آشنایی با iOS 8: با HomeKit آشنا شوید

آشنایی با iOS 8: با HomeKit آشنا شوید
  • 1393/6/17
  • بهراد جاود
  • 0

در ادامه این سری مقالات می‌رسیم به بحث کیت‌های جدید اپل برای iOS 8 و اول از همه از HomeKit آغاز می‌کنیم. این روزها ابزارها و محصولات خانگی از لامپ گرفته تا سیستم‌های امنیتی و ترموستات‌ها و درب‌های اتوماتیک، همگی پیشرفت زیادی کردند. از میان محصولات پیشرفته خانگی می‌توان به لامپ‌های متصل به شبکه شرکت فیلیپس و ترموستات‌های هوشمند نست اشاره کرد. ابزارها و محصولاتی که ایده «خانه‌های هوشمند» را به واقعیت تبدیل خواهند کرد.

HomeKit01

اما نقش HomeKit اپل در این میان چیست. HomeKit هم مثل بقیه کیت‌های اپل (همچون HeathKit و PassKit)، یک کیت نرم‌افزاری است که توسعه دهندگان می‌توانند از آن در اپ‌های خود بهره ببرند. در واقع اپل قصد دارد با استفاده از HomeKit تمامی این ابزارها و محصولات خانه‌های هوشمند را طوری با هم مرتبط سازد که شما بتوانید فقط با استفاده از آیدیوایس خود همه آنها را کنترل کنید.

درست است! شما با HomeKit خواهید توانست به خانه خود دستور بدهید که چه زمانی چه کاری انجام دهد. مثلا می‌توانید وقتی روی تخت دراز کشیده‌اید به Siri بگویید که چراغ اتاق خواب را برای شما خاموش کند (چه لطف بزرگی!) یا اینکه به Siri بگویید طوری برنامه ریزی کند که از یک ساعت مشخص به بعد تمام درب‌ها قفل شوند.

HomeKit02

برای انجام این کار HomeKit نیاز دارد تا همه چیز را به تفکیک شناسایی کند. مثلا باید مشخص کنید که کدام خانه، خانه شماست و برای آن نام منحصر به فردی انتخاب کنید. بعد باید معین کنید که خانه شما چند طبقه دارد و برای هر طبقه یک نام منحصر به فرد مشخص کنید، سپس نوبت به اتاق‌های هر طبقه می‌رسد که باید روی آنها نام‌گذاری کنید و در نهایت هم ابزارهای هوشمندی که در هر اتاق قرار دارند را باید به HomeKit معرفی کنید. این نام‌گذاری منحصر به فرد برای هر جزء از خانه به Siri و همین‌طور homeKit کمک می‌کند که بفهمند شما دقیقا کدام یک از ابزارهای خانه خود را می‌خواهید مورد خطاب قرار دهید.

HomeKit03

خوشبختانه این امکان هم وجود دارد که ابزارها را گروه بندی کنید. مثلا می‌توانید لامپ‌های همه اتاق‌های طبقه بالایی خانه خود را در یک گروه طبقه بندی کنید و یک نام منحصر به فرد به آن گروه بدهید تا اگر خواستید مثلا به یک باره همه چراغ‌های طبقه بالا را خاموش یا روشن بکنید با یک دستور کوتاه بتوانید به Siri بگویید چه کار کند. حتی می‌توانید فعالیت‌ها را هم دسته بندی کنید. مثلا می‌توانید با دستور «Night Light» به Siri بگویید که نور خانه را برای شب تنظیم کند. البته باز هم باید برای یک دسته از دستورات یک نام منحصر به فرد مشخص کنید.

HomeKit04

اپل برای برقراری ارتباط با ابزارهای هوشمند خانه هم از بلوتوث LE استفاده می‌کند و هم از وای فای. اما اگر محصولی وجود داشت که سیگنال‌هایی صادر می‌کرد که HomeKit قادر به درک آنها نبود، HomeKit برای فهمیدن این سیگنال‌ها از Bridgeها استفاده خواهد کرد. Bridge‌ها در واقع حکم پل ارتباطی بین آن ابزار و آیدیوایس شما را دارند که در واقع سیگنال‌های نامفهوم آن ابزار را طوری ترجمه می‌کنند تا HomeKit قادر به درک آنها باشد.

HomeKit05

البته همه این امکانات تنها وقتی امکان پذیر می‌شوند که شما از این ابزارها و محصولات هوشمند در خانه خود استفاده کنید. اپل هم با شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید محصولات هوشمند خانه در مذاکره است تا از این پس محصولات خود را طوری بسازند که قادر به برقرای ارتباط با HomeKit باشند. هنوز راه طولانی‌ای پیش روی HomeKit وجود دارد ولی در آینده‌ای نه چندان دور آیدیوایس شما به قلب تپنده خانه‌تان تبدیل خواهد شد.

برای آشنایی با بقیه امکانات iOS 8 گویا آی تی را دنبال کنید…

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *