به عنوان رابط بین بازی و هسته اصلی دیوایس یعنی همان پردازنده مرکزی استفاده می‌کرده. همه بار گرافیکی بازی، رندرها و دستورات مربوط به بازی از طریق Open GL ES به پردازنده مرکزی آیدیوایس منتقل می‌شد، اما در iOS 8 اپل راه بهتری برای برقراری ارتباط بین بازی و پردازنده مرکزی ایجاد کرده است که نام آن را متال گذاشته.

البته این اسم هیچ ربطی به موسیقی متال ندارد، در واقع اپل به این دلیل این نام را انتخاب کرده که نشان دهد رابط جدیدش بین بازی و پردازنده مرکزی، فاصله این دو را از هم کم‌تر می‌کند و در واقع بازی را به پردازنده نزدیک‌‌تر می‌کند. شاید شکل زیر بتواند به خوبی شما را با مفهوم متال آشنا کند.

Metal03

اما متال از چه نظر خوب است؟ از این نظر که دولوپرها با استفاده از متال بهتر می‌توانند تمام نیروی GPU را هدف قرار دهند و در نهایت ما شاهد بازی‌هایی با گرافیک به مراتب بهتر و جذاب‌تر در iOS خواهیم بود. از این گذشته متال در مقایسه با Open GL ES ده برابر Draw Call سریع‌تری دارد. Draw Call معیاری است برای سنجش سرعت رندر شدن اشیاء سه بعدی در بازی. پس بازی‌ها با متال سریع‌تر بارگذاری می‌شوند و تجربه بهتری را به شما ارائه می‌دهد.

Metal02

خبر خوب اینکه شما برای لذت بردن از تمام امکاناتی که متال در اختیارتان قرار می‌دهد حتما لازم نیست که آیدیوایس نسل بعدی که مبتنی بر پردازنده A8 هستند را خریداری کنید (آیدیوایس‌هایی که قرار است روز 9 سپتامبر معرفی شوند). هر آیدیوایس مبتنی بر A7 که تحت پشتیبانی iOS 8 باشد هم می‌تواند از این مزایا برخوردار باشد. این شامل  آیفون 5S، آیپد ایر و آیپد مینی رتینا هم می‌شود. اگر اکنون از این آیدیوایس‌ها استفاده می‌کنید، بعد از آپدیت کردن به iOS 8 متوجه تغییرات زیادی در بازی‌ها خواهید شد. متاسفانه کاربران بقیه آیدیوایس‌ها مثل آیفون 5C و آیفون 5 و بقیه آیپدها نمی‌توانند متال را تجربه کنند.

برای آشنایی با بقیه امکانات iOS 8 گویا آی تی را دنبال کنید…

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. سلام و عرض خسته نباشید
    برای اپدیت به نسخه ios8 از طریق خود گوشی ،نیازی به backup گرفتن هست؟ اگه لازمه لطفا طریقه اونو برام بذارید.
    با سپاس

    1. اصولا قبل از آپدیت حالا به هر نحوی توصیه میشه که یه بار بکاپ گرفته بشه. بکاپ گرفتن هم کار سختی نیست به زودی آموزشش رو خواهیم نوشت. ضمنا اگر بازم سوال داشتید به بخش پرسش و پاسخ گویا آی‌تی سر بزنید. مرسی

    2. اگر از طریق خود دستگاه بخواید آپدیت کنید، خیر نیازی نیست.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *