تک‌نکته: فلش مموری – بخش اول

تک‌نکته: فلش مموری – بخش اول
  • 1393/6/20
  • خاطره فتا
  • 0

آیا تا به حال شده که با دیدن یکی از ابزارهایی که به کمک فناوری خلق شده‌اند و ما هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم، از خودتان بپرسید که اصلا این فناوری چطور طراحی و ساخته شده است؟ در سری مقالات «تک نکته» ما می‌خواهیم به زبان ساده، شما را با انواع و اقسام فناوری‌های روز دنیا آشنا کنیم تا بار دیگر که چنین سوالی برای‌تان پیش آمد جوابش را بدانید. در این قسمت از این سری مقالات به فلش مموری می‌پردازیم.

Flash07

ترانزیستورهای معمولی سوییچ‌هایی برای قطع و وصل جریان الکتریکی می‌باشند و این هم نقطه ضعف و هم نقطه قوت آنها محسوب می‌شود. نقطه قوت به این دلیل که با وجود ترانزیستورها، کامپیوترها می‌توانند اطلاعات خود را با قرار دادن یک الگوی جریان الکتریکی در مدار حافظه‌شان ذخیره نمایند.

Flash01

اما همین نقطه قوت به نوعی نقطه ضعف ترانزیستورها نیز محسوب می‌شود زیرا زمانی که به هر دلیلی برق قطع شود تمام ترانزیستورها به وضعیت اولیه (Off) خود برگشته و کامپیوتر تمام اطلاعاتی که ذخیره کرده را از دست می‌دهد و این مانند یک حمله غول آسا به حافظه کامپیوتر می‌باشد که نتیجه‌اش چیزی جز فراموشی الکترونیک کامپیوتر نمی‌باشد.

آن قسمت از حافظه کامپیوتری که در زمان قطع برق پاک می‌شود همان رم یا حافظه موقت می‌باشد. نوع دیگری از حافظه به نام رام نیز وجود دارد که از مشکلاتی مانند قطع برق صدمه نمی‌بیند. تراشه‌های حافظه رام در زمانی که ساخته می‌شوند از اطلاعات پیش ذخیره تغذیه شده‌اند، بنابراین چیزی را که به خاطر سپرده‌اند با قطع جریان برق آسیبی نمی‌بیند. اطلاعات ذخیره شده در تراشه‌های رام به صورت دائمی ذخیره می‌شوند.

تراشه‌های حافظه رام به هیچ وجه قابل دوباره نویسی نیستند. عملا یک کامپیوتر از ترکیبی از حافظه‌های مختلف برای اهداف متفاوت استفاده می‌نماید. کارهایی که یک کامپیوتر همیشه انجام می‌دهد و جزء وظایف اولیه آن می‌باشد مانند اینکه بعد از روشن شدن چه پروسه‌ای باید انجام پذیرد و کارهایی از این قبیل قبلا به صورت پیش ذخیره در رام وجود دارند.

اما زمانی که شما با کامپیوتر خود در حال کار هستید و دستگاه شما برای پردازش بعضی از آیتم‌ها نیاز به حافظه دارد از رم یا همان حافظه موقت استفاده می‌کند. این اطلاعات البته آن‌قدر مهم نیستند و اگر به هر دلیلی فراموش شوند اهمیت چندانی ندارند. ولی اطلاعاتی را که شما می‌خواهید همیشه در حافظه کامپیوترتان باقی بمانند در هارد درایو کامپیوتر ذخیره می‌شوند.

زمانی که برای خواندن و نوشتن اطلاعات از یک هارد درایو لازم است، به مراتب طولانی‌تر از زمانی است که این عمل توسط تراشه‌های حافظه صورت می‌گیرد – در گجت‌هایی مانند دوربین دیجیتال و MP3 Playerهای کوچک به جای هارد درایو از حافظه فلش یا همان فلش مموری استفاده می‌شود.

Flash02

فلش مموری ویژگی‌های مشابهی با رم و رام دارد. مثلا مانند رام می‌تواند اطلاعات ذخیره شده در خود را حفظ نماید و مانند رم حافظه آن قابل پاک کردن و دوباره ذخیره‌سازی در دفعات متعدد می‌باشد.

Flash03

منتظر بخش بعدی این مقاله باشید…

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *