استفاده از تلفن هوشمند برای بهبود خواب شما

استفاده از تلفن هوشمند برای بهبود خواب شما
  • 1393/6/17
  • مهدی صمصامی
  • 0

etslpufx3vbygnrjl2bc

مطمئنا شما داستان هایی درباره‌ی اینکه چقدر تکنولوژی برای سلامتی ما ضرر دارند، شنیده اید. اما می‌توان از تلفن‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های آن‌ها برای ایجاد تغییراتی مثبت و قابل توجه استفاده نمود. بحث خواب ما، یکی از زمینه هایی است که اپلیکیشن‌های بسیار خوب و جالبی در حیطه‌ی آن توسعه داده شده اند. در این مطلب تعدادی از این اپلیکیشن‌ها را معرفی خواهیم کرد که می‌توانند به شما در بهبود فرایند خوابیدن‌تان کمک کنند.

نور صفحه را کم کنید

اکثر مطالعات نشان داده اند که استفاده از کامپیوتر، تلفن هوشمند و یا تبلت قبل از خواب می‌تواند برای شما مضر باشد. وقتی که شما به صفحه‌ی گوشی خود خیره می‌شوید و سعی در دیدن آن دارید، چشم و مغز شما فعالیت بیشتری انجام می‌دهند و به همین دلیل مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا به خواب بروید. شما می‌توانید با استفاده نکردن از دستگاه‌های الکترونیکی در شب (قبل از خواب)، این مشکل را حل کنید، اما گزینه‌ی دیگر استفاده از اپلیکیشنی است که بتواند فشار ایجاد شده بر روی حواس شما را سبک‌تر کند.

gxxcjjbrsblul0huj4qp

اپلیکیشن Twilight (رایگان، اندروید) لایه‌ی نور آبی روی صفحه‌ی نمایش دستگاه، که عمدتا باعث ایجاد مشکل در خواب شبانه می‌شود، را فیلتر می‌کند. در واقع این برنامه پس از زمان غروب خورشید، یک لایه‌ی (فیلتر)‌ قرمز رنگ روی صفحه‌ی دستگاه شما  قرار می‌دهد. شما می‌توانید مقادیر دلخواه خود را برای میزان نور صفحه و شدت لایه‌ی رنگ قرمز تنظیم کنید. همچنین، گزینه‌ای وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان تعیین کرد که اپلیکیشن بر اساس یک برنامه‌ی از پیش تعیین شده فعال شود. البته هر زمانی که بخواهید نیز می‌توانید به صورت دستی اپلیکیشن را فعال کنید.

Lux Auto Brightness (سه دلار و هشتاد سنت، اندروید) اپلیکیشنی است که به صورت خودکار وضعیت روشنایی محیط فعلی شما را اندازه گیری کرده و با توجه به آن، نور صفحه‌ی نمایش را تنظیم می‌کند. وقتی که حالت شب را در این اپلیکیشن فعال کنید، مانند کاری که Twilight انجام می‌داد، صفحه‌ی دستگاه شما لایه‌ی قرمز کمرنگی به خود می‌گیرد. می‌توانید قبل از خرید نسخه‌ی پولی، Lux Lite را به صورت رایگان امتحان کنید (برای اندروید).

به آرامی بخوابید

برخی از مردم سکوت محض را هنگام خواب دوست دارند و برخی دیگر اندکی موسیقی ملایم را هنگام خواب ترجیح می‌دهند. سلیقه‌ی شما هر چه که باشد، اپلیکیشنی وجود دارد که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند : Sleep Sounds اپلیکیشنی است که برای سیستم عامل iOS ارائه شده و بیش از 100 نمونه افکت صوتی مختلف را برای شما فراهم می‌کند که می‌توانید در حین خواب به آن‌ها گوش دهید. همچنین این برنامه دارای تایمر و قابلیت Fade out نیز می‌باشد تا دیگر تلفن شما تمام شب مشغول پخش آهنگ نباشد.

bsif2ao5ekitc7u9pacf

اگر به دنبال چیزی جذاب تر هستید، می توانید اپلیکیشن Deep Sleep with Andrew Johnson (سه دلار، اندروید و iOS) امتحان کنید که به از نظر سازنده، یک مدیتیشن تعلیمی (Guided Meditation) است که شما را به آرامی به سرزمین رویاها خواهد برد. Andrew Johnson یک استاد ریلکسیشن بریتانیایی است که آموخته های خود را در زمینه ی خواب در این اپلیکیشن پیاده کرده است. اگر فقط اندکی به نظرات کاربران در مورد این اپلیکیشن توجه کنیم، مطمئنا به خوبی آن پی خواهیم برد.

به طور طبیعی بیدار شوید

هنگامی که شما به خواب می‌روید، تمایل دارید که خوابی کاملا آسوده و با آرامش داشته باشید و همچنین در زمانی که با ریتم شبانه روزی بدن‌تان هماهنگ است، بیدار شوید. برای کنترل این امور، یکی از بهترین گزینه‌ها اپلیکیشن Sleep Cycle (دو دلار، اندروید و 1 دلار، iOS) است. این برنامه از شما می‌خواهد که تلفن‌تان را روی تشک خود قرار دهید تا بتواند میزان تکان‌ها و چرخش‌های شما در حین خواب را اندازه گیری کند. پس از آن شما را در طول یک دوره‌ی زمانی معین و در یک زمان مناسب، بیدار خواهد کرد. بعد از آن می‌توانید ببینید که کیفیت خواب شما چقدر تغییر کرده است.

etslpufx3vbygnrjl2bc

البته بهتر است نگاهی به اپلیکیشن SleepBot (رایگان، اندروید و iOS) هم بیندازید. این اپلیکیشن یک پکیج کامل است و شامل تمامی امکانات لازم برای داشتن یک خواب مناسب می‌باشد : پخش صدا هنگام خواب، ردیابی وضعیت خواب شما با اندازه گیری تحرکات‌تان در طول شب و یک زنگ بیدار باش هوشمندانه که در زمان مطلوب شما را بیدار می‌کند تا به کارهایتان برسید. همچنین می‌تواند الگوهای خواب شما را در طول یک دوره‌ی طولانی بررسی و پیگیری کرده و به شما در تجزیه و تحلیل کردن وضعیت خواب‌تان کمک کند تا بتوانید مشکلات خواب خود را تشخیص داده و آن‌ها را بهبود ببخشید.

مطمئنا هیچکس دوست ندارد با یک صدای زنگ تکان دهنده از خواب بیدار شود، به همین دلیل استفاده از اپلیکیشن هایی مانند Rise (دو دلار، iOS) و Timely (رایگان، اندروید) مناسب به نظر می‌رسد. این برنامه‌ها با پخش صداهایی طبیعی و آرامش بخش، شما را با ملایمت از خواب بیدار می‌کنند، به همین دلیل دیگر مجبور نخواهید بود که از صداهای زنگ پیشفرض گوشی خود و یا فایل‌های آهنگ موجود دستگاه‌تان استفاده کنید.

اپلیکیشن هایی که معرفی شدند، انتخاب‌های ما برای داشتن یک خواب راحت با استفاده از تلفن هوشمند بودند. اگر شما هم اپلیکیشن یا روشی برای بهبود فرایند خواب می‌شناسید، در بخش نظرات آن را به ما معرفی نمایید.

 

منبع : Gizmodo.com با ویرایش از گویا آی تی

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *