تک‌نکته: فلش مموری – بخش دوم

تک‌نکته: فلش مموری – بخش دوم
  • 1393/6/21
  • خاطره فتا
  • 0

اگر که قسمت اول از سری مقاله تک‌نکته با موضوع مموری را خوانده باشید، با مواردی راجع به فلش مموری‌ها صحبت کرده‌ایم. در این قسمت نیز به ادامه این موضوع می‌پردازیم و آن را تکمیل می‌کنیم. همراه با ما باشید…

چند مثال برای موارد استفاده حافظه فلش:

  • فلش مموری در تراشه‌های بایوس کامپیوتر شما کاربرد دارد.
  • فلش مموری‌های کم حجم را می‌توانید در دوربین‌های دیجیتال پیدا کنید.
  • فلش مموری در وسایل هوشمند استفاده می‌شود.
  • در کارت‌های حافظه PCMCIA نوع اول و نوع دوم که در لپ‌تاپ‌ها کاربرد دارند از فلش مموری استفاده می‌گردد.
  • در کارت‌های حافظه کنسول‌های بازی هم از فلش مموری استفاده می‌شود.

چرا از فلش مموری به جای هارد دیسک استفاده می‌نماییم؟

  • چون بدون صدا می‌باشد.
  • دسترسی به آن سریع‌تر انجام می‌شود.
  • از نظر اندازه کوچک‌تر است.
  • و سبک تر از هارد دیسک می‌باشد.

نخست بهتر است نحوه عملکرد فلش مموری را به زبان خیلی ساده توضیح دهیم. اول آنکه فلش‌ها با انواع کاملا متفاوتی از ترانزیستورها کار می‌کنند. ترانزیستورهای معمولی دارای سه کنترل‌گر می‌بشند: 1- Source یا ورودی 2- Drain ( ترمینال نوع FET ترانزیستور) 3-Gate

Flash04

به جای یک ترانزیستور، لوله آبی را تصور کنید که به جای آب در آن جریان الکتریکی جاری باشد. آن قسمت از لوله که آب وارد آن می‌شود Source می‌باشد. شما می‌توانید Source را به عنوان شیر اتصال لوله آب فرض نمایید. پایانه دیگر لوله یعنی جایی که آب گذشته از لوله از آن خارج می‌شود را Drain یا ترمینال تخلیه نامگذاری می‌کنیم. در بین Source و Drain فضایی به نام Gate یا نوعی مدخل قرار دارد. این مدخل در حقیقت نوعی مسدود کننده لوله محسوب می‌گردد و اگر بسته شود جریان آب را در لوله مسدود می‌نماید. یعنی زمانی که Gate بسته باشد هیچ آبی از خروجی لوله بیرون نمی‌ریزد.

حالا برگردیم به ترانزیستورها: در حالتی که Gate در یک ترانزیستور معمولی مسدود می‌باشد اجازه جریان یافتن الکتریسیته را نمی‌دهد و در این حالت یک عدد صفر را ذخیره می‌نماید، اما زمانی که مدخل یا همان Gate باز باشد، الکتریسیته جریان می‌یابد و ترانزیستور در حالت روشن (On) قرار می‌گیرد و عدد یک را ذخیره می‌نماید. اما وقتی جریان برق قطع می‌شود ترانزیستور هم به حالت خاموش اولیه (Off) برمی‌گردد. وقتی جریان برق دوباره متصل شود متاسفانه چیزی در ترانزیستورهای معمولی ذخیره نگردیده و همان فراموشی الکترونیکی اتفاق افتاده است.

ترانزیستورهایی که در فلش مموری جاسازی شده‌اند نسبت به ترانزیستورهای معمولی تفاوت‌هایی دارند. مثلا دارای یک Gate ثانویه پس از Gate اولیه می‌باشد. وقتی که gate اولیه باز می‌شود مقداری جریان الکتریکی وارد محفظه بین دو Gate می‌شود و در همان‌ جا به اصطلاح به تله می‌افتد. در همین زمان است که در این میان عدد یک ذخیره می‌گردد. حالا حتی اگر برق هم قطع شود جریانی که در Gate ثانویه به دام افتاده هنوز وجود دارد. این ساده‌ترین راه در یافتن این نکته می‌باشد که چگونه هنگامی که برق قطع می‌شود ترانزیستورهای فلش مموری اطلاعات خود را حفظ می‌کنند. هر گاه خواسته باشید اطلاعات ثبت شده در ترانزیستور فلش خود را پاک کنید کافی است که به الکتریسیته به دام افتاده در بین دو Gate اجازه تخلیه شدن بدهید.

منتظر قسمت بعدی و آخر این سری باشید…

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *